مقالات تخصصی

چرا لکه سیاه روی فلفل ها وجود دارد؟

لکه سیاه فلفل

حتی اگر تمام دستورالعمل‌های نحوه رشد فلفل را رعایت کرده باشید، متاسفانه بیماری‌ها و آفات ممکن است رخ دهد. شایع ترین اتفاق در مورد فلفل، لکه سیاه فلفل است. پس چرا لکه های سیاه روی فلفل شما وجود دارد؟ معمولاً لکه سیاه فلفل به دلیل عوامل محیطی است، اما اگر کل فلفل ها با لکه های سیاه پوشیده شده باشد، ممکن است لکه سیاه فلفل یا بیماری دیگری باشد. در این مطلب در مورد لکه سیاه فلفل، چرایی این اتفاق و چگونگی خلاص شدن از شر آن را بیان می کنیم.

لکه سیاه فلفل

اگر فقط روی میوه لکه سیاه وجود داشته باشد، علت آن به احتمال زیاد محیطی خواهد بود و اغلب، به دلیل آبیاری نامناسب است. پوسیدگی انتهای گل مقصر معمول این امر است و به صورت یک لکه کوچک قهوه ای مایل به قهوه ای در انتهای پایین گل باقی می ماند.

لکه سیاه فلفل

پوسیدگی انتهای گل به دلیل کمبود کلسیم در گیاهان فلفل ایجاد می شود. با این حال، این کمبود کلسیم می تواند به دلیل یکی از دلایل زیر باشد:

کمبود کلسیم در خاک

عدم تعادل pH در خاک

آبیاری نادرست (بیش از حد، خیلی کم، یا هر دو در ترکیب)

منیزیم بیش از حد در خاک

همیشه سعی کنید فقط 2 سانتی متر زیر سطح خاک مرطوب باشد. معمولاً این مقدار به معنای یکبار آبیاری در هفته است، اما به آب و هوا و همچنین اینکه فلفل‌های شما در چه دمایی رشد می کنند نیز بستگی دارد، در این صورت ممکن است کمی آب بیشتری نیاز داشته باشند.

آفتاب یکی دیگر از دلایلی ایجاد که سیاه فلفل است. آفتاب سوختگی به این معنی است که گرمای شدید تابستان می تواند بر فلفل های شما تأثیر بگذارد و لکه سیاه فلفل ایجاد کند که بیشتر بر روی فلفل دیده می شود.

آفتاب‌سوختگی ابتدا به صورت تاول‌های سفید، خرمایی یا زرد روی میوه ظاهر می‌شود، معمولاً در آن سمت گیاهی است که آفتاب بیشتری می تابد. ممکن است میوه ترک بخورد و در نهایت شاهد رشد لکه های سیاه خواهید بود. به طور کلی، آفتاب سوختگی در طرفین میوه رخ می دهد (و نه در قسمت پایین، مانند پوسیدگی انتهای گل). به این فکر کنید که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، لکه هایی روی پوست شما ایجاد می شود. برای جلوگیری از این امر، فلفل‌های خود را در روزهای گرم و آفتابی به مکان‌هایی با سایه‌ منتقل کنید یا با پارچه و سایه بان بپوشانید.

بیماری هایی که باعث ایجاد لکه سیاه فلفل می شوند:

اگر کل بوته فلفل، نه فقط میوه، پوشیده از لکه های سیاه باشد، به معنای بیماری است. این بیماری می تواند قارچی یا باکتریایی باشد.

آنتراکنوز

آنتراکنوز

آنتراکنوز توسط قارچ Colletotrichum ایجاد می شود و باعث ایجاد ضایعات قهوه ای یا سیاه رنگ بزرگ در میوه فلفل می شود. این ضایعات می توانند در هر نقطه از میوه ظاهر شوند و درنهایت باعث لکه سیاه فلفل می گردند.

در نهایت، هاگ ها در ضایعات رشد می کنند. این هاگ ها می توانند توسط باران پخش شوند و می توانند در زمستان در خاک یا کمپوست زنده بمانند. آنتراکنوز همچنین می تواند گوجه فرنگی و سایر گیاهان را تحت تأثیر قرار دهد.

زمانی که یک عفونت قارچی گیاه فلفل شما را مبتلا کرد، کار زیادی نمی توانید انجام دهید. گیاه آلوده و میوه آن را حذف و از بین ببرید. بقایای گیاهای را کمپوست نکنید، زیرا آنتراکنوز می تواند در طول زمستان در یک توده کمپوست زنده بماند.

فوزاریوم یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه سیاه فلفل است.

فوزاریوم یک بیماری قارچی پژمردگی است که توسط فوزاریوم اکسی اسپوروم ایجاد می شود. فوزاریوم می تواند باعث پژمردگی، کلروز (زرد و تغییر رنگ برگ ها)، نکروز (سیاه شدن و مرگ بافت گیاه)، ریزش برگ و توقف رشد شود.

اغلب نوک و لبه‌های برگ‌های مسن‌تر و پایین‌تر را می‌بینید که ابتدا زرد، قهوه‌ای یا سیاه می‌شوند. معمولاً در اواخر فصل رشد رخ می دهد. ممکن است متوجه شوید که فقط یک طرف گیاه فلفل تحت تأثیر قرار گرفته است. فوزاریوم می تواند گوجه فرنگی و سایر گیاهان را نیز آلوده کند.

