عمومی

6 روش برای بهبود زهکشی خاک

بهبود زهکشی خاک

در طول ماه‌های بارانی، احتمالا باغ هایی را دیده اید که خاک آنها حالت باتلاقی به خود گرفته اند. این خاک های زهکشی خوبی ندارند. از آنجایی که زهکشی خاک برای رشد گیاهان مهم است در این مطلب به روش هایی برای بهبود زهکشی خاک می پردازیم.

روش هایی برای بهبود زهکشی خاک

1. کمپوست به خاک اضافه کنید.

افزودن کمپوست به خاک باغ شما یک راه عالی برای بهبود زهکشی خاک است. مواد آلی تخلیه آب اضافی را آسان تر می کند در حالی که تمام مواد مغذی و رطوبت لازم برای رشد گیاهان سالم را جذب می کند. توجه داشته باشید که این تکنیک برای باغ هایی که خیلی بزرگ نیستند بهترین کار است.

کمپوست یا سایر مواد آلی را با خاک مخلوط کنید و 10-7 سانتی متر از کمپوست روی خاک بریزید تا خاک شل شود و هوای بیشتری در خاک نفوذ کند. یک بار انجام این کار مشکل را به طور کامل حل نمی کند. این فرآیند باید در فواصل زمانی مختلف در طول سال ها تکرار شود.

افزودن کمپوست برای بهبود زهکشی خاک نه تنها ارزان است، بلکه روش ارزشمندی نیز هست. از طرف دیگر، اگر خاک خیلی خیس است و مقدار زیادی آب در خود نگه می دارد اگر کمپوست کافی ندارید، می توانید ماسه اضافه کنید.

خاک خوب زهکشی شده چگونه خاکی است؟ این مقاله کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

بهبود زهکشی خاک

2. کاشت در بسترهای مرتفع

کاشت گیاهان به طور مستقیم در زمین کار زیادی را می طلبد. داشتن یک باغچه مرتفع نه تنها به شما این امکان را می دهد که راحت تر از گیاهان مراقبت کنید، بلکه هرگز نگران باغچه غرقاب نخواهید بود.

یک مزیت مهم برای این نوع ساختار باغ این است که آلاینده هایی را که می توانند به گیاهان شما آسیب برسانند، از بین می برد. پس از ساختن بستر مرتفع، می توانید آن را با خاک سطحی با کیفیتی که زهکشی مناسب دارد، پر کنید.

تخت‌های مرتفع اغلب با چوب ساخته می‌شوند، اما گزینه‌های زیادی برای ساخت آنها وجود دارد. نوع انتخابی شما نه تنها به وضعیت بهبود زهکشی خاک شما کمک می کند، بلکه ظاهر زمین را نیز بهبود می بخشد.

3. آبیاری را متوقف کنید.

به عنوان یک عاشق واقعی طبیعت، گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که آب دادن سخاوتمندانه به گیاهان چندین بار در هفته بهترین کار است. با این حال، آبیاری بیش از حد ممکن است دلیل مشکل زهکشی خاک باشد. بسیاری از گیاهان برای رشد بهتر به آب زیادی نیاز دارند، اما دقت در میزان آبیاری با توجه به بافت خاک بسیار مهم است. مراقب مناطقی در باغ خود باشید که آب را برای مدت طولانی‌تری در خود نگه می‌دارند و در حین حرکت، آب را کاهش می‌دهند.

اگر برای بهبود زهکشی خاک مقدار آبیاری را کاهش داده اید و باز هم مشکل حل نشد. یکبار دیگر میزان آب مصرفی را چک کنید و از سیستم آبیاری قطره ای برای باغچه خود استفاده کنید.

منطقه ریشه گیاهان کجاست؟ این مطلب را می توانید در مقالات فردین کشت بخوانید.

4. گیاهان بیشتری بکارید.

بهبود زهکشی خاک

یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌ها برای بهبود زهکشی خاک در باغتان این است که به سادگی گیاهان بیشتری را پرورش دهید. همچنین یک راه حل نسبتا ارزان است و در دراز مدت باغ شما را زیباتر می کند هر چه تعداد گیاهان بیشتری در باغ خود داشته باشید بهتر است. انواع گیاهانی را که به حالت غرقاب متحمل اند را برای کاشت انتخاب کنید. یونجه، شبدر، تربچه و شلغم گیاهانی ریشه دار هستند که به سست شدن خاک کمک می کنند، از این رو، زهکشی مناسب و گردش اکسیژن را فراهم می کنند.

آماده سازی خاک در کشاورزی، روش ها و نکات آن را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

5. خرده های چوب و پوست درختان را روی سطح خاک پخش کنید.

این کار برای بهبود زهکشی خاک ممکن است بسیار غیرمعمول به نظر برسد، اما خرده چوب ها منبع خوبی برای جذب رطوبت و جلوگیری از نگهداری آب زیاد در باغ شما هستند. سایر مزایای استفاده از خرده چوب ها، محدود کردن رشد علف های هرز، عایق بندی بستر باغ در برابر سرما و به طور کلی ایجاد ظاهری متفاوت است. بنابراین اگر تراشه‌های چوبی دارید، می‌توانید از آنها برای بهبود زهکشی خاک استفاده کنید.

بهبود زهکشی خاک

6. آب های سطحی را مدیریت کنید.

مدیریت روان آب های سطحی به طور موثر و کارآمد یک راه عالی برای بهبود زهکشی خاک است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سطوح شیبدار را در باغ خود بگنجانید تا آب اضافی به محلی هدایت شود که بتوان آن را در یک محل جمع کرد. توجه داشته باشید، که این کار ممکن است پرهزینه باشد.

امیدواریم این تکنیک ها برای بهبود زهکشی خاک مفید باشد. به یاد داشته باشید قبل از انجام هر گونه تغییر، تحقیقات بیشتری انجام دهید.

نوشته های مشابه