مقالات تخصصی

5 ویژگی کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی

بیش از 60 ماده فعال در کود جلبک دریایی وجود دارد که می تواند مواد مغذی مختلفی مانند آمینو اسیدها، پلی ساکاریدها، ویتامین ها و سیتوکینین ها و غیره را برای گیاهان فراهم کند. این کود به گیاهان کمک می کند تا سیستم ریشه ای قوی داشته باشند و جذب و استفاده از مواد مغذی خاک، آب و هوا را بهبود می بخشند. در عین حال، می تواند انتقال آب، مواد مغذی و محصولات آلی فتوسنتزی را تسریع کند.

کود جلبک دریایی

سیتوکینین های موجود در کود جلبک دریایی می تواند تقسیم سلولی را تقویت کند، پیری سلول را به تاخیر بیندازد و به طور موثر کارایی فتوسنتز را بهبود بخشد. در نتیجه به کشاورزان کمک می کند تا عملکرد گیاهان را افزایش دهند، کیفیت محصولات تولیدی را بهبود بخشند و مقاومت به سرما، خشکی و بیماری را افزایش دهند.

 علاوه بر این، اسید آلژینیک موجود در کود جلبک دریایی عملکرد شکستن فشردگی خاک و تاخیر در شور شدن خاک را نیز دارد.

کود جلبک دریایی حاوی مقدار زیادی مواد آلی غیر نیتروژن دار، بیش از 40 نوع عنصر معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، روی، ید و … است که با گیاهان خشکی قابل مقایسه نیست و سرشار از ویتامین هاست. پلی ساکاریدهای جلبک دریایی و اسید آلژینیک منحصر به فرد برای جلبک دریایی، اسیدهای چرب بسیار غیراشباع و انواع تنظیم کننده های طبیعی رشد گیاه در کود جلبک دریایی وجود دارد. با فعالیت بیولوژیکی بالا می تواند تولید عوامل فعال غیر اختصاصی را در گیاهان تحریک کرده و تعادل هورمون های درونی گیاهان را تنظیم کند.

ماده اولیه کود جلبک دریایی از جلبک های دریایی طبیعی گرفته می شود که سازگاری خوبی با گیاهان خشکی دارد و برای انسان و حیوانات غیر سمی و بی ضرر بوده و هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ندارد. مزایایی که کود جلبک دریایی دارد با هیچ کود دیگری قابل مقایسه نیست.

5 ویژگی کودهای جلبک دریایی

کود جلبک دریایی

1. در مقایسه با کودهای سنتی، کودهای جلبک دریایی از نظر عناصر تغذیه کامل تر هستند. پس از مصرف این کودها، محصولات به طور متعادل رشد می کنند و اثر افزایش تولید قابل توجه و کمبودها بسیار کم است.

کود جلبک دریایی از جلبک دریایی طبیعی به عنوان ماده خام اصلی استفاده می کند که حاوی مقدار زیادی مواد فعال بیولوژیکی طبیعی استخراج شده از جلبک دریایی است که برای رشد و نمو گیاهان مفید است و حاوی مواد مغذی معدنی است که از اقیانوس جذب شده و در بدن این جلبک غنی شده است. از جمله پلی ساکاریدهای جلبک دریایی، ترکیبات پلیمری فنلی، مانیتول، بتائین، مواد تنظیم کننده رشد گیاه (سیتوکینین، جیبرلین، اکسین و اسید آبسیزیک و …) و نیتروژن، فسفر، پتاسیم و آهن، بور، مولیبدن، ید و سایر عناصر

علاوه بر این، به منظور افزایش راندمان کود و اثر کیلاسیون کودها، برخی از فرآورده ها را با مقدار مناسب اسید هیومیک و مقدار مناسب عناصر کمیاب حل می کنند که می تواند نیازهای غذایی محصولات را در مراحل مختلف رشد تامین کند.

کودهای زیستی چگونه کودهایی هستند؟ با کلیک روی لینک بیشتر مطالعه کنید.

2. کود جلبک دریایی حاوی مقدار زیادی فاکتورهای مقاومت در برابر بیماری است. پس از استفاده، مقاومت به تنش و مقاومت در برابر بیماری به طور قابل توجهی در گیاهان افزایش می یابد و محلول پاشی با این کود می تواند اثر آفت کش ها را بهبود بخشد.

پلی ساکاریدها و الیگوساکاریدهای جلبک دریایی، مانیتول، پلیمرهای فنولیک، بتائین، اسید آلژینیک و آنتی بیوتیک های طبیعی موجود در کود جلبک دریایی دارای اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد نماتد قابل توجهی هستند. این ویژگی واقعا می تواند نقش کود و آفت کش ها را بازی کند و مقاومت به سرما، خشکی و بیماری محصولات را تا حد زیادی افزایش دهد. پس از استفاده از کود جلبک دریایی گیاهان مقاومت بالایی در برابر سوختگی، بیماری ویروسی، سفیدک و پژمردگی پیدا می کنند.

