آموزش کاشت و پرورش

چرا درختان میوه را پیوند می زنیم؟

پیوند زدن

پیوند زدن از جمله مهمترین تکنیک‌های باغبانی هستند که برای اتصال بخش‌های دو یا چند گیاه استفاده می‌شوند تا به ‌صورت یک گیاه رشد کنند. در پیوند، قسمت بالایی (پیوندک) یک گیاه، روی سیستم ریشه (پایه) گیاه دیگر رشد می کند. در فرآیند جوانه زدن، جوانه ای از یک گیاه گرفته می شود و روی دیگری رشد می کند.

عمل پیوند زدن را می توان به ۴۰۰۰ سال قبل در چین باستان و بین النهرین ردیابی کرد. از ۲۰۰۰ سال پیش، مردم مشکلات ناسازگاری را که ممکن است هنگام پیوند زدن زیتون و سایر درختان مثمر رخ دهد، تشخیص دادند.

پیوند چیست؟

پیوند معمولاً شامل به هم پیوستن بخش‌هایی از دو گیاه برای عملکرد یک گیاه واحد است. یکی از گیاهان سیستم پایین تنه و ریشه را فراهم می کند. به آن استوک یا پایه می گویند. گیاه دیگر قسمت بالایی (ساقه، برگ، گل و میوه) را که دارای ویژگی های مطلوب (گل های زیبا یا میوه های خوش طعم) است، به نام پیوندک فراهم می کند.

ممکن است بیش از یک پیوندک متفاوت از نظر ژنتیکی به یک پایه پیوند زده شود. (شما ممکن است درختان میوه با بیش از یک رقم پیوند شده روی یک پایه را مشاهده کنید.)

جوانه زدن نوعی از پیوند است که از جوانه های فردی در این فرآیند استفاده می کند. چه پیوند زدن و چه جوانه زدن، پایه و پیوندک باید ارتباط نزدیک و سازگاری داشته باشند تا پیوند موفقیت آمیز باشد.

از آنجایی که پیوند زدن و جوانه زدن روش های تکثیر غیرجنسی یا رویشی هستند، گیاه جدیدی که از پیوندک رشد می کند دقیقاً مانند گیاهی است که از آن به وجود آمده است. این روش های تکثیر گیاه معمولاً به این دلیل انتخاب می شوند که گیاه مورد نظر ریشه ضعیفی دارند (یا اصلاً ریشه ندارند). همچنین، این روش ها ویژگی خاصی از پایه را به گیاه می دهد. به عنوان مثال، سختی، تحمل به خشکی یا مقاومت در برابر بیماری.

 

تکنیک پیوند زدن

 

تکنیک های پیوند زدن و جوانه زدن زیادی وجود دارد. اما به طور کلی یک نوع زخم روی گیاه استوک ایجاد می شود. سپس یک تکه از گیاه پیوندک را داخل زخم قرار می دهند. هنگامی که استوک و پیوندک به درستی کنار هم قرار می گیرند، سلول های لایه های کامبیوم به سرعت شروع به تقسیم می کنند و بافتی به نام کالوس را تشکیل می دهند. در نهایت، بافت کالوس پلی را تشکیل می‌دهد که به استوک و پیوندک اجازه می‌دهد تا با هم جوش خورده و بهبود یابند.

این بدان معناست که ریشه‌های گیاه می‌توانند آب و مواد معدنی را برای پیوندک فراهم کنند و پیوندک می‌تواند غذا را در برگ‌های خود تولید کند و آن را به ریشه‌های گیاه بفرستد. این همکاری باعث ایجاد یک گیاه با ویژگی جدید می شود که از دو بخش ژنتیکی متفاوت تشکیل شده است.

نقطه ای که در آن استوک و پیوندک به هم می پیوندند، پیوند نامیده می شود.

انتخاب پیوندک

پیوند زدن و جوانه زدن را می توان تنها در زمان های بسیار خاص که شرایط آب و هوایی و مرحله فیزیولوژیکی رشد گیاه هر دو بهینه است انجام داد. زمان بندی به گونه و تکنیک مورد استفاده بستگی دارد. برخلاف جوانه زدن که می تواند قبل یا در طول فصل رشد انجام شود، بیشتر پیوندها در زمستان و اوایل بهار انجام می شود در حالی که هم پیوندک و هم پایه هنوز در حالت خواب هستند. گیاهان گلدانی را می توانید در طول فرآیند پیوند به داخل خانه منتقل کنید.

