مقالات تخصصی

کنترل علف های هرز با استفاده تکنولوژی های نوین

کنترل علف های هرز

علف های هرز یکی از عمده ترین مشکلات در روند تولید محصولات کشاورزی است. در برخی موارد کنترل علف های هرز یکی از دغدغه های کشاورزان است که کاری وقت گیر و پر هزینه است. در این مطلب به بررسی جدیدترین تکنولوژی برای کنترل علف های هرز می پردازیم.

کنترل علف های هرز با استفاده تکنولوژی های نوین

استفاده از علف کش های شیمیایی به عنوان روشی سریع و کارآمد برای کنترل این عوامل است، اما به دلیل اینکه گیاهان زراعی و علف های هرز هر دو در دسته گیاهان طبقه بندی می شوند ممکن است علف کش های شیمیایی اثرات نامطلوبی مانند گیاهسوزی روی گیاهان زراعی داشته باشند. آیا می توان به کشاورزان کمک کرد تا میزان مصرف علف کش های شیمیایی کاهش پیدا کند؟ آیا راهی برای کنترل موثر علف های هرز وجود دارد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم تا پایان با ما همراه باشید.

سمپاشی هوشمند

سم پاشی هوشمند به لطف فناوری های تشخیص دیجیتال و کنترل سمپاش به واقعیت تبدیل شده است. سم پاشی نقطه ای برای هدف قرار دادن علف های هرز، یک هدف تحقیقاتی دور از واقعیت نیست. سیستم های تجاری برای طراحی این تکنولوژی و ساخت ربات های کنترل کننده شروع به کار کرده است.

GPS برای نقشه برداری از گونه های علف های هرز

بیشتر کارهای پیشگامانه در این زمینه در دهه 1990 در انستیتوی تحقیقات Silsoe انگلیس انجام شده است. این برنامه کاربردهای استفاده از GPS برای نقشه برداری از گونه های علف های هرز را که معمولاً به صورت توده ای یا تکه ای رشد می کنند، بررسی کرده است.

تحقیقات در مورد این روش  یعنی “پاشش نقطه ای” برای کنترل علف های هرز با دوزهای مختلف در سال 2006 پایان یافت. با این حال، برنامه های مختلفی برای سیستم تجزیه و تحلیل تصویر ویدیویی ساخته شده است. این ماده برای کنترل علف های هرز سرکشی که در میان هویج، جعفری، پیاز و تره رشد می کند، طراحی شده است.

 

دوربین های پیشرفته برای کنترل علف های هرز

دوربین های پیشرفته برای تشخیص علف های هرز در مزرعه که به تراکتور مخصوص این کار متصل شده است.

 

این تصاویر با برنامه های پیشرفته ای که دارند فاصله بین ردیف ها و گیاهان اصلی را تشخیص می دهند. پس از تشخیص به دنبال توده های گیاهانی است که با گیاه اصلی تطابق ندارد. این علف های هرز هنگام عبور از میدان دید دوربین، ردیابی می شوند تا نازل های مربوطه را روی میله اسپری تحریک کنند تا مقدار مشخص علف کش را اسپری کنند.

کوچک ترین توده گیاهی ثبت می شود.

از طریق برنامه هایی که برای سیستم طراحی شده است، اپراتورها می توانند کوچک ترین توده علف های هرز را ثبت کنند. پس از شناسایی، نازل ها منطقه 4 سانتی متری از علف های هرز را سم پاشی می کنند.

بسته به تراکم علف های هرز، مقدار علف کش مورد استفاده معمولاً کمتر از 2٪ از مقدار سم پاشی معمولی است. این روش  پتانسیل قابل توجهی برای کاهش هزینه ها و به حداقل رساندن تأثیرات سوء محیط زیستی دارد.

 

برای مطالعه مطلب توصیه هایی برای مدیریت علف های هرز، کلیک کنید.

سنسورهای NIR

سیستم فعال سازی سمپاش WeedSeeker ، که توسط شرکت NTech Industries Trimble ساخته شده است، از حسگرهای نور نزدیک به مادون قرمز برای تشخیص علف های هرز  و روشن و خاموش کردن نازل ها استفاده می کند.

این اشعه ها توسط کلروفیل در شاخ و برگ گیاهان جذب می شود، در نتیجه نور نزدیک به مادون قرمز (NIR) به حسگرها بازتاب می شود. وقتی علف های هرز ظاهر می شود، سیستم افزایش نسبت نور مادون قرمز را تشخیص می دهد و شیر نازل را فعال می کند تا علف کش اسپری  شود.

الگوریتم های یادگیری عمیق

این سیستم از الگوریتم های یادگیری عمیق استفاده می کند تا علاوه بر شناسایی یک نوع علف هرز، گونه های مختلف را نیز شناسایی کنند. این الگوریتم ها تفاوت بین اشکال و ساختارهای گیاه را تشخیص می دهد. مجموعه دوم دوربین ها به طور خودکار عملکرد دستگاه را بررسی می کنند.

نکات تخصصی نازل های مورد استفاده در این تکنولوژی

این نوع نازل ها قطرات بسیار بزرگی را برای اسپری پایدار جهت دار، با فشار کم تولید می کنند تا خطر پاشش در اثر ضربه زدن به گیاه را به حداقل برسانند.

سم پاشی با استفاده از این تکنولوژی می تواند مصرف مواد شیمیایی را تا 90٪ کاهش دهد و تنش بین گیاهان زراعی را به حداقل می رساند. در نتیجه، استفاده کمتر از مواد شیمیایی تأثیرات زیست محیطی ناشی از این مواد را نیز کاهش می یابد.