عمومی

آیا گیاهان به سیلیس نیاز دارند؟

سیلیس

اگر باغبانی می‌کنید، می‌دانید که برخی از مواد مغذی ضروری برای سلامت و رشد گیاه ضروری هستند. بیشتر ما سه مورد از عناصر را می شناسند: نیتروژن، فسفر و پتاسیم، اما مواد مغذی دیگری مانند سیلیس در گیاهان وجود دارد که اگرچه آنقدر لازم نیست، اما نقش حیاتی در رشد و سلامت گیاه دارند. وظیفه سیلیس چیست و آیا گیاهان واقعاً به سیلیس نیاز دارند؟

سیلیس چیست؟

نیتروژن، فسفر و پتاسیم عناصر اصلی مواد مغذی هستند که بدون آنها گیاهان نمی توانند چرخه زندگی خود را به پایان برسانند. ا این حال، عناصر غیر ضروری نیز وجود دارد که وجودشان برای گیاهان ضروری است. سیلیس یکی از این عناصر است.

سیلیس دومین عنصر پوسته زمین را تشکیل می دهد. معمولاً در خاک یافت می شود، اما فقط می تواند توسط گیاهان به شکل اسید مونو سیلیسیک جذب شود. گیاهان پهن برگ (دو لپه ای) مقدار کمی سیلیس را جذب می کنند و مقدار بسیار اندکی از آن را ذخیره می کنند. تک لپه ای ها، تا ۵-۱۰٪  از سیلیس جذب شده را در بافت خود ذخیره می کنند، که محدوده ای بالاتر از محدوده طبیعی برای نیتروژن و پتاسیم است.

نقش سیلیس در گیاهان

به نظر می رسد سیلیس واکنش گیاه به تنش را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، هنگامی که آبیاری متوقف می شود، مقاومت به خشکی را در گیاهان بهبود می بخشد و پژمردگی را در برخی محصولات به تاخیر می اندازد. همچنین ممکن است توانایی گیاه را برای مقاومت در برابر سموم ناشی از فلزات یا ریز مغذی ها افزایش دهد. همچنین با افزایش استحکام ساقه مرتبط است. علاوه بر این، مشخص شده است که سیلیس باعث افزایش مقاومت در برابر پاتوژن های قارچی در برخی گیاهان می شود، اگرچه تحقیقات بیشتری باید در این مورد انجام شود.

کاهش تعرق

جنبه های دیگر کوددهی با سیلیس که مورد توجه قرار گرفته است افزایش مقاومت به خشکی و افزایش قطر گل است. یک علت بالقوه برای هر دوی این مزایا، کاهش آب از دست رفته توسط گیاهان از طریق تبخیر و تعرق است. کاهش سرعت تعرق (یا افزایش مقاومت برگ) به سیلیس نسبت داده شده است. کاهش نرخ تعرق می‌تواند نفع بیشتری برای تولید محصولات گلخانه ای و تولید گل های زینتی داشته باشد.

آیا گیاهان به سیلیس نیاز دارند؟

سیلیس به عنوان یک عنصر ضروری برای گیاهان تعریف نمی شود و اکثر گیاهان بدون آن به خوبی رشد می کنند. گفته می شود، برخی از گیاهان وقتی کمبود سیلیس دارند اثرات منفی آن در رشدشان مشخص می شود. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که محصولاتی مانند برنج و گندم نشانه‌هایی از توقف رشد دارند، ساقه‌های ضعیف شده که به راحتی در باد یا باران، فرو می‌ریزند.

همچنین، زمانی که بوته های گوجه فرنگی کمبود سیلیس دارند، رشد غیرطبیعی گلها در آنها دیده می شود. این کمبود در خیار و توت فرنگی باعث کاهش تشکیل میوه همراه با میوه های بد شکل می شود.

برعکس، مقدار زیاد سیلیس در برخی گیاهان می تواند منجر به مشکلاتی در گلدهی و در نتیجه بدشکلی در میوه ها می شود.

بهترین نحوه مصرف چیست؟

سیلیس

توصیه می شود از مکمل های سیلیکا مشتق شده از منابع طبیعی استفاده کنید. این شامل جلبک قرمز، بامبو، صدف، خاک دیاتومه یا کریستال کوارتز است. مکمل‌های سیلیس مصنوعی در دسترس هستند.

برای استفاده از پودر سیلیس، ۱.۲ تا ۱ فنجان را برای ۸ گالن مخلوط خاک مخلوط کنید یا ۱ فنجان را روی خاک بپاشید و با خاک ناحیه اطراف ریشه مخلوط کنید.

همچنین می توانید ۱-۲ قاشق غذاخوری برای هر بوته، هر هفته یکبار مصرف کنید.

برای کاهش شوک ناشی از انتقال نشا و نهال، سسلیس مفید است. در حین کاشت، ۱ قاشق چایخوری تا ۱.۴  فنجان را در ته گودال کاشت و کناره های ریشه بپاشید.

هنگام استفاده از پودر سیلیس، همیشه از ماسک استفاده کنید زیرا می تواند ریه ها را تحریک کند و در صورت استنشاق گرد و غبار باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی شود.

برای استفاده از شکل مایع سیلیس، ۰.۸ تا ۱.۶ قاشق چایخوری در هر گالن آب را در سیستم هیدروپونیک بریزید. هنگام استفاده از این محصول، ممکن است نیاز به تنظیم pH و TDS داشته باشید.

چه زمانی باید استفاده از سیلیس را متوقف کرد؟

سیلیس باید در مراحل اولیه رشد رویشی اضافه شود. علاوه بر این، برخی از پرورش دهندگان بر این باورند که بسته به نوع سیلیسی که استفاده می شود، باید دو تا سه هفته پس از شکوفه دادن، تغذیه گیاهان خود را متوقف کنید.

چه گیاهانی سرشار از سیلیس هستند؟

در اینجا هفت غذای سرشار از سیلیس آورده شده است:

لوبیا سبز. لوبیا سبز از جمله سبزیجات غنی از سیلیس است.

موز. در مورد میوه ها، موز یکی از بزرگترین منابع سیلیس است.

سبزیجات. بسیاری از انواع مختلف سبزیجات سبز برگ منبع سیلیس هستند.

برنج قهوه ای.

غلات.

عدس.

همانطور که می بینید استفاده از سیلیس در هر باغی مزایای زیادی دارد. از تأثیر مستقیم بر سلامت و رشد به طور کلی، از تنظیم مثبت اطلاعات ژنتیکی گرفته تا بهبود مکانیسم‌های حفاظت از گیاهان، سیلیس یکی از مهم‌ترین و غیر ضروری‌ترین عناصر شناخته شده برای گیاهان است. استفاده موثر از این عنصر عالی و تقریبا ضروری برای موفقیت یک باغ بسیار مهم است.

نوشته های مشابه