آموزش کاشت و پرورش

خاک مناسب کاشت هویج

خاک مناسب کاشت هویج

هویج یک سبزی ریشه ای است و خاکی که در آن کاشته می شود برای برداشت سالم بسیار مهم است. هنگام کاشت هویج در ظرف یا گلدان، انتخاب خاک مناسب کاشت هویج بسیار مهم است. زیرا برخلاف باغچه های بیرونی، گیاهان به مواد مغذی و عناصر موجود در خاک گلدان محدود می شوند.

خاک مناسب کاشت هویج

هویج در شرایط مختلف خاک رشد می‌کند، اما هر چه خاک سنگین‌تر باشد یا سنگ‌ها و کلوخ های بیشتری در آن وجود داشته باشد، احتمال اینکه در نهایت با هویج‌های بدشکل یا ریز برداشت کنید بیشتر است. با این حال، حتی اگر خاک رسی سنگینی دارید، می‌توانید هویج بکارید، اما ممکن است با انواع هویج‌هایی که کوتاه‌تر هستند موفقیت بیشتری داشته باشید. همچنین می توانید خاک های سنگین را اصلاح کنید تا خاک مناسب کاشت هویج شود.

آیا شن و ماسه خاک مناسب کاشت هویج هستند؟

خاک های شنی معمولا برای پرورش هویج به صورت تجاری ترجیح داده می شوند زیرا خاک سست به ریشه های هویج اجازه می دهد تا مستقیما رشد کنند و ضخیم تر شوند بدون اینکه هیچ فشار یا مقاومتی رشد آنها را محدود کند.

در حالی که هویج در شن و ماسه رشد بهتری دارد، رشد هویج (یا هر سبزی) در خاک شنی دو ضرر دارد: نگهداری کمتر آب و مواد مغذی. شن و ماسه فقط صخره‌های ریز خرد شده است، بنابراین ظرفیت نگهداری آب بسیار محدودی دارد و خیلی سریع‌تر خشک می‌شود.

هرچه خاک شنی تر باشد، مشکل بیشتر می شود. به طور مشابه، ماسه خود فاقد بسیاری از مواد مغذی کلیدی مانند نیتروژن است و وقتی کود اضافه می‌کنید، دفعه بعد که باران می‌آید به راحتی شسته می‌شود. در نتیجه، خاک مناسب کاشت هویج  خاک شنی نیست. زیرا نیاز به آبیاری و کود دهی مکرر دارد.

اگر خاک سنگین و رسی دارید، نیازی به افزودن ماسه به آن ندارید. اگر از ماسه درشت تری استفاده می‌کنید در بهبود زهکشی مؤثرتر است، ممکن است برای رشد هویج‌های خوش‌فرم بیش از حد سنگی باشد و باعث ایجاد انشعاب بیشتر در هویج شود.

صفر تا صد کاشت هویج را در مقالات فردین کشت بخوانید.

افزودن مواد آلی به خاک رسی سنگین

خاک مناسب کاشت هویج

خوشبختانه، راه بسیار آسان‌تر و بهتری برای بهبود خاک‌های سنگین برای تبدیل کردن آنها به خاک مناسب کاشت هویج وجود دارد: افزودن مواد آلی بیشتر. هویج معمولا به صورت تجاری در خاک های شنی کشت می شود.

خاک گل آلود همان چیزی است که در باتلاق های زهکشی شده باقی می ماند. این خاک سیاه و غنی برای پرورش انواع سبزیجات ایده آل است، مخصوصاً برای هویج خوب است، زیرا از مواد گیاهی بسیار تجزیه شده تشکیل شده است، به حدی که حتی با بررسی دقیق آن نمی توانید قسمت های گیاه را شناسایی کنید.

در حالی که نمی توانید به راحتی خاک گل آلود بخرید، می توانید آن را با افزودن مواد آلی شبیه سازی کنید. برای بهترین نتیجه، کمپوست معمولی مصرف کنید و شاخه ها و سایر تکه های بزرگ مواد گیاهی را الک کنید و سپس آن را به خاک مناسب کاشت هویج اضافه کنید. همچنین می توانید از کودهای دامی کهنه استفاده کنید.

آیا می توان هویج را در پیت و کوکو پرورش داد؟

هویج می تواند در ذغال سنگ نارس یا کوکو رشد کند البته تا زمانی که با کودهای کم نیتروژن اصلاح شود. از آنجایی که ذغال سنگ نارس و کوکو در حال حاضر کاملا سبک هستند و در حفظ رطوبت عالی هستند، می توانید موفقیت زیادی را با اصلاح آنها انجام دهید و آن را تبدیل به خاک مناسب کاشت هویج کنید. فقط کود بیشتری اضافه کنید، به خصوص کود کم نیتروژن (اولین عدد NPK روی برچسب کود). نیتروژن برای رشد برگ عالی است، اما اگر می خواهید از رشد بهتر ریشه اطمینان حاصل کنید، از کودی با فسفر و پتاسیم بالاتر (اعداد P و K) استفاده کنید.

چگونه می توانید جوانه زنی بذر هویج را تسریع کنید؟

چند نکته برای داشتن خاک مناسب کاشت هویج

خاک مناسب کاشت هویج

محصولات ریشه مانند هویج بهتر است مستقیماً در بستر آماده شده در بیرون کاشته شوند. دمایی که باعث جوانه زنی می شود بین 16-18 درجه سانتیگراد است. خاک مناسب کاشت هویج خاکی سست، عاری از کلوخ و شن است.

