آموزش کاشت و پرورش

چگونه در گلدان ارکیده بکاریم؟

ارکیده

یکی از کارهای بسیار مهمی که باید برای پرورش موفق گیاهان آپارتمانی، چه در داخل خانه و چه در خارج از منزل انجام دهید، این است که ابتدا آنها را بشناسید. ضروری است که گیاه خود را به درستی شناسایی کنید تا بتوانید نیازهای آنها را بدانید و مراقبت از آنها به بهترین شکل انجام دهید. همه چیز در مورد پرورش ارکیده ها را در این مطلب برای شما همراهان همیشگی فردین کشت آورده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

گیاه محبوب ارکیده

ارکیده ها گیاهان آپارتمانی محبوبی هستند و اگرچه گونه های بی شماری وجود دارد، اما همه آنها ویژگی های فیزیکی مشابهی دارند. ارکیده ها (Orchidaceae) یک خانواده متنوع از حدود 28000 گونه از گیاهان گلدار هستند که در بیش از 700 جنس طبقه بندی شده اند. ارکیده‌ها را به‌راحتی می‌توان تشخیص داد، زیرا قوس‌هایی از شاخه‌های آن‌ها به نام سنبله، پوشیده از شکوفه‌های رنگی ملایم در رنگ‌های یکدست یا لکه‌ ای هستند. گلبرگ ها و کاسبرگ های آنها (داخلی ترین گلبرگ ها) معمولاً در گروه های سه تایی یافت می شوند. گلبرگ پایینی که معمولاً لب یا لیبلوم نامیده می شود، به شکلی است که اگر در فضای باز رشد می کند، میزبان گرده افشان هایی مانند زنبورهاست. بسته به تنوع، گلبرگ های ارکیده می توانند لبه های ژولیده، شکل یا بریده ای داشته باشند. برگ های ارکیده با یک لایه مومی پوشانده می شوند تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود. برخی از ارکیده ها سریعتر از سایرین رشد می کنند که ممکن است نیاز به گلدان جدید داشته باشند.

ارکیده چگونه رشد می کند؟

ارکیده ها از نظر عادات رشد به دو دسته تقسیم می شوند.

مونوپدیال

ارکیده هایی که تک پایه هستند و یک ساقه عمودی دارند که فقط از یک جوانه رشد می کند. برگ های آنها در امتداد این ساقه مقابل یکدیگر رشد می کنند. هر سال برگ های جدیدی از راس تشکیل می شود. این ارکیده ها ساقه های گل را از پایه بالاترین برگ های خود تولید می کنند. نمونه‌های رایج ارکیده‌های مونوپدیال واندا، وانیل و فالنوپسیس هستند.

سمپودیال

این عادت رشدی در ارکیده ها رایج تر است. ارکیده های سمپودیال با توجه به سطح تکیه گاهشان به صورت افقی رشد می کنند. یک گیاه از ریزوم قدیمی خود یک سری شاخه های جدید تولید می کند که برگ ها و گل ها در بالای این شاخه های جدید تشکیل می شوند. برخی از این ارکیده ها شبه پیاز یا شاخه های متورم تشکیل می دهند که مواد مغذی و آب را ذخیره می کنند. این پیازهای کاذب به گیاه کمک می کنند تا در دوره های طولانی خشکسالی زنده بماند. برخی از نمونه‌های رایج ارکیده‌های سمپودیال عبارتند از: کتلیا، دندروبیوم، سیمبیدیوم و اونسیدیوم.

بهترین نوع را برای نگهداری در داخل خانه انتخاب کنید.

ممکن است ارکیده ها به دلیل سختی پرورششان شناخته شده باشند، اما نگهداری از برخی گونه ها در داخل خانه نیز امکان پذیر است و در واقع به راحتی می توان از آنها مراقبت کرد. به این ترتیب، بهتر است که نوع مناسبی را برای نگهداری در خانه خود تهیه کنید.