فوزاریوم دمای گرم و خاک مرطوب را ترجیح می دهد و می تواند برای مدت طولانی در کمپوست زنده بماند. در صورت مشاهده هر گونه گیاه آلوده، آنها را از بین ببرید و از مواد موجود در توده کمپوست خود استفاده نکنید. بهترین گزینه برای پیشگیری از این بیماری، کاشت واریته های مقاوم است.

در سایت فردین کشت ارقام مختلف فلفل مانند بذر فلفل قلمی الگانت شیرین آمریکایی، بذر فلفل هابانرو رنگارنگ آمریکایی، بذر فلفل دلمه مینیاتوری نارنجی، بذر فلفل دلمه شکلاتی آمریکایی و بذر فلفل دلمه زرد پاکت اورجینال ایتالیایی موجود می باشد که می توانید از سایت خریداری کنید.

لکه برگی باکتریایی

لکه باکتریایی فلفل

لکه باکتریایی برگ باعث ایجاد علائمی می شود که بسته به سن برگ (محل) متفاوت است. همچنین می تواند روی ساقه گیاهان فلفل تأثیر بگذارد.

روی برگ های مسن تر (پایین ترین برگ های روی گیاه فلفل) “جوش های کوچک” ایجاد می شود جوش ها و لکه ها بعداً در وسط قهوه ای مایل به زرد یا خاکستری با لبه های سیاه تیره تر می شوند. در هوای گرم و مرطوب، لکه ها می توانند بزرگتر شوند. این لکه ها را نمی توان بدون آسیب رساندن به گیاه شست یا خراش داد، زیرا باکتری بافت های برگ را آلوده کرده است.

برگ های گیاهان آلوده ممکن است زرد یا قهوه ای شوند و سپس بریزند. لکه برگی باکتریایی با باران یا آبیاری گیاهان آلوده پخش می شود. این بیماری می تواند گوجه فرنگی را نیز درگیر کند.

هیچ درمانی وجود ندارد، بنابراین گیاهان آلوده را حذف و نابود کنید و مواد زائد را کمپوست نکنید. از تناوب زراعی استفاده کنید و از کاشت گوجه فرنگی و یا کاشت فلفل هر سال در یک مکان در باغ خود اجتناب کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا در مورد فلفل تند مطالبی را مطالعه فرمایید.

فیتوفتورا ​​بلایت

یکی دیگر از دلایل لکه سیاه فلفل سوختگی فیتوفتورا است که ​​توسط اوومیست فیتوفتورا ​​کپسی ایجاد می شود. علاوه بر تأثیر بر ساقه ها، می تواند باعث پوسیدگی ریشه و میوه فلفل شود.

Phytophthora یک بیماری ویرانگر است که می تواند باعث از بین رفتن کل محصول شود و ایجاد لکه سیاه فلفل شود. همچنین می تواند گوجه فرنگی، بادمجان و سایر گیاهان را تحت تاثیر قرار دهد. گیاهان فلفل آلوده به فیتوفتورا ​​ضایعات سیاهی روی ساقه خود نشان می دهند. علاوه بر این، میوه ها و برگ ها پژمرده می شوند، اما به گیاه چسبیده می مانند. ممکن است میوه در نهایت در اثر پوسیدگی از بین برود و بیماری با باران یا آبیاری به گیاهان دیگر سرایت کند. این بیماری ممکن است چندین بار در طول یک فصل رشد، گیاهان مجاور را دوباره آلوده کند.

برای جلوگیری از فیتوفتورا، رقمی از فلفل را انتخاب کنید که به این بیماری مقاوم هستند. مراقب باشید هنگام آبیاری روی برگ ها آب نپاشید و فلفل ها را با فاصله کافی از هم بکارید تا از انتقال آسان بیماری جلوگیری کنید. همچنین حتما از تناوب زراعی برای جلوگیری از بیماری استفاده کنید.

چگونه می توانید از لکه سیاه فلفل جلوگیری کنید؟

پیشگیری از لکه سیاه فلفل

چند راه برای جلوگیری از ایجاد لکه سیاه فلفل وجود دارد.

انواع فلفل مقاوم به بیماری های گیاهی

ابتدا گیاهان فلفل را انتخاب کنید که در برابر بیماری های رایج در منطقه شما مقاوم هستند. معمولاً شرکت بذر یا مرکز باغی که بذرها یا نهال ها را می فروشد در توضیحات گیاه مقاوم بودن به بیماری را نشان می دهد.

از تناوب زراعی استفاده کنید.

هر سال یک محصول را در یک قسمت از باغ خود نکارید. در عوض، گیاهان را هر دو، سه یا چهار سال یکبار تعویض کنید تا از گسترش بیماری ایجاد کننده لکه سیاه فلفل جلوگیری کنید. این عمل به جلوگیری از کاهش مواد مغذی در خاک کمک می کند.

آبیاری نزدیک به سطح زمین

هنگامی که گیاهان خود را آبیاری می کنید، آنها را عمیق تر و با دفعات کمتر آبیاری کنید تا توسعه سیستم های ریشه را تقویت کنید. همچنین در طول روز آبیاری کنید، نه اواخر عصر که احتمال مرطوب ماندن برگ ها و ریشه ها برای مدت طولانی تری وجود دارد. در غیر این صورت، خطر پوسیدگی ریشه یا بیماری های قارچی روی برگ ها را دارید. همچنین، این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است بیش از حد گیاهان خود را آبیاری کنید.