بذرها را در اوایل بهار بکارید تا از همزمان شدن گرمای تابستان و مراحل اولیه رشد هویج جلوگیری کنید که باعث سختی و تلخی ریشه ها می شود. به محض اینکه خاک به اندازه کافی نرم شد، بستر بذر خود را با خاکورزی و افزودن مواد ارگانیک آماده کنید.

همچنین باید زهکشی را بررسی کنید. هویج‌هایی که در جایی رشد می‌کنند که خاک خیلی مرطوب است، ریشه‌های کوچک پرمویی تولید می کنند که بازاپسندی خوبی ندارد.

خاک مناسب کاشت هویج در گلدان، خاکی سست مانند لوم شنی، بدون سنگ، زهکشی خوب، هوادهی شده اما غنی از ریز مغذی ها، ترجیحا دارای سطح بالاتر پتاسیم و فسفر و سطح پایین نیتروژن با سطح pH بین 5.5 تا 6.8 است.

شما عزیزان می توانید بذر هویج گرد بیبی آمریکایی ارگانیک، بذر هویج زرد هلندی و بذر هویج نانتس را از فردین کشت تهیه کنید.

کوددهی با فسفر

هویج، مانند اکثر محصولات ریشه، برای عملکرد بهتر به مقدار کافی فسفر نیاز دارد. از آنجایی که هویج یک ریشه منفرد و ضخیم دارد، منطقه ای که می تواند فسفر را از آن جذب کند نسبتا کوچک است. (سطح ریشه حتی یک هویج بزرگ به اندازه سطح ریشه گیاهی با ریشه های فیبری بیشتر مانند گوجه فرنگی یا فلفل نیست.)

برخلاف بسیاری از مواد مغذی دیگر، فسفر با جذب آب توسط گیاه جذب نمی شود. در عوض، از طریق انتشار جذب می‌شود و به طور طبیعی از ناحیه‌ای با غلظت بالاتر (خاک) به ناحیه‌ای با غلظت کمتر (در داخل ریشه) حرکت می‌کند. سطح خاکی که می توان از آن فسفر جذب کرد به فضای بسیار کوچکی در اطراف خود ریشه محدود می شود. اگر آزمایش خاک نیاز به این ماده مغذی ضروری را نشان داد، افزودن یک کود آلی فسفره چند هفته قبل از کاشت، برای تبدیل کردن بستر کشت به خاک مناسب کاشت هویج بهتر است.

pH خاک را متعادل کنید.

خاک مناسب کاشت هویج

هویج مانند اکثر گیاهان دیگر، زمانی بهترین رشد را دارد که pH خاک بین 6.2 و 6.8 باشد. از آزمایش خاک برای تعیین pH خاک باغ خود استفاده کنید و سپس مقدار توصیه شده آهک را برای افزایش آن اضافه کنید اگر نتایج نشان داد pH بسیار پایین (اسیدی) برای رشد بهینه هویج است.

اگر pH بیش از حد بالاست (قلیایی)، باید مقدار پیشنهادی گوگرد را اعمال کنید تا pH به مقدار مورد نظر کاهش یابد. البته به خاطر داشته باشید که آزمایش pH باید هر دو یا سه سال یکبار انجام شود زیرا اثرات آهک یا گوگرد در نهایت خنثی می شود و pH خاک به محدوده اصلی خود باز می گردد.

آبیاری درست

خاک مناسب کاشت هویج را به خوبی آبیاری کنید، اما زیاده روی نکنید. هنگامی که هویج بزرگ شد و رشد کرد، برای رسیدن به پتانسیل کامل خود به مقدار مناسبی آب نیاز دارد. هویج به خشکی مقاوم نیست و گاهی اوقات اگر خاک خیلی خشک شود، بدشکل می شود. از طرف دیگر، اگر خاک در مراحل بعدی رشد ریشه خیلی مرطوب شود، هویج شکافته می شود و ممکن است علائم پوسیدگی را نشان دهد.

در صورت امکان در سطح زمین آبیاری کنید، زیرا شاخ و برگ مرطوب باعث بیماری های قارچی مانند سوختگی برگ، شانکر، پوسیدگی طوقه، سفیدک و زنگ هویج می شود. فقط صبح ها آبیاری کنید تا زمان کافی برای خشک شدن شاخ و برگ قبل از شب وجود داشته باشد.

بدترین خاک ها برای هویج کدامند؟

 هویج

بدترین خاک ها برای هویج، خاک های رسی سنگین با سنگ های زیاد یا سایر زباله ها هستند. مهم نیست چه نوع خاکی دارید، چه بیشتر بافت آن شن باشد یا خاک رس، سنگ ها و سایر قطعات بزرگتر زباله های سخت باعث می شوند هویج کاشته شده پیچ و تاب بخورد و بدشکل شود.

این هویج ها هنوز هم خوراکی هستند، به دلیل تمام موانع موجود در رشد ریشه، محصول اندازه طبیعی خود را نخواهد داشت. اگر تا به حال هویج‌هایی برداشت کرده‌اید که عمدتاً ریشه‌های مودار و ریشه‌ای لاغر بوده است، یا به این دلیل بوده است که رو کاشت شما درست نیست یا به این دلیل بوده که خاک مناسب کاشت هویج را تهیه نکرده اید. با رعایت نکات گفته شده می توانید محصولی با عملکرد بالا برداشت کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به هویج مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه