آموزش کاشت و پرورش

کاشت گل نرگس در گلدان

گل نرگس

گل نرگس با نام علمی Narcissus tazetta L از خانواده Amaryllidaceae است. پراكنش اين گياه پيازي از اروپا تا شرق آسيا است و در مناطق مديترانه اي به خوبي رشد مي‌كند. در این مقاله شما عزیزان را با نحوه کاشت گل نرگس در گلدان آشنا می کنیم.

گياه شناسي

گياهي، علفي، دائمي و پيازدار است كه ارتفاع آن تا 30 سانتيمتر نيز می‌رسد. پياز آن درشت و داراي ورقه‌هاي فلسي يا مطبق است. به عبارت ديگر پياز آن مي‌تواند چندين سال متوالي گل داده و گل آن همه ساله درشت‌تر شايد، کاشت گل نرگس‌ در گلدان از ميان خانواده تمام گل‌ها جزو آسان ترين و مطمئن ترين راه بوده و براي افراد مبتدي در باغباني ايده‌آل است. پياز و برگ‌ها حاوي كريستال‌هاي سمي هستند كه فقط حشرات اصلي مي‌توانند از آن مصرف كنند.

نیازهای گل نرگس

نرگس را در مكان آفتابگير كشت نماييد. خاك باغچه و ماسه شسته برای رشد نرگس مناسب است. نرگس به سرما مقاوم است و در مقايسه با زنبق حساسيت كمتري به يخبندان دارد ولي نسبت به لاله و سنبل حساس تر است. سوخ آن به سرما مقاوم است. خاكي كه نرگس در آن كشت مي‌شود بايد مرطوب باشد ولي چنانچه آب فراوان دريافت كند بيشتر برگ توليد كرده و به گل نمي‌رود. براي به گل رفتن بهتر است گياه كمي خشكي ببيند. طول عمر شاخه بريده 4 تا 10 روز است. تکثیر گل نرگس با پياز در مهر و آبان صورت می‌گیرد.

کاشت گل نرگس در گلدان

بهتر است شما از گلدان‌هاي دو گالني به عنوان اندازه استاندارد نرگس‌ها و از گلدان‌هاي يك گالني براي نرگس‌هاي مينياتوري و پيازهاي كوچك استفاده كنيد. بهتر است گلدان‌ها را با كلراكس ضدعفوني كرده و اجازه دهيد خاكشان به خوبي زهكشي شود. تركيب خاكي كه استفاده مي‌شود عبارت است از يك بخش پرليت و سه بخش خاك استرليزه است. در انتهاي گلدان بر روي يك لايه نازك خاك يك مشت از كود بريزيد. اجازه ندهيد پيازهاي نرگس با كود تماس داشته باشند و سعي كنيد پياز در یک سوم بالای باشد. اگر پیاز بالاتر باشد ریشه‌ها را سمت بيرون از خاك هل مي‌دهند. فقط پيازهاي متوسط را در گلدان‌هاي يك گالني بكاريد.

براساس اندازه پياز ها مي‌توانيد سه الي چهار پياز را در يك گلدان بكاريد. اگر ملاحظه كرديد كه مقداري از يك پياز به خارج از خاك آمده است خاك را به آرامي و با دقت كنار زده و پيازها را در سطوح پايين تري از خاك بكاريد. براي نمايش پيازها بهتر است كه آنها با هم در تماس نباشند. براي اين كار پيازها را حداقل به اندازه  قطر يك پياز از هم دور قرار داده و با فاصله برابر از لبه‌هاي گلدان قرار دهيد. در اواسط ماه آذر، گلدان را آبياري سنگين نماييد و اجازه دهيد پيت ماس سطح خاك كاملا از آب اشباع شود.

براي هفته اول هر روز آبياري كنيد. اگر ملاحظه كرديد كه خاك فوقاني گلدان در حال خشك شدن است به آن آب اضافي دهيد. اگر خاك شما قليايي است، از آنجايي كه نرگس محيط اسيدي را ترجيح مي‌دهد. بعد از شكوفه زدن يك مشت كود 5-10-10 به گلدان اضافه نماييد. اين امر با اضافه كردن كمي پتاسيم كمك مي‌كند كه گياه براي گلدهي سال بعد، پياز خود را بازسازي كند. نرگس نياز به يك دورة تابستانه گرمايي دارد. پيازهاي نرگس در گلدان‌ها و مخازن عميق كه به ريشه ها اجازه رشد مي‌دهند، بيشتر رشد مي‌كنند. پيازها را مي‌توان براي 2 تا 3 سال در داخل گلدان نگهداري كرد. مي توانيد پيازها را در آورده تميز نموده و در يك كيسه كاغذي يا نايلوني ريخته، برچسب زده و در يك جاي خشک و خنك تا پاييز نگهداري كنيد.

گل نرگس

پیاز نرگس شیراز دارای کیفیت تضمینی، قابل کاشت در گلدان و باغچه می باشد. برای خرید کلیک کنید.

روش نگهداري طولاني تر گل نرگس

اين گل در آب كم عمق مي‌تواند عمر بسيار درازي داشته باشد. به ويژه اگر ساقه‌هاي آن را به طور مكرر كوتاه كرده و آب را عوض كنيد و غذاي مكمل به آن اضافه نماييد. هر دو تا سه روز يك بار تنها در نيمي از گلدان آب بريزيد. مي‌توانيد پوسته محافظ را به حال خود باقي گذاشته و يا آن را به آرامي از ساقه جدا كنيد. زماني كه ساقه‌هاي نرگس را كوتاه مي‌كنيد اين پوسته‌ها از خود نوعي شيره در داخل آب ترشح مي‌كنند كه عمر ساير گل ها را كوتاه مي‌كنند. براي جلوگيري از اين مشكل مي‌توانيد پس از برش ساقه‌ها براي 12 ساعت آنها را در يك گلدان مجزا قرار د اده و سپس با گل‌هاي ديگر در يك گلدان قرار دهيد. در گل آرايي‌هاي جديد ديده مي‌شود كه گل نرگس را همراه با پياز و ريشه آن تزئين مي‌كنند. به اين منظور گل روي ريشه‌ها را با آب شسته و مي‌توانيد از كليه گياه از ريشه گرفته تا ساقه و برگ و گل لذت ببريد.

نوشته های مشابه