بهترین پیوندک معمولا از شاخه های رشد شده در فصل قبل بدست می آید. پیوندک ها را باید با قیچی یا چاقوهای تیز و تمیز جدا کرد و بلافاصله در کیسه های پلاستیکی یا چنگال مرطوب قرار دهید. در هنگام برداشت پیوندک ها و پیوند زدن، تمیز کردن ابزارهای برش امری ضروری است.

تمیز و استریل کردن ابزار را می توانید با استفاده از غوطه ور کردن ابزار در محلول های استریل کننده مانند الکل و یا وایتکس رقیق شده انجام دهید. توجه داشته باشید که یک قسمت وایتکس را با ۹ قسمت آب رقیق کنید زیرا ممکن است این ماده برای برای برخی فلزات بسیار خورنده باشد.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا نیز درباره پیوند زدن اطلاعاتی کسب کنید.

چرا درختان میوه را پیوند می زنیم؟

 

پیوند زدن در درختان میوه

 

همانند سایر روش‌های تکثیر رویشی یا غیرجنسی، پیوند به ما امکان می‌دهد تا نسخه‌های ژنتیکی دقیقی از گیاهانی با ویژگی های فردی برتر ایجاد کنیم.

پیوند همچنین ممکن است مزایای دیگری را به همراه داشته باشد. پیوند گیاهی که ریشه‌های آن مستعد ابتلا به بیماری خاکی است به پایه‌ای که در برابر آن بیماری مقاوم است، به آن گیاه اجازه می‌دهد تا جایی که در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شود، با موفقیت رشد کند.

درختان پیوندی سریعتر میوه می دهند. درختی که از بذر رشد می کند ممکن است ۸ تا ۱۰ سال طول بکشد تا میوه دهد، اما درخت پیوند شده تنها ۲ تا ۴ سال طول می کشد تا به بار بنشیند.

درختی که از دانه رشد می‌کند ممکن است میوه‌ای با طعم خوبی نداشته باشد. به همین دلیل پیوند برای بهبود طعم و اندازه میوه انجام می شود.

درختی که از دانه رشد می کند ممکن است میوه ای مشابه درختی که دانه از آن تولید شده است (درخت مادر) تولید نکند. اما درخت پیوند شده به همان خوبی درختی است که از آن پیوندک برداشته  شده است.

درخت پیوند شده تا سالیان متمادی به همان کیفیت میوه می دهد.

در نهالستان فردین کشت نهال های با کیفیت و پرباری مانند نهال آووکادو پیوندی زوتانو دو ساله گلدانی، نهال بالنگ پیوندی یکساله پربار، نهال به اصفهان پیوندی دوساله گلدانی، نهال خرمالو گوجه ای پربار پیوندی دوساله، نهال گیلاس تکدانه پیوندی مشهد و نهال گردوی چندلر پیوندی گلدانی و انواع مختلفی از نهال های پیوندی موجود می باشد که شما عزیزان می توانید این نهال ها را از نهالستان ما خریداری نمایید.

درختان میوه پیوندی را می توان فروخت و از این راه درآمدی کسب کرد. علاوه بر این با پیوند زدن درختی با ویژگی های مطلوبی دارید که در وقت و هزینه صرفه جویی می کنید.

برخی از درختان در نهایت نسبت به سایر درختان مقاومت بیشتری در برابر بیماری ها و شرایط نامطلوب پیدا می کنند. این مقاومت و سختی به بیماری از پایه (گیاه در حال پیوند روی) به پیوندک (گیاه در حال تکثیر) منتقل می شود.

در سایت فردین کشت مقالات متعددی در مورد پیوند زدن، مانند پیوند هندوانه و تاثیر آن بر کیفیت این میوه، پیوند در سبزیجات و… وجود دارد که شما عزیزان می توانید با یک کلیک این مقالات ارزشمند و کاربردی را مطالعه نمایید.