آموزش کاشت و پرورش

سیستم آبیاری گلخانه

آبیاری گلخانه

سیستم آبیاری گلخانه ای نوعی سیستم آبیاری است که آب و مواد مغذی را قطره به ریشه گیاهان، از طریق لوله ای که درست در بالای سطح خاک نصب شده یا در زیر سطح پنهان شده است، حفظ می کند. هدف سیستم آبیاری گلخانه ای این است که سطح مطلوب آب و مواد مغذی را مستقیما به منطقه ریشه و کاهش هدر رفت و تبخیر برساند. این نوع سیستم آبیاری، آب را از طریق شبکه ای از شیرآلات، لوله ها و پخش می کند.

سیستم آبیاری گلخانه ای

 انواع دیگر سیستم های آبیاری، مانند آبیاری سطحی یا آبیاری بارانی، کارآمدتر است.

گلخانه یک محیط کنترل شده منحصر به فرد است که به باغبان اجازه می دهد تا کنترل طبیعت را در مورد گیاهان اعمال کنند. این باعث می شود فصل رشد طولانی تری برای باغبان نیمکره شمالی ایجاد شود، امکان کشت گیاهان خارج از منطقه فراهم می شود، از گیاهان حساس و گیاهان تازه تکثیر محافظت می شود و به طور کلی منطقه رشد ایده آل برای بسیاری از زندگی گیاهی ایجاد می شود. سیستم های آبیاری گلخانه ها بخش های مهمی از ایجاد این آب و هوای در حال رشد نهایی هستند.

 آب گلخانه ها ممکن است بصورت حرفه ای لوله کشی شود یا از طریق لوله یا لوله قطره ای وارد شود. از هر روشی که استفاده می کنید، زمان، مقدار جریان، مناطق و نوع تحویل همه بخشی از آبیاری گلخانه هستند.

سیستم آبیاری گلخانه ای یکی از کارآمدترین روش های آبیاری در کشاورزی در این عصر مدرن است و ثابت شده است که در مدت زمان بسیار کوتاهی محصول با کیفیت تولید می کند. با این حال، برای نصب و طراحی بهترین گلخانه که مخصوص محصولات، خاک و شرایط آب و هوایی شما طراحی شده است، به متخصصان نیاز خواهید داشت.

انتخاب بهترین سیستم آبیاری برای گلخانه به این آسانی که به نظر می رسد نیست. شما باید نحوه عملکرد همه سیستم های موجود را بفهمید و بهترین کار این است که از متخصصان برای انتخاب و تنظیم سیستم های آبیاری استفاده کنید.

مزایای سیستم آبیاری گلخانه ای

همه سیستم های آبیاری مدرن بسته به نحوه استفاده از آنها به روش های مختلف مفید هستند. در اینجا برخی از دلایلی که باید به فکر نصب سیستم آبیاری گلخانه ای باشید، آمده است.

 

سیستم آبیاری گلخانه

سیستم های تصفیه

اکثر سیستم های آبیاری گلخانه ای از فیلترها برای جلوگیری از گرفتگی مسیر جریان کوچک توسط ذرات کوچک آب منتقل می کنند. در حال حاضر فناوری های جدیدی معرفی می شود که باعث کاهش گرفتگی می شود.

تقریبا همه شرکت های تجهیزات گلخانه ای پیشنهاد می کنند که از فیلترها در سیستم استفاده شود. به دلیل ته نشینی رسوب و وارد شدن تصادفی ذرات در خطوط میانی، فیلترهای خط آخر درست قبل از لوله تحویل نهایی، علاوه بر سایر فیلترها در سیستم کلی، به شدت توصیه می شود.

حفاظت از آب

آبیاری گلخانه ای می تواند با کاهش تبخیر و زهکشی عمیق در مقایسه با آبیاری های مختلف مانند آبیاری سیلابی یا آبیاری بارانی سرپایی، از صرفه جویی در مصرف آب اطمینان حاصل کند، زیرا آب را می توان با دقت بیشتری به ریشه های گیاه اعمال کرد.

علاوه بر این، قطره چکان می تواند بسیاری از بیماری هایی را که از طریق تماس آب با شاخ و برگ منتقل می شوند، از بین ببرد. در مناطقی که تامین آب محدود است، ممکن است صرفه جویی واقعی در آب صورت نگیرد، اما در مناطق بیابانی یا خاکهای شنی، سیستم تا آنجا که ممکن است جریان آبیاری قطره ای را تأمین می کند.

عوامل کار و کارایی

آبیاری قطره ای با رساندن آب به آرامی و مستقیم به ریشه گیاه کار می کند. کارایی بالای سیستم، ناشی از دو عامل اصلی است.

آنها آب را قبل از تبخیر یا رواناب به خاک اطراف گیاه می رساند.

این سیستم فقط آب را در جایی که مورد نیاز است اعمال می کند. به عنوان مثال، در ریشه های گیاه و نه در همه جا. سیستم های آبیاری قطره ای ساده هستند و نسبتاً خطاهای طراحی و نصب کمتری دارند.

این سیستم آبیاری گلخانه یک روش بسیار موثر برای آبیاری گیاهان در گلخانه است. به عنوان مثال، سیستم استاندارد آب پاش دارای راندمان 75-85 است. در مقابل، سیستم آبیاری گلخانه ای دارای راندمان بالای 90 است. با گذشت زمان، این تفاوت در تحویل آب و کارایی، تفاوت واقعی در کیفیت تولید محصولات زراعی و در نتیجه محصول نهایی خود را نشان می دهد.