انواع ارکیده

ارکیده Phalaenopsis یا Moth Orchids

 

ارکیده Phalaenopsis یا Moth Orchids

 

ارکیده پروانه یا فالنوپسیس برخی از رایج ترین و مقرون به صرفه ترین انواع ارکیده هستند. آنها بسیار محبوب هستند و به راحتی پیدا می شوند و می توانید آنها را از گل فروشی ها تهیه کنید. شکوفه های دوست داشتنی آنها در طیف گسترده ای از رنگ ها، از جمله سفید، صورتی، بنفش، سبز، زرد، قرمز و نارنجی چشم انداز زیبایی دارند.

ارکیده Cattleya 

 

ارکیده Cattleya. Cattleyas

 

نه تنها گل های بریده دوست داشتنی دارند، بلکه آنها به عنوان گیاه آپارتمانی نیز می توانید استفاده کنید.گل های معطر آنها به اندازه کافی بزرگ و چشم نواز هستند، برای هفته ها ماندگاری دارند. و وقتی به آنها نور خورشید زیادی بتابد، نسبتاً سریع دوباره شکوفا می شوند.

دندروبیوم

 

ارکیده دندروبیوم

 

دندروبیوم ها یکی دیگر از گونه های ارکیده هستند که به راحتی می توان آنها را پیدا کرد و به راحتی رشد می کنند. گل‌های آن‌ها ماندگاری بالایی دارند و رنگ‌های متنوعی دارند.

سیمبیدیوم

 

سیمبیدیوم

 

سیمبیدیوم ها ارکیده هایی هستند که به راحتی می توان آنها را پرورش داد و به عنوان گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب هستند. در اوایل بهار یا زمستان، شکوفها می شوند و بسیار زیبا و هستند.

پافیوپدیلو

 

پافیوپدیلو

 

ارکیده هایی با شاخ و برگ های متنوع و گل های بزرگ با دو گلبرگ و یک کاسبرگ کاملاً متمایز هستند. مراقبت از آنها نسبتاً آسان است و اما برخلاف پروانه و دندروبیوم کمتر رایج هستند.

مراقبت از ارکیده

هنگامی که برای اولین بار ارکیده می خرید، احتمالا سالم و در حال شکوفه دادن خواهد بود. در طبیعت، ارکیده ها معمولاً روی درختان رشد می کنند و ریشه های آن اندام های جمع آوری آب هستند که برای سالم ماندن، به جریان هوای تازه نیاز دارند. ارکیده هایی که ریشه خیس دارند مستعد پوسیدگی ریشه و سایر مشکلات هستند. با این حال، هرگز یک گل ارکیده را در حالی که گل داده است، گلدانش را تغییر ندهید. به جای تعویض گلدان، بهتر است آبیاری را متوقف کنید.

برای پرورش یک ارکیده باید مانند یک ارکیده فکر کنید. قانون طلایی موفقیت ارکیده این است که شرایط طبیعی گیاه را تا حد امکان برایش فراهم کنید. در طبیعت، بیشتر ارکیده ها اپی فیت هستند، به این معنی که روی اشیاء دیگر رشد می کنند و به پوست خشن یا حتی سنگ می چسبند. ارکیده های که مورد علاقه اکثر مردم است معمولاً هیبریدهای فالنوپسیس یا هیبریدهای دندروبیوم هستند.

نور

بسیاری از گونه های ارکیده بومی مناطق گرمسیری هستند، بنابراین از نور فیلتر شده خورشید لذت می برند. در واقع، حدود 12 تا 14 ساعت نور غیر مستقیم برای ارکیده ها عالی است. با این حال، بر خلاف محیط های گرمسیری که شدت و مدت نور طبیعی ثابت است، در آب و هوای معتدل شدت نور در ساعات مختلف روز متفاوت است. اگر ارکیده های خود را در داخل خانه نگهداری می کنید، روی این مسئله بیشتر توجه کنید.

به این ترتیب، قرار دادن ارکیده در قسمتی از خانه که روزانه چند ساعت در معرض نور شدید قرار دارد، ممکن است کافی نباشد. این مشکل را می توان تکمیل نور طبیعی خورشید با نور مصنوعی به راحتی برطرف کرد. چراغ های مناسب نیز در طول زمستان بسیار مفید است.

