مقالات تخصصی

نماتدهای پاتوژن حشرات

نماتدهای پاتوژن حشرات

نماتدهای پاتوژن حشرات به عنوان یک روش اثبات شده برای ریشه کنی آفات در دهه های گذشته محبوبیت خاصی پیدا کرده اند. این نماتدها جزو عوامل کنترل بیولوژیک بوده و قادرند جمعیت آفات را به خوبی کنترل کنند. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با نماتدهای پاتوژن حشرات آشنا کنیم.

نماتدهای پاتوژن حشرات

اعضای خانواده Steinernematidae و Heterorhabditidae، نماتدهای مفید برای کنترل آفات در باغبانی هستند. این نماتدها کرم‌های ریز بی‌رنگی هستند که کشیده و معمولا میکروسکوپی بوده و در خاک زندگی می‌کنند. نماتدهای مفید می توانند تا زمانی که زمین یخ نزند تا 18 ماه پس از استفاده در خاک زندگی کرده و آفات را شکار کنند.

استفاده از نماتدهای مفید برای کنترل آفات باغبانی به شش دلیل به روشی رو به افزایش تبدیل شده است:

نماتدهای پاتوژن حشرات دارای طیف گسترده ای از میزبان ها هستند و بنابراین می توان از آنها برای کنترل آفات متعدد حشرات استفاده کرد.

نماتدهای پاتوژن حشرات به سرعت میزبان را در عرض 48 ساعت می کشند.

نماتدها را می توان در محیط های مصنوعی پرورش داد و محصولی ارزان قیمت و در دسترس برای کنترل آفات تولید کرد.

هنگامی که نماتدهای پاتوژن حشرات در دمای مناسب، 60 تا 80 درجه فارنهایت (15 تا 27 درجه سانتی گراد) نگهداری می شوند، به مدت سه ماه زنده می مانند و اگر در یخچال در دمای 37 تا 50 درجه فارنهایت (16 تا 27 درجه سانتی گراد) نگهداری شوند، ممکن است شش دوام داشته باشند.

نماتدهای پاتوژن نسبت به اکثر حشره کش ها، علف کش ها و کودها مقاوم هستند و می توانند برای مدتی بدون هیچ گونه تغذیه ای زنده بمانند و به دنبال میزبان مناسب بگردند.

هیچ مقاومتی در برابر باکتری Xenorhabdus وجود ندارد، اگرچه حشرات مفید اغلب از انگلی شدن می گریزند زیرا آنها فعال تر هستند و کمتر در معرض نماتدهای پاتوژن حشرات قرار می گیرند. نماتدها نمی توانند در مهره داران ایجاد بیماری کنند. به همین دلیل آنها بسیار ایمن و دوستدار محیط زیست هستند.

نحوه استفاده از نماتدهای پاتوژن حشرات

نماتدهای پاتوژن حشرات

نماتدهای پاتوژن را می توان به صورت اسپری یا استفاده در خاک برای کنترل آفات به کار برد. برای دوام و اثرگذاری بیشتر، بهتر است که آنها را در شرایط محیطی مورد نیاز برای بقای شان استفاده کنید. اگر در خاک این عوامل کنترل بیولوژیک را استفاده می کنید محل مصرف را هم قبل و هم بعد از معرفی نماتدها آبیاری کنید و فقط زمانی از آنها استفاده کنید که دمای خاک بین 55 تا 90 درجه فارنهایت (13 تا 32 درجه سانتی گراد) باشد.

محصول فرآوری شده نماتدهای پاتوژن حشرات را در طول سال استفاده کنید و در مکانی با حرارت زیاد نگهداری نکنید. به یاد داشته باشید، اینها موجودات زنده هستند و باید در شرایط خاصی نگه داری شوند.

نمونه‌های تجاری زیادی از استفاده از نماتدهای پاتوژن حشرات وجود دارد: در محصولات زراعی برای کنترل لارو آفاتی که در خاک هستند به کار می روند. این نماتدها برای کنترل کرم طوقه بر، کرم سیب و کرم سفید ریشه استفاده می شوند.

خود نماتدهای پاتوژن، حشره میزبان را نمی کشند. این نماتدها از طریق باکتری های همزیست باعث مرگ میزبان می شوند. هنگامی که یک نماتدهای پاتوژن وارد لارو میزبان می شود، باکتری های همزیست خود را آزاد می کند که در اثر آزاد شدن باکتری ها، لارو تلف می شود. سپس آنزیم های باکتریایی لارو را هضم می کنند و نماتدهای پاتوژن حشرات از بدن لارو تغذیه می کنند.

کنترل طبیعی شته ها را با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.

مزایای استفاده از نماتدهای پاتوژن حشرات

نماتدهای پاتوژن حشرات

  • برای محیط زیست، کاربران و مصرف کنندگان ایمن در نظر گرفته می شوند.
  • نماتدهای پاتوژن حشرات و باکتری های همزیست آنها، هیچ اثر مضری برای انسان یا سایر مهره داران ندارند
  • نماتدهای پاتوژن حشرات مربوط به نماتدهای انگلی گیاهی نیستند و از مواد گیاهی به عنوان منبع غذایی استفاده نمی کنند.
  • هیچ گونه بقایایی در محصولات تولید نمی کنند.
  • باعث کاهش نیاز به آفت کش های شیمیایی می شوند.
  • می توان با استفاده از سیستم های اسپری یا آبیاری از آنها استفاده کرد.
  • هنگام استفاده از تجهیزات اسپری معمولی یا آبیاری، مطمئن شوید که فیلترها و الک ها را بردارید و اطمینان حاصل کنید که نازل ها حداقل 0.5 میلی متر قطر دارند و از فشار کم برای جلوگیری از آسیب رساندن به نماتدهای پاتوژن حشرات استفاده کنید.
  • می توان با سایر عوامل بیولوژیکی یا اجزای مدیریت یکپارچه آفات (IPM) استفاده کرد
  • نماتدهای پاتوژن حشرات را می توان همراه با سایر مواد بیولوژیکی مانند Bacillus thuringiensis (Bt) یا حشره کش های معمولی مانند ایمیداکلوپرید برای مدیریت آفات حشرات، اغلب با اثرات هم افزایی یا استفاده موثر از دوزهای پایین حشره کش استفاده کرد.
  • قابل استفاده در کشاورزی ارگانیک

چگونه متوجه شوید که نماتدها آفات را کنترل می کنند؟

نماتدهای پاتوژن حشرات

حدود دو هفته پس از استفاده از نماتدهای مفید، باید متوجه کاهش قابل توجه جمعیت آفت هدف شوید. این بدان معنا نیست که آنها پس از دو هفته کاملاً از بین خواهند رفت، اما باید بتوانید تفاوت هایی را مشاهده کنید.

برای شواهد بیشتر مبنی بر اینکه نماتدها آفات را کنترل می کنند، یک بخش از خاک را به عمق چند سانتی متر حفر کنید. لارو آفاتی مانند کرم سفید ریشه بدن سفید رنگی دارند که پس از آلوده شدن به نماتدها به رنگ قرمز نارنجی یا قهوه ای مایل به قرمز در می آیند.

۵ استراتژی ساده محافظت گیاهان از آفات را در مقالات تخصصی فردین کشت می توانید مطالعه کنید.