آموزش کاشت و پرورش

چگونه کرفس بکاریم؟

کرفس

کرفس با نام علمی  Apium graveolensگیاهی از خانواده Apiaceae است. این گیاه بومی منطقه مدیترانه، مصر و سوئد است. کرفس محصولی دو ساله است اما به عنوان یک محصول سالانه برای استفاده در بازار تازه کشت می شود. زمانی که شب ها هوا خنک باشد بهتر رشد می کند.

کاشت کرفس

کرفس یک دوساله مقاوم است که به صورت یکساله رشد می کند. این گیاه دارای ساقه های۳۰-۴۵ سانتی متری است.

در مناطقی که بهار و تابستان خنکی دارد، این گیاه را در اوایل بهار می کارند و در مناطق گرم تر، در اواخر تابستان می کارند که در اواخر پاییز یا اوایل زمستان برداشت می کنند.

این گیاه به فصل طولانی برای رشد نیاز دارد و ممکن است از کاشت تا برداشت، ۱۴۰ روز سپری شود. این محصول در آب و هوای خنک به خوبی رشد می کند. برای کاشت کرفس بهتر است قبل از کاشت، بذرها را یک شب در آب گرم خیس کنید. این کار باعث تسریع جوانه زنی می شود. بذرها ریز هستند، بنابراین با دقت باید آنها را بکارید.

می توانید در گلدان های کوچک بکارید و سپس به زمین اصلی منتقل کنید یا اینکه مستقیما در مزرعه بکارید. توصیه ما به شما انتخاب روش کاشت مستقیم است، زیرا نسبت به جابجایی واکنش خوبی نمی دهد.

۸ تا ۱۰ هفته قبل از آخرین یخبندان در بهار، بذر را در داخل خانه می توانید بکارید.۲ تا ۳ هفته قبل از میانگین آخرین یخبندان، زمانی که نشاها ۵ تا ۶ برگ دارند، کرفس ها را در باغچه بکارید.

کرفس

بذر را در عمق نیم سانتی متری و کمتر از آن بکارید. زیرا بذرها ریز هستند و اگر عمیق کاشته شوند قادر به جوانه زدن و رشد نخواهند بود. فاصله بین گیاهان را ۴۰-۳۰ سانتی متر در نظر بگیرید و در بین ردیف ها، حداقل ۶۰ سانتی متر فاصله بگذارید.

بذرها برای جوانه زدن نیاز به گرمای ملایم دارند. اگر هوا هنوز سرد است و دمای هوا به زیر ۴ درجه سانتی گراد می رسد بهتر است کمی صبر کنید تا هوا گرمتر شود.

بذرها برای جوانه زدن به نور نیاز دارند، بنابراین آنها را با لایه نازکی از خاک گلدان یا ورمیکولیت بپوشانید. این کار به حفظ رطوبت در اطراف بذرها کمک می کند تا از خشک شدن آنها جلوگیری شود.

مکانی را انتخاب کنید که آفتاب مستقیم به آنجا بتابد. این گیاه در خاکی که با کمپوست تقویت شده باشد بهترین رشد را دارد. با استفاده از بیل، خاک را تا عمق ۳۰-۲۰ سانتی متری زیر و رو کنید و سپس کمپوست را به خاک اضافه کنید. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد و بتواند به خوبی رطوبت را حفظ کند.

شما عزیزان می توانید بذر سلریاک برلیانت (کرفس قمری)، بذر کرفس و بذر آرتیشو را از سایت فردین کشت تهیه کنید.

مناسب ترین دما برای رشد این گیاه، ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد در روز و ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد در شب است.

این گیاه عاشق یک خاک مغذی است که با مقدار زیادی کمپوست یا کود دامی به خوبی پوسیده، تقویت شده باشد. خاکی با pH بین ۵.۸ تا ۶.۸ را ترجیح می دهد.

زمانی که کرفس کاشته شدند، مهمترین وظیفه شما این است که همیشه کرفس را به خوبی آبیاری کنید، که خطر پیچ خوردن ساقه ها را کاهش دهید.

بهترین گیاهان همراه برای کرفس، کاهو و اسفناج است. از کاشت کدو تنبل، خیار و کدو حلوایی  در کنار کرفس خودداری کنید.

گیاه را در تمام مراحل رشدی به خوبی آبیاری کنید. کمبود آب رشد را کند می کند، باعث می شود ساقه ها رشته رشته شوند. گیاه در این حالت ساقه گل دهنده تولید می کند. گیاهی مانند کرفس که از شاخ و برگ آن استفاده می شود، در صورت به گل رفتن، به شدت کیفیت آن کاهش یافته و بازاپسندی آن کمتر می شود. بنابراین در طول دوره رشدی، سعی کنید گیاه تان هیچ گونه استرس محیطی را تجربه نکند تا به خوبی رشد کند.

کاشت کرفس

برای مشاهده و خرید بذر سبزیجات برگی روی لینک کلیک کنید.

بسترهای کاشت را عاری از علف های هرز نگه دارید تا از رقابت برای رطوبت و مواد مغذی جلوگیری کنید. کشت را کم عمق نگه دارید تا به ریشه ها آسیب نرسانید. کرفس را می توانید بلانچ کنید تا طعم شیرین آن بیشتر شود و ساقه آن سفید شود. کرفس که بلانچ نشده باشد ممکن است طعم تلخی داشته باشد. بلانچینگ با پوشاندن ساقه‌ها با خاک، کاه یا استوانه‌های کاغذی که تا بالای ساقه‌ها پیچیده شده‌اند انجام می شود تا از آن‌ها در برابر نور خورشید محافظت شود. کرفس را ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از برداشت بلانچ کنید.

کرفس آفت و بیماری جدی و خسارت زای اقتصادی ندارد. اگر خاک منیزیم و کلسیم کافی داشته باشد و فاصله کاشت را رعایت کرده باشید مشکلی از بابت بیماری هایی مانند پوسیدگی نخواهید داشت.

برداشت و نگهداری کرفس

برداشت کرفس

از زمان کاشت تا برداشت ۱۰۰ تا ۱۴۰ روز طول می کشد. زمانی که ساقه های کرفس به اندازه کافی بزرگ شد می توانید برداشت را شروع کنید. برای برداشت می توانید تعدادی از ساقه ها را برش دهید و یا اینکه کل گیاه را برداشت کنید. اگر تعدادی از ساقه ها را برداشت کنید به گیاه این فرصت را می دهید تا دوباره رشد کند و چندین بار برداشت کنید.

کرفس را می توان تا دو هفته در یخچال نگهداری کرد. برگ ها برای استفاده به عنوان گیاه دارویی تا یک هفته در یخچال نگهداری می شود. کرفس را می توان خشک، کنسرو و منجمد کرد. از بذرها نیز می توان به عنوان گیاه دارویی استفاده کرد.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به کرفس مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه