عمومی

با انواع سازه گلخانه آشنا شوید.

سازه گلخانه

مزیت بزرگ انواع سازه گلخانه توانایی آنها در جبران هزینه های برق با استفاده از نور طبیعی خورشید به عنوان منبع نور اولیه آنها در محیط گلخانه است. با این وجود، برخی از سازه‌های گلخانه‌ای دارای چراغ‌های LED نیز هستند تا در مواقعی از سال که نور طبیعی خورشید محدود است، نور بیشتری فراتر از نور طبیعی خورشید فراهم کنند.

محیط کنترل شده کشاورزی و کشاورزی گلخانه ای

کشاورزی محیطی کنترل شده (CEA) و کشاورزی گلخانه ای اصطلاحاتی جدا از هم هستند. با این حال، آنها برخی از تفاوت های کلیدی دارند. CEA تمام جنبه های رشد از جمله دما، رطوبت، نور خورشید، آب، تغذیه و حتی مواد کاشت (معروف به خاک) را کنترل می کند. رشد CEA کاملاً در داخل خانه است، مانند یک انبار، از روش رشد بدون خاک (اغلب هیدروپونیک) استفاده می کند و از نور LED برای شبیه سازی نور خورشید و القای فتوسنتز استفاده می کند. اما یک نقطه ضعف عمده CEA هزینه بالای برق برای راه اندازی سیستم روشنایی LED است.

گلخانه ها نوعی CEA هستند با پوشاندن ساختار با مواد شفاف مانند وینیل پلی اتیلن، پلی کربنات، فایبرگلاس یا شیشه از نور طبیعی خورشید بهره ببرید. بسته به سبک گلخانه، تمام اجزایی که در رشد CEA دیده می شود را می توان در یک عملیات کشاورزی گلخانه ای نیز گنجاند.

سیستم آبیاری گلخانه چگونه است؟

انواع سازه گلخانه ای

انواع سازه گلخانه

کشاورزی گلخانه ای را می توان با استفاده از چندین نوع سازه، بسته به هدف و نیاز عملیات کشاورزی، انجام داد. آنها بسته به سیستم، مواد مورد استفاده برای پوشش آنها و تکنیک ساخت متفاوت هستند.

سازه گلخانه ساده را می‌توان با هزینه نسبتاً کمی ساخت و به کشاورزان کوچک و تازه‌کار و مزارع خرده‌مالک در کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا فصل رشد را گسترش دهند و غذای بیشتری تولید کنند.

در سمت دیگر، سازه گلخانه کنترل‌شده با فناوری بالا هستند که با استفاده از نرم‌افزار مدیریت مزرعه در چندین مکان تکرار و مدیریت می‌شوند. گلخانه‌های تجاری میلیون‌ها دلار هزینه در بر دارند و معمولا با سیستم‌های مدیریتی پیشرفته از جمله کنترل گرما و رطوبت، روشنایی، آبیاری قطره‌ای و کوددهی، سیستم‌های مه‌پاشی و سیستم‌های نیمکت‌سازی خودکار برای جابجایی گیاهان گلدانی نصب می‌شوند.

تونل های پلی

سازه گلخانه

سازه گلخانه به صورت تونلی

خانه های حلقه ای که به نام پلی تونل نیز شناخته می شوند، سازه گلخانه هایی هستند که روی یک حلقه ساخته شده اند. قاب حلقه را می توان از هر ماده مناسبی ساخت. بامبو به طور سنتی در خانه های حلقه ای ساخته شده در مناطقی از جهان که بامبو به وفور رشد می کند استفاده می شود. لوله پی وی سی یا لوله های فلزی نیز معمولا استفاده می شود.

به دلیل قاب حلقه‌ای، خانه‌های حلقه‌ای باید با یک ماده انعطاف‌پذیر پوشانده شوند، معمولاً یک پلاستیک پلی اتیلن 6 میلی‌متری که در برابر تخریب UV مقاومت می‌کند. پلاستیک در نهایت نیاز به تعویض دارد، اگرچه ممکن است سال ها دوام بیاورد.

