آموزش کاشت و پرورش

چرا برگ های پتوس پیچ می خورند؟

پیچ خوردن برگ پتوس

پتوس یکی از گیاهان جذاب و خوش رنگ آپارتمانی است که قابلیت سازگاری با اکثر شرایط محیطی را دارد. با اندکی مراقبت و توجه می توانید این گیاه زیبا را در منزل خود پرورش دهید. در این مطلب ما شما را با عمده ترین دلایل پیچ خوردن برگ پتوس و راه حل آن آشنا می کنیم تا با رعایت این موارد گلدان زیبایی پرورش دهید.

دلایل پیچ خوردن برگ پتوس

آبیاری کم

مقدار آبی که به پتوس می دهید می تواند تأثیر قابل توجهی بر شادابی طولانی مدت آن داشته باشد. بسیاری از تازه کارهای گیاهان آپارتمانی معمولا مرتکب این اشتباه می شوند که پتوس خود را کم آبیاری میکنند. آنها فکر می کنند که چون این گیاه آپارتمانی به مراقبت کمی نیاز دارد پس آب کمی هم نیاز دارد.

گیاهان پتوس را باید حدی آبیاری کنید که خاک زیاد مرطوب نباشد. اما نباید زیاد خشک باشد. هنگام آبیاری باید به اندازه ای آبیاری کنید که تا عمق 2.5 سانتی متر آب نفوذ کند.

اگر گیاه پتوس شما آب کمی دریافت می کند، پس یکی از دلایل پیچ خوردن برگ پتوس رطوبت کم خاک است.

پیچ خوردن برگ پتوس

چگونه متوجه شوید که پتوس نیاز به آبیاری دارد؟

وقتی پتوس را آبیاری می کنید هر روز بررسی کنید تا ببینید تقریبا کی خاک گلدان خشک می شود. بر اساس آن برنامه آبیاری منظمی داشته باشید. مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی، پتوس ها در تابستان ها به آب بیشتری نسبت به زمستان ها نیاز دارند، بنابراین برنامه آبیاری خود را با توجه به شرایط آب و هوایی و تغییر فصل تنظیم کنید. پس هر موقع متوجه پیچ خوردن برگ پتوس شدید و خاک گلدان خشک شد آبیاری کنید.

آبیاری بیش از حد

 

آبیاری بیش از حد پتوس اغلب باعث پوسیدگی ریشه آنها می شود! آبیاری بیش از حد منجر به ایجاد حالت غرقابی در خاک می شود و ریشه های پتوس نمی توانند برای مدت طولانی در خاک اشباع زنده بمانند. هنگامی که ریشه های گیاه شما شروع به پوسیدگی می کند، تمام آب و مواد مغذی مورد نیاز پتوس شما برای زنده ماندن نمی تواند به ساقه و برگ گیاه برسد. این باعث پیچ خوردن برگ پتوس می شود. در واقع برگ ها در تلاش برای حفظ آب پیچ می خورند.

این گیاهان را نباید آبیاری کنید. زیرا ریشه های مرده در جذب آب اضافی ناتوان اند. شما می توانید با قرار دادن پتوس خود در گلدان هایی با سوراخ های زهکشی زیاد از پیچ خوردن برگ پتوس در اثر آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید.

پیچ خوردن برگ پتوس

 

اگر فقط نوک برگ ها پیچ خورده باشد، نشانه خوبی است یعنی اینکه پوسیدگی ریشه هنوز در مراحل اولیه است و شما می توانید گیاه ارزشمند و زیبای خود را نجات دهید. بهترین کار این است که پتوس خود را از گلدان بیرون بیاورید و ریشه های آن را بررسی کنید. رنگ ریشه های سالم، سفید است.

با استفاده از یک قیچی تمام ریشه های قهوه ای رنگ و پوسیده را حذف کنید. هنگامی که تمام ریشه های پوسیده را جدا کردید، ابزار خود را بشویید و پتوس را دوباره در خاک تازه بکارید.

شما عزیزان می توانید بذر گل شاهپسند قرمز خالدار معطر فوق پرگل ایتالیایی، بذر گل میخک رز صد پر معطر گل درشت آمریکایی، بذر گل اطلسی سالمون هیبرید هلندی و بذر گل لیسیانتوس شاخه بریده لبه آبی گل درشت آمریکایی را از فردین کشت تهیه کنید.

دمای بالا

پیچ خوردن برگ پتوس

دمای بالا نیز یکی دیگر از دلایل پیچ خوردن برگ پتوس است. اگر دمای اتاقی که پتوس در آن قرار دارد خیلی گرم باشد متوجه پیچ خوردن برگ پتوس خود خواهید شد. اگر دما در محدوده 65 تا 85 درجه فارنهایت (18 تا 29 درجه سانتی گراد) نباشد، نوک شاخ و برگ شروع به پیچ خوردن می کند. دماهایی که خارج از این محدوده قرار می گیرند فقط استرس بیشتری به گیاه شما وارد می کنند و مانع رشد آن می شوند.

محل قرارگیری گیاه شما نقش کلیدی در قرار گرفتن آن در معرض گرما دارد. به عنوان مثال، سعی کنید از قرار دادن گیاه پتوس در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که آن را در منطقه ای قرار دهید که در طول روز گرمای زیادی دریافت کند، یا جریان هوای کافی نداشته باشد، درجه حرارت در اواسط روز افزایش می یابد. بنابراین گیاه خود را در جایی قرار دهید که استرس دمایی به آن وارد نشود.

نور خیلی کم یا خیلی زیاد

اگر گیاه پتوس شما سالم است، باید برگ های پهن و صافی داشته باشد که به طور طبیعی در جهتی رشد می کنند که رو به منبع نور باشد. اما اگر پیچ خوردن برگ پتوس در جهت نور باشد، نشانه آن است که برگ ها در معرض نور طبیعی کافی قرار نگرفته اند.

می توانید با قرار دادن پتوس گلدانی خود در محلی که نور طبیعی بیشتری در طول روز دارد، این مشکل را برطرف کنید. با این حال، اگر برگ ها دور از منبع نور پیچ خورده باشند، نشانه دریافت نور بیش از حد است. در این حالت، به سادگی پتوس خود را در محلی قرار دهید که نور مستقیم خورشید کمتری دریافت کند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره پتوس مطالبی را مطالعه کنید.