مقالات تخصصی

4 مشکل رایج در رشد کرفس

مشکل رشد کرفس

کرفس یکی از سبزیجات بسیار پرخاصیت است که فواید زیادی برای بدن دارد. اگر می خواهید آن را در باغ خود پرورش دهید، ممکن است با مسائل مختلفی روبرو شوید که عملکرد گیاهان شما را تحت تاثیر قرار دهند. نگران نباشید؛ ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا مشکل رشد کرفس را برطرف کنید.

مشکل رشد کرفس

پرورش کرفس سخت نیست، زیرا شروع کار کاملا ساده است. اما چیزی که واقعا باعث می‌شود مردم از کاشت کرفس خودداری کنند، تعداد مشکلاتی است که باید با آن دست و پنجه نرم کنند. برگ ها بدون هیچ دلیلی ممکن است زرد شوند. یا طعم ساقه ها تلخ است. این گیاه همچنین مستعد پیچ‌خوردن برگ هاست و اگر شرایط رشد چندان مساعد نباشد، ساقه‌ها  پوسیده می شوند. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چگونه با مشکل رشد کرفس باید کنار بیایید.

چگونه کرفس بکاریم؟ این مطلب را می توانید در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

1. تلخ شدن ساقه

اگر کرفس در زمان رسیدن در معرض نور خورشید قرار گیرد ساقه اش تلخ می شود. اما این فقط در مورد انواع کرفس سبز اتفاق می افتد. ساقه ها در ابتدا به رنگ سبز روشن ظاهر می شوند، سپس به رنگ سبز تیره درمی آیند که نشان دهنده تلخ شدن ساقه هاست.

اگر اجازه دهید خاک خیلی اسیدی یا قلیایی شود، pH خاک نیز می تواند باعث تلخ شدن ساقه ها شود. سبزیجات آبدار تحمل کمی نسبت به خشکی دارند. آبیاری کم ساقه ها را تلخ می کند. بنابراین با کمی توجه و دقت می توانید مشکل رشد کرفس را برطرف کنید و محصولی خوش طعم برداشت کنید.

دو عاملی که در هنگام پرورش کرفس باید مراقب آنها بود گرما و آبیاری است. در حالی که کنترل کاملی بر میزان آبیاری گیاه و همچنین دفعات آبیاری دارید، آب و هوا کاملاً خارج از کنترل شما است. با این حال، نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا کرفس شما تلخ نشود.

مشکل رشد کرفس

از زهکشی خاک اطمینان حاصل کنید. خاک لومی با گل و لای بیشتر از ماسه مناسب رشد کرفس است. PH خاک را آزمایش کنید و آن را طوری تنظیم کنید که در طول 3 تا 4 ماه رشد کرفس بین 5.8 تا 6.8 باشد.

2. توخالی شدن ساقه کرفس

ساقه های کرفس علاوه بر طعم ملایم، بافت تردی دارند. اما همیشه اینطور نیست. به خصوص اگر در باغ خود کرفس می کارید و اخیراً توجه زیادی به سبزیجات نکرده اید. اولین نشانه های استرس و مشکل رشد کرفس این است که ساقه ها توخالی می شوند.

شما عزیزان می توانید بذر کرفس قمری (سلریاک برلیانت) را از فردین کشت خریداری کنید.

دلایل متفاوت است، اما بیشتر حول محور دما و آب می چرخند. دمای بالا باعث می شود که ساقه ها توخالی شوند. و کمبود آب آن ساقه های لطیف را به پوسته های چوبی و توخالی تبدیل می کند. برای جلوگیری از این مشکل رشد کرفس چه کاری می توانید انجام دهید؟

کرفس گیاه نسبتا حساسی است. اگر هوا خیلی گرم شود، خاک خیلی سریع خشک می شود، یا ریشه های نتوانند به مواد مغذی موجود در خاک برسند، گیاه دچار استرس می‌شود: ساقه‌ها توخالی می‌شوند. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل رشد کرفس، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