بایدها و نبایدهای کاشت بروکلی در گلخانه را در فردین کشت بخوانید.

ساخت خانه های حلقه ای نسبتاً ارزان است و می توان آنها را به عنوان سازه گلخانه موقت، فصلی یا حتی به گونه ای طراحی کرد که قابل حمل باشند. بسیاری از خانه‌های حلقه‌ای ساخته شده‌اند تا دیوارهای جانبی را بتوان پایین و بلند کرد، که به جریان هوای طبیعی اجازه می‌دهد دما را کاهش دهد و رطوبت را کاهش دهد. به دلیل هزینه کم، انعطاف پذیری و سهولت ساخت، خانه های حلقه ای سازه های محبوبی برای بودجه کمتر و اهداف مدیریتی ساده تر هستند. با این حال، ساختارهای حلقه‌ای را می‌توان با نوآوری‌های با تکنولوژی بالا، مانند سیستم‌های HVAC پیچیده، آبیاری و مدیریت مواد مغذی، برای رفع نیازهای شرکت تجاری، سازگار کرد.

خانه های پلی کربنات و شیشه ای

به دلیل ماهیت جامد پلی کربنات و شیشه، گلخانه هایی که با این مواد ساخته می شوند، بر روی سازه هایی با سقف های مسطح یا زاویه دار ساخته می شوند، نه قاب های حلقه ای. نصب پلی کربنات و شیشه نسبت به خانه های حلقه ای با روکش پلاستیکی گران تر اما ماندگارتر هستند. این سازه گلخانه بیشتر در شرکت های گلخانه ای تجاری دیده می شوند.

پیکربندی قاب برای خانه های پلی کربنات یا شیشه ای به اشکال مختلفی از جمله شیروانی، قوس تخت و سبک های گوتیک وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است یک گلخانه با دیوارهای جانبی پلی کربنات اما سقف پلی اتیلن نصب شود.

سازه های سایه و خانه های صفحه نمایش

سازه گلخانه سایه دار برای خنک کردن دما و محدود کردن نور خورشید که محصول دریافت می کند استفاده می شود. ساختارهای سایه برای سبزی هایی که به سرعت رشد می کنند، مانند سبزی کاهو، حساس به آب و هوای گرم، مفید هستند.

سازه گلخانه

ساختارهای سایه با مواد بافته ای پوشانده شده اند که نور خورشید را مسدود می کند. از آنجایی که این ماده مانند پلاستیک پاره نمی شود، می توان آن را روی قاب های حلقه ای یا فریم هایی با لبه های زاویه دار تر ساخت. در برخی موارد، اپراتورهای گلخانه، ساختار گلخانه‌ای را که از قبل وجود دارد را با پارچه‌های سایه‌دار می‌پوشانند. در نتیجه گلخانه‌شان را از منطقه‌ای که نور خورشید را جذب می‌کند تا دما را در هوای سرد افزایش دهد، به منطقه‌ای تبدیل می‌کنند که نور خورشید را سایه می‌اندازد و دما را در هوای گرم کاهش می‌دهد.

سازه گلخانه سایه دار در دامداری های کوچک نیز مفید هستند، زیرا از دام هایی مانند جوجه ها و بوقلمون ها در برابر امواج گرما محافظت می کنند.

خانه های صفحه از همان مفهوم خانه های سایه پیروی می کنند. فقط آنها با یک صفحه مشبک بافته شده محکم پوشیده شده اند که برای جلوگیری از آفات طراحی شده است. خانه های غربال در مناطقی با مشکلات جدی آفات یا با محصولات با ارزش بالا و مستعد فشار آفات مفید هستند.

کشت توت فرنگی در گلخانه را با مطالعه این مقاله فردین کشت مطالعه کنید.