عمومی

۳ روش ساده برای استریل کردن خاک گلدان در خانه

استریل کردن خاک گلدان

از آنجایی که خاک می تواند آفات، بیماری ها و بذور علف های هرز را در خود داشته باشد، همیشه بهتر است که خاک را قبل از کاشت استریل کنید تا از بهینه ترین خاک را برای رشد و سلامت گیاهان خود تامین کنید. می توانید از خاک های استریل موجود در فروشگاه ها تهیه کنید اما استریل کردن خاک گلدان یکی از روش هایی است که می توانید در خانه نیز انجام هید.

روش های استریل کردن خاک گلدان

روش های مختلفی برای استریل کردن خاک گلدان در خانه وجود دارد که شامل بخار دادن و یا گرم کردن خاک در فر یا مایکروویو هستند.

آماده سازی خاک در کشاورزی، روش ها و نکات آن را در مقالات فردین کشت بخوانید.

استریل کردن خاک گلدان با بخار

بخار دادن یکی از بهترین روش ها برای استریل کردن خاک گلدان در نظر گرفته می شود و باید حداقل ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که دما به ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۲ درجه سانتی گراد) برسد انجام شود. بخار دادن را می توان با زودپز یا بدون زودپز انجام داد.

اگر از زودپز استفاده می کنید، چند فنجان آب در اجاق گاز بریزید و تابه های کم عمقی از خاک صاف (به عمق بیش از ۴ اینچ (۱۰ سانتی متر)) روی سینی قرار دهید. هر تابه را با فویل بپوشانید. درب را ببندید اما دریچه بخار باید به اندازه ای باز بماند تا بخار خارج شود، به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه گرم کنید.

توجه: هنگام استفاده از فشار برای استریل کردن خاک غنی از نیترات یا کود دامی که پتانسیل ایجاد یک مخلوط انفجاری را دارد، همیشه باید احتیاط کنید.

استریل کردن خاک گلدان

برای کسانی که از زودپز برای استریل کردن خاک گلدان استفاده نمی کنند، حدود یک اینچ (۲.۵ سانتی متر) یا بیشتر آب در ظرف استریل کردن بریزید و تابه های پر از خاک (پوشیده شده با فویل) را درون یک قفسه روی آب قرار دهید. درب آن را ببندید و بگذارید بجوشد و درب را کمی باز بگذارید تا از ایجاد فشار جلوگیری شود. پس از خروج بخار، اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه در حال جوشیدن بماند. صبر کنید تا خاک خنک شود و سپس آن را بردارید (در هر دو روش). فویل را تا زمانی که خاک را استفاده می کنید نگه دارید و باز نکنید.

چگونگی ضدعفونی کردن گلدان ها را در مقالات فردین کشت بخوانید.

استریل کردن خاک گلدان با فر

می توانید از فر برای استریل کردن خاک گلدان استفاده کنید. برای این کار، مقداری خاک (حدود ۴ اینچ (۱۰ سانتی متر) عمق) در یک ظرف مخصوص فر، مانند یک ظرف پخت شیشه ای یا فلزی، که با فویل پوشانده شده است، قرار دهید. یک دماسنج را در مرکز قرار دهید و در دمای ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه فارنهایت (۸۲ تا ۹۳ درجه سانتیگراد) به مدت حداقل ۳۰ دقیقه، یا زمانی که دمای خاک به ۱۸۰ درجه فارنهایت (۸۲ درجه سانتیگراد) رسید، بگذارید. دمای بالاتر از آن ممکن است باعث تولید سم شود. خاک را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شود و فویل را تا زمان استفاده کردن از خاک، باز نکنید.

استریل کردن خاک گلدان

نحوه ضد عفونی کردن وسایل باغبانی را با مطالعه این مقاله فردین کشت یاد بگیرید.

استریل کردن خاک گلدان با مایکروویو

گزینه دیگر برای استریل کردن خاک گلدان استفاده از مایکروویو است. ظروف تمیز مایکروویو را با خاک مرطوب پر کنید. روی ظرف را با فویل نپوشانید. خاک را حدود ۹۰ ثانیه گرم کنید. توجه: مایکروویوهای بزرگتر معمولاً می توانند چندین ظرف را در خود جای دهند. اجازه دهید اینها خنک شوند.

می توانید ۱ کیلوگرم خاک مرطوب را در یک کیسه پلی پروپیلن بریزید. آن را در مایکروویو قرار داده و قسمت بالا سمت چپ را باز بگذارید تا تهویه ایجاد شود. خاک را به مدت ۲ دقیقه با قدرت کامل (فر ۶۵۰ وات) گرم کنید. سپس درب فر را باز کرده و اجازه دهید قبل از برداشتن کیسه خنک شود.

استریل کردن خاک گلدان

در این مطلب ما به ساده ترین و کارآمدترین روش های استریل کردن خاک گلدان اشاره کردیم. این روش ها برای استریل کردن مقدار کمی خاک در منزل کارایی دارند. برای استریل کردن مقدار بیشتری خاک بهتر است از سایر روش ها مانند آفتابدهی خاک استفاده کنید.