علاوه بر این، اسید آلژینیک موجود در کود جلبک دریایی می تواند کشش سطحی آب را کاهش داده و یک لایه نازک بر روی سطح گیاهان تشکیل دهد، در نتیجه سطح تماس را افزایش داده و ورود مواد محلول در آب را به سلول های گیاهی از طریق غشای سلولی آسان تر می کند. به طوری که گیاهان می توانند به طور موثری مواد مغذی موجود در کود جلبک دریایی را جذب کنند.

اگر کود جلبک دریایی همراه با حشره کش ها و قارچ کش ها استفاده شود، اثر هم افزایی داشته و هزینه های سمپاشی را کاهش می دهد.

کود جلبک دریایی

3. پلی ساکاریدهای جلبک دریایی، اسید آلژینیک، اسیدهای چرب بسیار غیراشباع و سایر مواد منحصر به فرد جلبک دریایی دارای فعالیت بیولوژیکی بالایی هستند که می تواند تولید عوامل غیر اختصاصی فعال در گیاهان را تحریک کند.

در عین حال کود جلبک دریایی حاوی تنظیم کننده های طبیعی رشد گیاهی مانند: اکسین، مواد سیتوکینین و جیبرلین و … است که نسبت آن مشابه هورمون های گیاهان خشکی است و در تنظیم تعادل تأثیر خوبی دارد.

پس از استفاده، عملکرد و کیفیت گیاهان به طور قابل توجهی بهتر می شود، عملکرد سبزیجات برگدار بیش از 20٪، غلات نیز بیش از 15٪ و درختان میوه 10٪ تا 30٪ افزایش می یابد.

استفاده از کود جلبک دریایی در محصولات اقتصادی مانند تنباکو، پنبه باعث افزایش کیفیت و در گل های زینتی باعث بهتر شدن ظاهر گیاهان نیز می شود.

چگونه کود مناسبی برای گل های خود انتخاب کنید؟ این مقاله را در مقالات آموزشی فردین کشت بخوانید.

4. کود جلبک دریایی سرشار از مواد آلی و عوامل کند رهش است. این کود اثر طولانی دارد و می تواند میکرواکولوژی خاک را برای تقویت ریشه ها و مقاومت در برابر کشت های سنگین بهبود بخشد.

کود جلبک دریایی می تواند مواد آلی خاک را افزایش داده و میکروارگانیسم های مفید مختلف را در خاک فعال کند. این میکروارگانیسم ها می توانند به عنوان کاتالیزور در چرخه متابولیک گیاهان و میکروارگانیسم ها عمل کنند و کارایی بیولوژیکی خاک را افزایش دهند. متابولیت های گیاهان و میکروب های خاک می توانند مواد مغذی بیشتری را برای گیاهان فراهم کنند. در عین حال، سیستم کیلاسیون تشکیل شده توسط پلی ساکارید جلبک دریایی می تواند مواد مغذی را به آرامی آزاد کند و اثر کود را طولانی تر کند.

کود جلبک دریایی

علاوه بر این، ترکیبات طبیعی موجود در آن مانند آلژینات سدیم، تهویه‌کننده‌های طبیعی خاک هستند که می‌توانند باعث تشکیل ساختار خاکدانه‌ها، بهبود فضای منافذ داخل خاک، هماهنگی نسبت جامد، مایع و گاز در خاک و احیای خاک شوند. این کود تعادل کلوئیدهای طبیعی از دست رفته توسط آلودگی شیمیایی، فعالیت بیولوژیکی خاک را افزایش می دهد، باعث آزاد شدن مواد مغذی موجود می شود، برای رشد ریشه مفید است و مقاومت به تنش محصول و مقاومت در برابر کشت سنگین را بهتر می کند.

کودهای آهسته رهش چه نوع کودهایی هستند؟ این مقاله را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

5. کود جلبک دریایی طبیعی، ایمن و بدون آلودگی است. کودهای شیمیایی سنتی تک اثر کودی و آلودگی جدی دارند و استفاده طولانی مدت منجر به آسیب به ساختار خاک می شود. کود جلبک دریایی یک عصاره طبیعی جلبک دریایی است که سازگاری خوبی با گیاهان خشکی دارد، غیر سمی و بی ضرر برای انسان و حیوانات بوده و هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ندارد. مزایایی دارد که با هیچ کود شیمیایی دیگری قابل مقایسه نیست.