عمومی

دلایل شایع تلخی کاهو

تلخی کاهو

وقتی پس از چندین ماه تلاش و رسیدگی به بوته های کاهو آنها را برداشت می کنید خستگی از تن تان در می رود. اما اگر مزه این کاهوها تلخ باشد؛ احساس ناراحتی زیادی می کنید! چرا کاهو تلخ می شود؟ چه چیزی باعث می شود کاهو تلخ شود؟ آیا روشی جلوگیری از این امر وجود دارد؟

دلایل شایع تلخی کاهو

شما تا آخرین یخبندان بهاری صبر کردید و به سرعت بذر بستر کاهو خود را کاشتید. در عرض چند هفته، کاهو آماده برداشت است. طعم هیچ چیز بهتر از کاهوی تردی که مستقیم از باغچه خود برداشت کرده اید نیست.

بیشتر باغبانان به شما می گویند که کاهو تلخ نتیجه گرمای تابستان است. کاهو به عنوان سبزیجات فصل سرد شناخته می شود. هنگامی که دما افزایش می یابد، گیاه به حالت بلوغ می رسد یعنی ساقه و گل را به بیرون می فرستد. در طی این فرایند است که کاهو تلخ تولید می شود. این یک روند طبیعی است که نمی توان جلوی آن را گرفت، اما این سخن تنها جوابی نیست که باعث می شود کاهو بدمزه شود.

کاهو

برای مشاهده بذر انواع کاهو با تنوع بسیار زیاد و قوه نامیه بالا، کلیک کنید.

 

آب کم نیز می تواند باعث تلخی شود. آن برگ های بزرگ و صاف برای پر و شیرین ماندن به مقدار زیادی آب نیاز دارند. قهوه ای شدن لبه های برگ نشانه دقیقی برای تشنگی کاهو شما یا آسیب دیدن ریشه در اثر کشت سطحی و نزدیک به سطح خاک است. سعی کنید کاهوها را مرتب و خوب آبیاری کنید.اجازه ندهید که سطح خاک خشک شود.

پاسخ دیگر به اینکه چرا کاهو تلخ می شود، مربوط به تغذیه آن است. کاهو باید سریع رشد کند. بدون مواد مغذی مناسب، رشد کاهو متوقف می شود و نتیجه آن تلخی کاهو است.

برای جلوگیری از تلخ شدن کاهو سعی کنید مرتبا کوددهی کنید، اما زیاده روی نکنید. برخی مطالعات نشان می دهد که مزه تلخ کاهو نیز می تواند نتیجه نیتروژن زیاد باشد.

در آخر اینکه، فیتوپلاسمای زرد aster، که معمولاً زرد aster نامیده می شود، نوعی بیماری است که می تواند باعث مزه تلخ کاهو شود. در این بیماری، برگ های داخلی رنگ خود را از دست می دهند و برگ های خارجی قهوه ای و پوسیده می شوند. کل گیاه تغییر شکل داده و به اصطلاح دفرمه می شود.

چه کاری می توان برای کاهوهای تلخ انجام داد؟

به احتمال زیاد، تلخی شما نتیجه فرآیند بلوغ است. به هیچ وجه نمی توانید سرما و گرمای طبیعت را به طور کامل متوقف کنید، اما روش هایی وجود دارد که می توانید این مشکلات و وقوع آن را به تأخیر بیندازید. کاهوی خود را مالچ پاشی کنید تا ریشه ها خنک شود و گیاه را گول بزنید که فکر می کند هنوز بهار آن نیست.

کاهو خود را با محصولات بلندتر بکارید تا با گرم شدن هوا سایه ایجاد شود. کاشت جانشین همچنین به افزایش فصل رشدی نیز کمک می کند.

اگر فکر می کنید نیتروژن علت طعم تلخ کاهو شماست، مقدار کمی خاکستر چوب به خاک اضافه کنید.

برخی افراد خیساندن کاهوی تلخ خود را قبل از استفاده را مفید دانسته اند. اگر می خواهید این روش را امتحان کنید، برگ های کاهو را جدا کرده، آنها را در یک کاسه آب سرد قرار داده و مقدار کمی جوش شیرین به آن اضافه کنید. بگذارید برگ ها حدود 5 تا 10 دقیقه خیس بخورند، سپس کاملا در آب سرد بشویید و دوباره چند دقیقه خیس بخورید.

همچنین می توانید کاهوی تلخ را به مدت 24 تا 48 ساعت قبل از سرو در یخچال قرار دهید.

توجه: اگرچه بزرگترین علت تلخ شدن کاهو دما است، همراه با سایر دلایل احتمالی ذکر شده در بالا، عوامل دیگری مانند منطقه، شرایط رشد کنونی و حتی تنوع و رقم کاهو نیز می توانند در تلخی گیاهان کاهو نقش داشته باشند.

0 دیدگاه در “دلایل شایع تلخی کاهو

  1. ayat.toghraei گفت:

    باتشکر .چرا بذر برخی از طالبی ها ی تلخ میبشه.