خاک

ارکیده ها در خاک گلدان معمولی یا مخلوط گلدان رشد نمی کنند. در عوض، می‌توانید محیط رشد مناسب گیاه خود را بخرید یا بسازید، که ممکن است شامل ترکیبی از اقلام غیرمعمول مانند خزه، پوست، چوب پنبه یا حتی تکه‌های آجر باشد که به ریشه‌ها اجازه تنفس می‌دهد. محیط رشد، آب و کود برای ارکیده شما یک محیط کمی اسیدی ایجاد می کند.

آبیاری

این گل ها به آب بسیار کمی نیاز دارد. ریشه های آنها اندام های بسیار تخصصی هستند که برای جذب سریع آب و تنفس تخصص یافته اند.

در طول ماه های تابستان، هر هفته گل ارکیده خود را به شدت آبیاری کنید. بگذارید آب ریشه ها را خیس کند و سینی سنگریزه را پر کند. نگران نباشید، تا زمانی که اجازه دهید خشک شود، آن را نمی‌کشید! ارکیده هایی که ریشه خیس دارند مستعد پوسیدگی ریشه هستند.

در زمستان، گیاه خود را گرم نگه دارید و آبیاری را به یک بار در ماه کاهش دهید. هر چند وقت یکبار برگ های آن را با آب اسپری کنید تا مطمئن شوید که هیدراته باقی می ماند، اما اگر به شدت برگ ها خیس شدند، رطوبت را از روی برگ ها پاک کنید.

دما و رطوبت

این گل به رطوبت بالا و جریان هوا در اطراف ریشه ها نیاز دارند. ارکیده ها در دمای بالای 10 درجه سانتی گراد اما کمتر از 29 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارند.

اگر بتوانید محیطی ملایم، گرم و تا حدودی مرطوب ایجاد کنید، گل ها بیشتر دوام خواهند آورد. ارکیده خود را در جایی قرار ندهید که در معرض هوای سرد یا نور مستقیم خورشید یا دریچه های گرمایش باشد. هوای خشک، گرمای مستقیم و سرما دشمن این گل های ظریف هستند.

کود

ارکیده های شما نمی توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از محیط رشد خود دریافت کنند، بنابراین کوددهی امری ضروری است. کودها به ارکیده های شما کمک می کنند تا گل های زیبای بیشتری بدهند و خانه شما را زیباتر کنند.

استفاده از کود مایع را توصیه می کنیم که در طول دوره رشد فعال آنها می توانید از این کودها به صورت رقیق شده استفاده کنید. این بدان معنی است که در اواسط زمستان نیازی به کود دادن نیست. برای کوددهی این گل زیبا می توانید از کودهای NPK با نسبت های 10-10-10 یا 10-10-30 یا 30-10-10 استفاده کنید. همچنین کوددهی ارکیده بلافاصله پس از تعویض گلدان توصیه نمی شود.

تجهیزات جانبی

بسته به نوع ارکیده‌ای که دارید، به لوازم جانبی مانند پایه‌ها و تکیه‌گاه‌های ارکیده، برچسب‌های گیاهی، گیره‌های گل و پایه‌های ارکیده نیاز خواهید داشت. به عنوان مثال، پایه‌ها و گیره‌های گل برای انواع فالنوپسیس مورد نیاز هستند، زیرا سنبله‌های گل آن‌ها بلند و گل‌هایشان سنگین است. بدون این پایه ها و گیره های نگهدارنده، گیاه از تعادل خارج می شود و وارونه شود.

پرورش 

اکثر ارکیده هایی که در داخل خانه نگهداری می کنیم اپی فیت هستند و بنابراین برای رشد نیازی به خاک ندارند. شما باید یک محیط رشد منحصر به فرد داشته باشید که به ریشه های آنها اجازه می دهد تا به آن بچسبند. این محیط رشد باید اجازه تخلیه سریع آب را بدهد و گردش هوای خوبی برای گیاه شما فراهم کند.

