آموزش کاشت و پرورش

7 نکته طلایی برای برداشت پربار در بادام

افزایش عملکرد بادام

بادام محصولی است که توسط درخت بادام (Prunus dulcis) تولید می شود. کشاورزان می توانند نقش مهمی در کمک به رشد درختان و مراقبت از آنها داشته باشند. شرایط آب و هوایی مانند دمای سرد یا گرم می تواند بر رشد تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش اندازه بادام شود. در این مطلب به بررسی مهمترین دلایل افزایش عملکرد بادام می پردازیم.

7 نکته برای افزایش عملکرد بادام

خاک مرغوب

اکثر ارقام بادام به راحتی در خاک رس یا خاک های شنی نسبت به خاک های سنگین به خوبی رشد می کنند. همچنین خاک با زهکشی خوب برای رشد بهینه و افزایش عملکرد بادام مناسب است. درختانی که در خاک‌های رسی کاشته می شوند بیشتر، مستعد ابتلا به بیماری‌های منتقله از خاک خواهند بود. بادام در خاک های عمیق، صاف و با زهکشی خوب محصول عالی می دهد، خاک ضعیف را نیز تحمل می کند مگر اینکه خاک خیلی مرطوب یا زهکشی ضعیفی داشته باشد.

اگرچه بیشتر درختان بادام نسبت به باد مقاوم هستند، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض باد می تواند باعث کوتاه شدن و اختلال در رشد درخت شود. اکثر آجیل ها در مناطق پست، جایی که سرمازدگی در اواخر بهار و پاییز اتفاق می افتد، عملکرد مناسبی ندارند.

با مطالعه مطلب کاشت درخت بادام درباره کاشت این درخت پرخاصیت و مقاوم بیشتر بدانید.

انتخاب رقم مناسب گامی مهم برای افزایش عملکرد بادام

شرایط رشد مهم ترین چیز در هنگام انتخاب رقم درخت است. برخی از ارقام استاندارد، از جمله “Carmel” که یک رقم عالی در بسیاری از مناطق دنیاست. رقم Mission نیز رقمی بسیار پربار می باشد. شما عزیزان بهتر است رقم مناسب با منطقه خود را انتخاب کنید تا با کاشت رقم مناسب شاهد افزایش عملکرد بادام باشید.

بهترین آب و هوا 

افزایش عملکرد بادام

منطقه رشد ایده آل بادام منطقه ای است که تابستان های خشک و گرم با آفتاب فراوان داشته باشد. نور برای تولید خوب و افزایش عملکرد بادام ضروری است. درختان بادام حداقل 6 ساعت در روز به نور کامل خورشید نیاز دارند. با درک مراحل رشد بادام، پرورش دهندگان می توانند به تعیین اینکه چرا شرایط مختلف بر تولید مغز، کیفیت و زمان برداشت تأثیر می گذارد کمک کنند.

مراقبت از درخت در زمستان

درخت بادام درختی مقاوم است که در مناطق معتدل و سرد به خوبی رشد می کند. اما هر چه منطقه سردتر باشد، به آمادگی بیشتری برای محافظت از درخت در برابر آسیب نیاز دارید. عدم مراقبت در زمستان می تواند مانع رشد درختان شود، باعث پژمرده شدن و از بین رفتن قسمت هایی از تاج پوشش شود و بر تولید گل و محصول تأثیر بگذارد.

یک راه حل برای این مشکل وجود دارد: هرس کردن صحیح به کاهش خطر سرمازدگی نیز کمک می کند.

هرس صحیح

افزایش عملکرد بادام

هرس محصول موجب افزایش عملکرد بادام در سال رشدی دیگر می شود. هرس بر کمیت، کیفیت و سهولت تولید تأثیر می گذارد. هرس و شکل دادن به درختان بادام جوان وضعیت رشدی آنها را آینده تعیین می کند، بنابراین میزان بهره وری و کیفیت بادام بستگی به نحوه صحیح هرس در سال های قبل دارد.

تغذیه درختان

کوددهی صحیح درختان بادام بر وزن بادام و افزایش عملکرد بادام تأثیر می گذارد. داشتن برنامه تغذیه ای مناسب برای دستیابی به عملکرد بالا ضروری است. پتاسیم در مقادیر زیادی برای پر شدن بادام و حداکثر عملکرد مورد ضروری است.

نیتروژن برای رشد و نمو ضروری است و یکی از بلوک های سازنده پروتئین است. باعث بهتر شدن فتوسنتز و رشد بهره وری درخت می شود. در حقیقت درختان بادام برای بازسازی و تحریک به نیتروژن نیاز دارند.

کودهای داری نیتروژن بیشتر در زمان رشد درختان بادام مورد نیاز است. بنابراین، نیاز به نیتروژن را تامین کنید، زیرا کمبود این عنصر می تواند عملکرد را کاهش دهد.

افزایش عملکرد بادام

پتاسیم (K) برای حمل و نقل قندها و تشکیل نشاسته و بزرگ شدن اندازه بادام ضروری است. کلسیم در افزایش عملکرد بادام و مقابله با بیماری ها نقش دارد. بور برای گلدهی و گلدهی ضروری است. بنابراین برای داشتن درختانی پربار شما نیاز به تامین همه این عناصر دارید. توصیه می کنیم قبل از هر گونه کوددهی، آزمایش خاک انجام دهید.

اهمیت عناصر ریز مغذی در درختان میوه را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

آبیاری منظم

درختان بادام خشکی را تحمل می کنند و در تابستان های گرم و خشک رشد می کنند، اما به آبیاری منظم نیاز دارند. برای افزایش عملکرد بادام حداقل یک بار در هفته درختان را آبیاری کنید. در صورت بارندگی زیاد آبیاری را متوقف کنید. خاک را به خوبی مرطوب نگه دارید اما اشباع از آب نباشد. در تابستان درختان باید به طور منظم و در فواصل 10 روزه آبیاری شوند.

قاببل ذکر است که درختان میوه در روزهای تابستان به آبیاری منظم نیاز دارند و مشکل ریزش میوه های خام را با آبیاری صحیح و به موقع می توان برطرف نمود. از کاه، برگ و یا دیگر مواد آلی برای مالچ پاشی و کاهش علف های هرز اطراف درخت می توان استفاده کرد.