عمومی

آبیاری عمیق چیست؟

آبیاری عمیق

داشتن یک باغ سالم و پر رونق به تلاش زیادی نیاز دارد. از کاشت تا برداشت، دانستن نحوه تأمین نیاز گیاهان ضروری است. همانطور که باغبان ها می آموزند خاک را اصلاح کنند، گیاهان خود را به درستی کود دهند و بیماری ها و آفات را مدیریت کنند، یک جنبه بسیار مهم اغلب نادیده گرفته می شود و آن آبیاری است! اگرچه یادگیری آبیاری باغ به نظر امری ساده است اما در واقع باید موارد زیادی را در نظر گرفت، از جمله کمیت و تعداد دفعات. یک روش، آبیاری عمیق نامیده می شود، می تواند برای طیف وسیعی از انواع گیاهان مفید باشد. اما آبیاری عمیق چیست؟

آبیاری عمیق چیست؟

اگرچه بر هیچ کسی پوشیده نیست که گیاهان برای زنده ماندن در گرمترین روزهای سال معمولاً به آب اضافی نیاز دارند، اما بسیاری از باغبانان باید این سوال را بکنند که دقیقاً چه مقدار آب در واقع مورد نیاز است. معمولاً می توان در این مورد به دستورالعمل های کلی اشاره کرد، اما شرایط ایده آل برای هر گیاهی نسبت به گیاه دیگر کاملا متفاوت است.

 

آبیاری ریحان

برای مطالعه مطلب آبیاری گیاهان گلدانی، کلیک کنید.

بسیاری از تولیدکنندگان برای نظارت و تصمیم گیری بهتر در مورد آبیاری، از باران سنج ها استفاده می کنند. آبیاری عمیق یک استراتژی است که توسط تولیدکنندگان باهوش برای اطمینان از مقدار رطویت ثابت و یکنواخت و بدون اتلاف آب تعریف می شود.

آبیاری عمیق به آبیاری گفته می شود به گونه ای که اجازه می دهد خاک به عمق چند اینچ (7-10 سانتی متر) خیسانده شود. آبیاری عمیق کمک می کند تا آب به راحتی در دسترس گیاهان قرار گیرد و این امکان را برای شما فراهم می کند که در صورت دوره های طولانی بدون باران، از آب استفاده بهینه کنید.

آبیاری عمیق درختان، بوته ها و گیاهان دیگر نیز به رشد ریشه های قوی کمک می کند. چمن های فضای سبز یا زمین های فوتبال بیش از هر گیاه دیگری از آبیاری عمیق سود می برند.

 هنگام آبیاری عمیق گیاهان، باید از هرگونه انتقال سریع آب خودداری شود. این می تواند منجر به ایستادن آب و خاک اشباع از آب شود که به خوبی جذب نمی شود. آبیاری عمیق با استفاده از آبیاری قطره ای یا حتی آب پاش نتیجه بهتری خواهد داشت، اما باید با دقت انجام شود.

 

نقش آبیاری قطره ای در آبیاری عمیق

 

آبیاری زیاد و مکرر در واقع منجر به ایجاد سیستم های ریشه ای سطحی می شود. گیاهان با سیستم ریشه ای سطحی ممکن است بسیار بیشتر در معرض تنش های خشکی قرار بگیرند، زیرا قسمت بالایی خاک خیلی سریعتر خشک می شود.

چندین ویژگی باغ می تواند در موفقیت کلی گیاهان آبیاری عمیق تأثیر بگذارد. توانایی یک باغبان برای شروع آبیاری عمیق ممکن است تا حد زیادی به ترکیب خاک باغ بستگی داشته باشد. اصلاح مکرر خاک با مواد آلی و با کیفیت بالا، روشی عالی برای کمک به خاک در حفظ بهتر رطوبت است و می تواند موفقیت تکنیک های آبیاری عمیق را موثرتر کند.

اینکه آب به چه سرعت از خاک عبور می کند و میزان جذب ریشه بستگی به نوع خاک، شرایط آب و هوایی و سرعت جذب آب دارد.

آب در خاک ماسه ای نسبت به خاک رسی با سرعت بیشتری حرکت می کند. به همین دلیل توصیه می شود هر دو نوع خاک را با مواد آلی اصلاح کنید، که آب را در خود نگه دارد و شرایط را برای رشد گیاهان فراهم کند. یک لایه مالچ 7 تا 10 سانتی متری به حفظ هر رطوبت موجود در خاک کمک می کند.

بسیاری از خاک ها در بسیاری از مناطق نمی توانند آبیاری عمقی را بپذیرند. خصوصا خاک های رسی که سنگین است و اجازه نفوذ آب را نمی دهند.

چگونگی سنجش عمق آبیاری

با این حال ، یک آزمایش ساده برای بدست آوردن ایده تقریبی از میزان آب لازم برای آبیاری عمیق باغ وجود دارد. به هر روشی که دارید باغ خود را آبیاری کنید، سپس نیم ساعت صبر کنید. در آن زمان، با یک بیل خاک بخشی از باغ که آبیاری کرده اید یک گودال کوچک حفر کنید. اگر عمیق 10 سانتی متر یا بیشتر مرطوب نباشد، ممکن است به اندازه کافی آبیاری نکرده اید یا ممکن است خیلی سریع آبیاری کرده باشید بنابراین مدت زمان آبیاری را افزایش دهید. دفعه بعدی، برای مدت زمان طولانی تری جریان آب ملایم تری را امتحان کنید.

 

مطلب «چند بار گیاهان آلوئه ورا را آبیاری می کنید؟» را با یک کلیک مطالعه کنید.