عمومی

آبیاری گیاهان تازه کاشته شده

آبیاری گیاهان

“هنگام کاشت حتماً آن را خوب آبیاری کنید.” این جمله ای است که خیلی از موارد ما برای مشتریان خود توصیه می کنیم. اما دلیل این توصیه چیست؟ بسیاری از گیاهان به دلیل آبیاری ناکافی فرصتی برای رشد ریشه های جدید پیدا نمی کنند. با ما همراه باشید تا به چرایی این موضوع بیشتر بپردازیم.

آبیاری هنگام کاشت چه معنی دارد؟

قبل از کاشت هر گیاهی، بهتر است به زهکشی محل کاشت توجه کنید و یا آزمایش زهکشی خاک انجام دهید. در حالت ایده آل، آب خاک محل کاشت با سرعت حدود 5/2 تا 15سانتی متر در ساعت تخلیه شود. اگر خاک محلی که گیاهان خود را در آنجا کاشته اید خیلی زود تخلیه می شود، باید خاک را با مواد آلی اصلاح کنید یا فقط گیاهان مقاوم به خشکی در آن خاک بکارید. اگر خاک محل خیلی آهسته تخلیه می شود یا آب در آن جمع می شود، در این مورد نیز باید خاک را با مواد آلی اصلاح کنید یا از گیاهانی استفاده کنید که فقط خاک مرطوب را می پسندند.

میزان آبیاری به چندین فاکتور اصلی بستگی دارد:

چه نوع گیاهی می کارید

چه نوع خاکی دارید

شرایط آب و هوایی

گیاهان متحمل به خشکی، مانند ساکولنت ها، برای رشد به آب کمتری نیاز دارند. آبیاری بیش از حد این گیاهان می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. اگر خاک شما خیلی ماسه ای است یا خاک رسی دارید، بنابراین شما باید خاک یا عادات آبیاری خود را تنظیم کنید تا گیاهان آب مورد نیاز خود را بدست آورند.

اگر در یک فصل بارانی گیاهی را می کارید باید آبیاری کمتری داشته باشید. به همین ترتیب، اگر در فصل خشک اقدام با کاشت می کنید، باید آبیاری بیشتری داشته باشید. با در نظر گرفتن همه این عوامل، به طور کلی باید در هر بار آبیاری برای گیاهانی که به تازگی کاشته اید (حتی گیاهان مقاوم به خشکی) به صورت عمیق آبیاری کنید. مرطوب شدن خاک تا عمق 15 تا 30 سانتی متر این امکان را به ریشه ها می دهد که رشد کرده و به دنبال جذب آب در خاک باشند.

حتی گیاهانی که به ندرت اما صورت عمیق آبیاری می شود دارای ریشه های قوی هستند در حالی که آبیاری سطحی باعث می شود که گیاهان در عمق کمتری رشد کنند در نتیجه بیشتر در معرض عوامل نامساعد محیطی و بیماری ها قرار می گیرند.

نکات آبیاری برای گیاهانی که به تازگی کاشته شده اند

بهتر است برای صرفه جویی در مصرف آب فقط گیاهان جدید را آبیاری کنید، به این ترتیب گیاهانی که از قبل کاشته شده بودند آب زیادی دریافت نمی کنند.

وقتی گیاهی را کاشتید به آهستگی و برای 15-20 دقیقه آبیاری کنید. هرگز آب را روی گیاه نریزید، زیرا این امر باعث فرسایش خاک شده و سبب افزایش بیماری های قارچی می شود.

برای هفته اول، هر روز به صورت قطره ای و آهسته به مدت 15-20 دقیقه به آبیاری گیاهان ادامه دهید. برای ساكولنت ها، آب را به همین روش و فقط یك روز در میان آب بدهید. اگر در منطقه شما بیش از 3 سانتی متر بارندگی وجود داشته باشد، نیازی به آبیاری روزانه ندارید.

هفته دوم، می توانید گیاه را با آبیاری را به صورت یک روز در میان و با آهستگی و به مدت 15 تا 20 دقیقه آبیاری کنید. برای ساکولنت ها هفته ای 2 تا 3 بار آبیاری کفایت می کند.

در هفته سوم می توانید گیاهان خود هفته ای 2 تا 3 بار آبیاری کنید. در این مرحله می توان ساکولنت ها را از یکبار در هفته آبیاری کرد.

بعد از هفته سوم، آبیاری گیاهان جدید را هفته ای 2-3 بار برای بقیه فصل رشد ادامه دهید. در طول فصل رشد میزان آبیاری گیاهان تازه کاشته شده را متناسب با آب و هوای منطقه خود تنظیم کنید. اگر باران زیادی می بارد، کم آبیاری کنید اگر گرم و خشک است، بیشتر آبیاری کنید.

گیاهانی که در گلدان کاته شده اند باید در طول فصل رشد هر روز یا یک روز در میان آبیاری شوند، زیرا زودتر خشک می شوند. در صورت تردید در زمان آبیاری، انگشتان خود را در خاک فرو کنید، اگر خاک خشک است، آن را آبیاری کنید. اگر مرطوب است، به گیاه زمان دهید تا آب موجود در خاک را جذب کند.

گیاهانی که به تازگی کاشته شده اند اگر در اولین فصل رشد به طور منظم آبیاری شوند، گیاهان شما در فصل رشد بعدی به خوبی تثبیت می شوند. ریشه آنها به اندازه کافی عمیق و سخت خواهد شد تا قادر به جذب آب در خاک شود. به یاد داشته باشید که در روزهای گرم و خشک و زمانی که گیاهانتان پژمرده شدند، آنها را آبیاری کنید.