می توانید مخلوط های آماده برای گلدان تهیه کنید یا خودتان آن را درست کنید. انتخاب مواد گلدان شما به نوع ارکیده ای که در خانه پرورش می دهید یا نگهداری می کنید بستگی دارد. می توانید پوست درخت صنوبر، خزه اسفاگنوم، ریشه های خشک شده سرخس، پرلیت، سنگ، الیاف نارگیل، سنگ های گدازه، ناگت های چوب پنبه یا ترکیبی از هر یک از این مواد را تهیه کنید.

گلدان 

این گل ها معمولا گلدان های کوچک را ترجیح می دهند. گلدان پلاستیکی بهترین انتخاب برای کاشت این گل زیباست. به این دلیل که در گلدان های پلاستیکی جدا کردن ریشه گیاهان ارکیده در زمانی که نیاز به تعویض گلدان دارید، آسان است. همچنین ممکن است بخواهید گلدان های مخصوص ارکیده را تهیه کنید که با گلدان های معمولی متفاوت هستند زیرا در کناره ها و ته گلدان سوراخ هایی دارند که موجب هوادهی بهتر و زهکشی خوب می شوند.

تکثیر 

تکثیر ارکیده با بذر بسیار دشوار است زیرا بذر های کوچک به شرایط بسیار خاصی نیاز دارند که تکثیر آنها سخت است. رایج ترین روش تکثیر ارکیده از طریق تقسیم است. اگر در حال حاضر یک ارکیده تا حدودی بالغ یا بزرگ دارید و می‌خواهید آن را به دو گیاه مستقل تقسیم کنید، این مراحل را انجام دهید:

ارکیده خود را مرطوب کنید تا راحت تر از ظرف خارج شود.

ریشه های ارکیده را بررسی کنید و قسمت های آسیب دیده یا مرده را که ممکن است سیاه، لطیف یا نازک باشند را بردارید. ریشه های سالم محکم هستند.

سعی کنید برخی از ریشه ها و ساقه ها (که به آنها شبه پیازها نیز گفته می شود، که ساختارهای غلاف مانند زیر برگ ها هستند) را جدا کنید. اگر نمی توانند با دست از هم جدا شوند، از یک ابزار برش تیز و استریل استفاده کنید.

هر گیاه را دوباره در محیط جدید قرار دهید، در صورت لزوم آن را روی زمین قرار دهید و آب دهید.

در سایت فردین کشت بذر انواع گل زینتی موجود است که شما عزیزان می توانید با یک کلیک بذر این گل های زیبا و متنوع را خریداری نمایید.

هرس

هرس مناسب چوب های قدیمی راه را برای شکوفه های جدید باز می کند. با این حال، انواع مختلف به روش های مختلف به هرس نیاز دارند. هر زمان که ارکیده را هرس می کنید، مطمئن شوید که ابزار شما تیز و استریل شده است.

به طور کلی، گل های پژمرده را حذف کنید تا گیاه از صرف انرژی برای رشد آنها جلوگیری کند. گلهایی را که شکوفایی آنها به پایان رسیده است را با بریدن به شاخه اصلی جدا کنید. پس از گلدهی گیاه، تمام ساقه ها را به فاصله 2 تا 3 سانتی متری از شاخه اصلی ببرید.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

متأسفانه، این گل‌های ظریف برای بسیاری از آفات رایج گیاهی از جمله شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، کنه، تریپس و سفیدبالک میزبان بسیار مناسبی هستند. بیشتر آفات را می توان با یک برس ملایم، آب یا شستن با آب صابون از بین برد. همچنین می‌توانید الکل 70 درصد را با چند قطره مایع ظرف‌ شویی مخلوط کنید و سپس به آرامی روی حشرات اسپری کنید تا به بدن آنها آسیب برسانید. راه حل دیگر برای از بین بردن حشرات روغن چریش است که می تواند آفات را خفه کند.

علاوه بر پوسیدگی ریشه، ارکیده ها می توانند به بیماری های قارچی مختلفی مانند آنتراکنوز، فیتوفتورا و بوترایتیس مبتلا شوند.