مقالات تخصصی

کود نیترات آمونیوم ونحوه استفاده از آن در کشاورزی

نیترات آمونیوم

یکی از نیازهای کلیدی گیاه برای رشد نیتروژن است. این درشت مغذی مسئول تولید اندام های رویشی و سبز بودن گیاه است و سلامت کلی را بهبود می بخشد. نیتروژن از جو به دست می آید، اما این شکل، دارای پیوند شیمیایی قوی است که جذب آن برای گیاهان دشوار است. اشکال ساده‌تر نیتروژن که در کودهای فرآوری‌شده وجود دارد شامل نیترات آمونیوم است.

آمونیوم نیترات اولین کود نیتروژن جامد (N) بود که در مقیاس بزرگ تولید شد، اما محبوبیت آن در سال های اخیر کاهش یافته است. این کود یک منبع N معمولی است، زیرا حاوی نیترات و آمونیوم است و محتوای مواد مغذی نسبتا بالایی دارد.

نیترات آمونیوم چیست؟

این نوع کود از دهه 1940 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. این یک ترکیب نسبتاً ساده برای ساخت است و ارزان است و آن را به بهترین انتخاب برای کشاورزان تبدیل می کند. نیترات آمونیوم در باغ ها با سایر ترکیبات پایدار می شود. این کود به دلیل تخلخل و حلالیت بالا نیتروژن مورد نیاز را خیلی سریع در اختیار گیاه قرار می دهد.

از دهه 1940، عموم مردم از کودهای نیتروژن دار استفاده می کردند. کود با نیتروژن به عنوان یک ترکیب مستقیم، آسان و قیمت مناسب در بین کارشناسان کشاورزی محبوب شده است. یکی از منابع اصلی نیتروژن مورد استفاده در مقیاس بزرگ آمونیوم نیترات است که در کودهای معمولی مانند کمپوست یافت می شود.

نیترات آمونیوم

نیترات آمونیوم یک نمک کریستالی بی بو و تقریبا بی رنگ است. استفاده از نیترات آمونیوم در باغ ها و مزارع کشاورزی در مقیاس بزرگ رشد گیاه را افزایش می دهد و منبع نیتروژن آماده ای را فراهم می کند که گیاهان می توانند از آن استخراج کنند. کود نیترات آمونیوم یک ترکیب ساده برای ساخت است. هنگامی که گاز آمونیاک با اسید نیتریک واکنش می دهد ایجاد می شود. واکنش شیمیایی شکل غلیظی از آمونیوم نیترات را تولید می کند که مقادیر زیادی گرما تولید می کند. به عنوان یک کود، این ترکیب به صورت گرانول استفاده می شود و با سولفات آمونیوم ذوب می شود تا ماهیت فرار ترکیب را به حداقل برساند.

کمپوست، حاوی حدود 34٪ ​​نیترات آمونیوم است، اگرچه این درصد ممکن است در مخلوط کود حاوی سایر مکمل های گیاهی یا با اشکال متراکم نیتروژن متفاوت باشد.

شما عزیزان می توانید مطلب اعداد روی کودهای NPK بیانگر چیست؟ را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

نحوه استفاده از کود آمونیوم نیترات در باغ شما

برای بدست آوردن میزان دقیق نیتروژن در خاک، آزمایش خاک را در مناطق مربوطه انجام دهید. این آزمایش را می توانید با کمک آزمایشگاه آب و خاک ای یا از طریق کیت های تست خانگی انجام دهید.

هنگامی که مقدار نیتروژن در خاک را تعیین کردید، یک نمودار راهنما را پیدا کنید تا میزان توصیه شده نیترات آمونیوم را برای خاک و گیاهان در حال رشد خود را تعیین کنید. کود پخش کن را با گرانول آمونیوم نیترات پر کنید و تراز پخش کننده خود را طوری تنظیم کنید که کود به طور مساوی توزیع شود.

نحوه استفاده از کود نیترات آمونیوم

نیتروژن را از آمونیاک و نیترات تامین می کند. روش استاندارد کاربرد با پخش گرانول است. این کود به سرعت در آب ذوب می شوند تا نیتروژن در خاک آزاد شود. میزان مصرف دو سوم تا یک سوم فنجان (157.5 – 315 میلی لیتر) کود نیترات آمونیوم در هر 1000 فوت مربع (93 متر مربع) زمین است.

پس از پخش کود، باید آن را به طور کامل آبیاری کرد. نیتروژن به سرعت از طریق خاک به سمت ریشه های گیاه حرکت می کند تا سریع جذب شود. بیشترین کاربرد کود در باغات سبزیجات و کوددهی علوفه و مراتع به دلیل نیاز بالا به نیتروژن زیاد است.

خطرات استفاده از نیترات آمونیوم

اگر به طور معمول و در معینی استفاده شود، مشکلی نخواهد داشت. با این حال، استنشاق این ماده در مقادیر زیاد و منجر به مسمومیت شیمیایی خواهد شد. به دلیل سمیت آمونیوم، اگر این کود در غلظت های بالا بلعیده شود علائمی شامل سرگیجه، سردرد، درد معده، استفراغ، اسهال خونی، تشنج و نارسایی قلبی به وجود می آید. نیترات آمونیوم ممکن است باعث آتش سوزی یا انفجار شود.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از نیترات آمونیوم

این ماده قوی و خطرناک است که در مواد منفجره استفاده می شود. در حین استفاده به خوبی خود را بپوشانید و از منابع اشتعال دوری کنید، زیرا در صورت استفاده نادرست ممکن است باعث انفجار شود. هنگام استفاده از نیترات آمونیوم به گیاهان، همیشه به صورت دایره ای و به دور از ریشه ها استفاده کنید.

همیشه برای جلوگیری از سوختگی از دستکش استفاده کنید.

نیترات آمونیوم استفاده نشده را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

کاربردی ترین جایگزین ها برای نیترات آمونیوم

جایگزین ها برای نیترات آمونیوم

برای کشت محصول یا سایر نگرانی‌های مربوط به مواد مغذی گیاه، موارد زیر در غیاب نیترات آمونیوم جایگزین مناسبی خواهند بود:

نیترات پتاسیم

نیترات آمونیوم اوره

سولفات آمونیوم

نیتروژن اوره

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به آمونیوم نیترات مطالبی را مطالعه کنید.