در مناطقی که آب کم است، مانند مناطق بیابانی جهان، سیستم آبیاری گلخانه بدون هیچ بحث و دلیلی به روش ترجیحی آبیاری اصلی در این مناطق تبدیل شده است. نسبتاً ارزان و آسان برای نصب هستند، طراحی ساده ای دارند و به حداکثر رساندن سلامت گیاه با تامین رطوبت مطلوب کمک می کنند.

صرفه جویی در هزینه

ایجاد سیستم های آبیاری در کشاورزی مدرن ضروری هستند، زیرا تولید محصول را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. سیستم آبیاری گلخانه ای ممکن است در کوتاه مدت گران به نظر برسد اما در طولانی مدت در هزینه و تلاش شما صرفه جویی می شود. به عنوان مثال، این سیستم می تواند حداقل 30 درصد هزینه تولید را کاهش دهد، زیرا مقدار آب، مواد شیمیایی و هزینه های کار را کاهش می دهد. با این حال، توصیه می شود از سیستم آبیاری گلخانه ای با کیفیت برای بهره مندی از مزایای آن، استفاده کنید.

در سایت فردین کشت مقالات متعددی درباره آبیاری گیاهان مختلف و نکات متعددی ذکر شده است ک شما می توانید با یک کلیک لیست مقالات را مشاهده و مطالعه کنید.

آبیاری قطره ای

 

آبیاری قطره ای

 

همه گیاهان به مقدار یا فرکانس یکسان آب نیاز ندارند. آبیاری بیش از حد یا کم می تواند باعث مشکلاتی برای گیاه شود. برای جلوگیری از این امر، یک سیستم قطره ای ساده نصب کنید، که می تواند برای هدایت جریان های بزرگتر یا کوچکتر آب به طور مستقیم استفاده شود.

شما می توانید این نوع آب را برای گلخانه ها با تایمر و جریان سنج تنظیم کنید. سیستم ها با خط پایه و سپس خطوط تغذیه کننده محیطی شروع می شوند. در خارج از هر خط تغذیه، لوله های ریز مستقیماً به خط گیاه در خط ریشه خاک هدایت می شوند. در صورت لزوم می توانید لوله های ریز را اضافه یا کم کنید و از نازل های قطره ای یا اسپری مقدار آب مورد نیاز هر گیاه استفاده کنید. این سیستم ارزان و آسان برای آبیاری گیاهان گلخانه ای است.

چگونه می توان یک سیستم آبیاری با کیفیت را انتخاب کرد؟

ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا بهترین سیستم آبیاری گلخانه ای را متناسب با نیازهای شما با قیمت مناسب تهیه کنید. در اینجا برخی از عواملی که هنگام انتخاب سیستم آبیاری گلخانه مناسب باید مورد توجه قرار گیرد، ذکر شده است.

تجربه و شهرت

شرکتی را انتخاب کنید که سالهاست در صنعت فعالیت می کند زیرا محصول را درک می کند و چگونه نیازهای شما را درک می کند. همچنین، شهرت شرکت را بررسی کنید. بهترین راه برای قضاوت در مورد شهرت هر شرکتی، بررسی نظرات و رتبه بندی مشتریان آن است.

گارانتی را بررسی کنید.

شرکتی که سیستم های آبیاری با کیفیت را ارائه می دهد، همیشه ضمانت منطقی برای سیستم هایی که نصب می کند ارائه می دهد. گارانتی همیشه نشان دهنده کیفیت است و در صورت بروز مشکل در سیستم در بازه زمانی مقرر  این شانس را خواهید داشت که به شرکت مراجعه کنید.

به طور خلاصه، سیستم های آبیاری گلخانه ای راهی برای پیشرفت است، اما شما باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که از متخصصان برای افزایش بهره وری محصولات خود کمک می گیرید.

نکات حرفه ای آبیاری گلخانه

حتی اگر ابتدایی ترین سیستم آبیاری را دارید، برای داشتن یک ساختار کارآمد، نکات آبیاری گلخانه را از متخصصان حرفه ای بگیرید. گیاهان با نیازهای آبیاری مشابه را با هم گروه بندی کنید. 10 تا 15 درصد بیشتر از ظرفیتی که یک ظرف می تواند در خود نگه دارد استفاده کنید و از یک حصیر جمع آوری برای رواناب اضافی استفاده کنید.

یک مخزن جمع آوری آب بازیافتی نصب کنید. برای به حداقل رساندن قبض آب خود، از سیستم های قطره ای متصل به بشکه باران یا حوضچه طبیعی استفاده کنید. سیستم های آبیاری گلخانه ممکن است مدتی طول بکشد تا به روال عادی برسد. هنگامی که به نیازهای هر نوع گیاه رسیدگی کرده و می توانید با رطوبت اضافی به صورت محافظه کارانه برخورد کنید، می توانید مدت زمان و فراوانی آبیاری را تعیین کرده و تحویل را از طریق تایمر یا سایر دستگاه های ساده نظارتی عادی کنید. کل این فرآیند نیاز به حمل آب و آبیاری دستی را کاهش می دهد که می تواند زمان بر و طاقت فرسا باشد.