مشکل رشد کرفس

  • کود متعادل مانند NPK را هر 4 هفته یکبار استفاده کنید و در هر فصل و بین یک تا سه بار گیاهان را با کمپوست ارگانیک کوددهی کنید.
  • به طور منظم آبیاری کنید و خاک را مرطوب نگه دارید. ریشه ها معمولا سطحی هستند. اجازه ندهید این ریشه های گرانبهای گیاه خشک شوند.
  • آفات را تا جایی که می توانید سریع کنترل کنید.
  • مراقب بیماری هایی مانند قارچ پوسیدگی، پژمردگی فوزاریوم و ویروس موزاییک باشید.
  • با استفاده از پوشش های ردیفی، گیاه را در برابر آفتاب گرم بعد از ظهر محافظت کنید.

3. زرد شدن برگ کرفس

زرد شدن برگ ها فقط بخشی از چرخه زندگی هر گیاهی است. اما در مورد کرفس، موضوع متفاوت است. این زرد شدن اغلب نشانه آن است که گیاه مورد حمله آفات یا بیماری ها قرار گرفته است. همچنین می تواند نشانه ای از استرس باشد، زیرا گیاه با خشکی، گرمای بیش از حد یا خاک ضعیف دست و پنجه نرم می کند.

طبق معمول، اولین جایی که باید علت زرد شدن برگ ها را جستجو کرد، خاک است. مطمئن شوید که گیاه استرس کم آب ندارد و خاک مرطوب است. سپس بررسی کنید که 6 ساعت در حال تابش نور خورشید است و آفتاب در بعدازظهرها به گیاه شما نمی تابد. برای دانستن مشکل رشد کرفس در این مورد، PH خاک را اندازه گیری کنید و آن را اصلاح کنید تا بین 5.8 تا 6.8 حفظ شود.

مشکل رشد کرفس

در نهایت، به دنبال نشانه های هجوم آفات و بیماری ها باشید. برخی از بیماری هایی که باعث زرد شدن برگ ها و مشکل رشد کرفس می شوند عبارتند از: فوزاریوم، سوختگی برگ سرکوسپورا و ویروس موزاییک. در مورد آفات، وجود شته ها را بررسی کنید.

بذر کرفس با قوه نامیه بالا را از فردین کشت خریداری کنید.

4. ساقه های پوسیده

از آنجایی که کرفس را برای ساقه‌های آبدارش می‌کارید و نه برای برگ‌ها یا ریشه‌ها، پس باید ساقه‌های آن در هنگام برداشت سالم باشند. توخالی یا پوسیده شدن ساقه از دیگر مشکل رشد کرفس است.

آلوده شدن گیاه به قارچ  Rhizoctonia solani باعث توخالی شدن ساقه می شود. مانند بسیاری از قارچ ها، شرایط گرم و مرطوب باعث تشدید این بیماری می شود. قارچ اغلب به گیاهان جوان حمله می کند و قبل از اینکه فرصتی برای رشد داشته باشد، آنها را از بین می برد.

هر بار که گیاه را آبیاری می کنید یا هنگام استفاده از کود، علائم قارچ را بررسی کنید. این کار به شما امکان می دهد تا حضور قارچ را در مراحل اولیه تشخیص دهید و از گسترش بیماری جلوگیری کنید. ساقه های آلوده را جدا کرده و دور بیندازید. اگر قارچ به کل گیاه سرایت کرده است، کرفس را ریشه کن کرده و بسوزانید.

تا پایان فصل، تمام بوته های کرفس آلوده را بیرون بکشید و باقی مانده ها را بردارید. از باقیمانده آن در تهیه کمپوست یا به عنوان مالچ استفاده نکنید تا در فصل بعدی با مشکل رشد کرفس مواجه نشوید.

کرفس یک سبزی خوشمزه و مغذی است منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین C، پتاسیم و اسید فولیک است. همچنین کالری و چربی کمی دارد که آن را به یک میان وعده سالم برای افرادی تبدیل می کند که به دنبال کاهش وزن هستند. که با کمی تلاش می توان کرفس را در باغ خود پرورش دهید. با رعایت نکات ساده، می توانید به مقابله با مشکل رشد کرفس رفته و محصول پرباری برداشت کنید.

فواید کرفس برای سلامتی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

نوشته های مشابه