عمومی

بسترهای کشت آلی در هیدروپونیک

بسترهای کشت آلی

بستر یا محیط کشت به مواد جامدي که به جاي خاك در کشت هیدروپونیک می توان استفاده نمود اطلاق می شود. دو گروه محیط کشت یا بستر متخلخل براي کشت هیدروپونیک بر اساس منشأ آن ها وجود دارد که عبارت اند از بسترهای کشت آلی و بسترهای کشت معدنی، که در این مطلب به شرح انواع بستر کشت آلی می پردازیم.

ویژگی های محیط کشت هیدروپونیک

بستر کشت باید از لحاظ شیمیایی خنثی باشد.

بستر کشت باید از لحاظ شیمیایی پایدار باشد.

بستر کشت باید تمیز باشد و قبل از کشت باید ضدعفونی شود.

بستر کشت باید زهکش خوبی داشته باشد و آب اضافی از آن خارج شود.

بستر کشت باید داراي ظرفیت نگهداري آب و هواي کافی با نسبت متعادل را داشته باشد.

بستر کشت باید قابلیت بافري خوبی داشته باشد یعنی در برابر تغییر pH مقاومت کند.

بستر کشت باید داراي قابلیت تبادل کاتیونی متوسط باشد.

انواع بستر کشت آلی

بستر کشت تراشه چوب یا خاك اره درشت

بستر کشت خاك اره، ذراتی بین 0/5 تا 1/5 سانتیمتر است. خاك اره چوب هاي سخت مثل اکالیپتوس باید قبل از استفاده پوسیده شود. برخی خاك اره ها نباید استفاده شود زیرا براي گیاه سمی است. خاك اره ها در طی رشد گیاه تجزیه می شود. همچنین ازت بستر کشت خاك اره کم است. ظرفیت تبادل کاتیونی این بستر کم است و میزان آب قابل دسترس گیاه در این بستر کم است.

بستر کشت پیت

پیت بقایاي پوسیده گیاهان در شرایط غیرهوازي در آب می باشد که پس از پوسیدن، آن ها را خشکانیده و براي مصرف بسته بندي می کنند.

پیت ها سه نوع اند:

الف) پیت ماس:

از بقایاي پوسیده خزه ها به خصوص نوعی خزه به نام اسفاگنوم به دست می آید. ده برابر وزن خود آب جذب می کند. بسیار اسیدي بوده ( PH بین 3/8 تا 4/8) و مقدار جزئی نیتروژن دارد.

پیت علف هاي خانواده گرامینه:

این نوع پیت کمتر از نوع قبل اسیدي می باشد (بین 4/5 تا 7).

ج) پیت هوموسی:

این نوع پیت بیشتر پوسیده شده و از پوسیدن خزه ها و علف هاي خانواده گرامینه تشکیل شده است. دارای 2 تا 3/5 درصد ازت و قدرت کمتري در جذب آب دارد.

بستر کشت کوکوپیت یا پیت نارگیل

پیت نارگیل که از فیبر نارگیل تهیه می شود داراي قابلیت نگهداري آب بالایی می باشد و حاوي مواد غذایی بالا و محیطی نسبتاً اسیدي است. کوکوپیت داراي pH ایده آل بین 6 تا 6/5 بوده و موجب جذب متناسب مواد غذایی به ریشه خواهد شد.

بستر کشت پوست درختان

شاید مهمترین ماده آلی جایگزین پیت در حال حاضر، پوست درختان باشد. پوست درخت در کارخانه هاي چوب بري به وسیله ماشین هاي مخصوص از تنه درختان کنده میشود و سپس به وسیله آسیاب هاي چکشی آسیاب گردیده و از الک هاي مناسب عبور داده می شود.

بستر کشت سبوس برنج

پوست شلتوك یک محصول ثانویه از فرآیند برنج کوبی است که به راحتی در دسترس می باشد. در واقع پوسته شلتوك یک محصول زائد و بدون استفاده صنعتی می باشد.

برای مطالعه مقاله محلول های غذایی رایج در هیدروپونیک اینجا کلیک کنید.