خلاقیت و نوآوری

۵ استراتژی ساده محافظت گیاهان از آفات

آفات یکی از رایج‌ترین مشکلات برای باغبان‌ها هستند اما این به آن معنا نیست که آن‌ها اجازه دارند هر کاری که می‌خواهند آزادانه انجام دهند. در حقیقت، در بیشتر موارد روش‌هایی وجود دارد که در وهله اول از آلوده شدن محصولات زراعی شما جلوگیری می‌کند. بنابراین، در اینجا پنج استراتژی ساده و زیرکانه را آماده کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند تا از آفات باغ جلوگیری کنید و برای محافظت از گیاهان از آفات آماده باشید.

 محافظت از گیاهان از آفات 

۱- پرورش انواع مختلف گیاه 

اولین استراتژی ما این است که با انتخاب گونه‌هایی که مشخص شده است مقداری مقاومت در برابر آفات رایج دارند، زندگی و باغبانی را برای خود راحت‌تر کنیم. به راحتی می‌توانید با صرف کردن مقداری وقت و با جستوجو در فهرست بذرها، گیاهان مناسب برای کاستن آفت‌ها را پیدا کنید. به عنوان مثال، به دنبال هویج‌های مقاوم در برابر مگس هویج باشید.

۲- گیج کردن آفات

Interplant کلمه‌ای در انگلیسی به معنای کاشتن درخت‌ها و گیاهان جوان بین درختان و گیاهان دیگر است. اصلا به چه علت این کلمه را عنوان کردم؟ اینترپلنت کردن، باعث به اشتباه افتادن آفات می‌شود. به این معنی که آفات در پیدا کردن راه خود به گیاهان مورد نظر گمراه می‌شوند. به این منظور می‌توانید انواع سبزیجات را در کنار یکدیگر بکارید یا سبزیجات را با گل‌ها ترکیب کنید تا تنوع بیشتری ایجاد شود. بنابراین برای محافظت از گیاهان از آفات اینترپلنت را فراموش نکنید.

۳- کاشت گیاهان در خارج از زمان اوج آفات 

استراتژی بعدی ما بسیار ساده است! رشد سبزیجات در خارج از اوج زمان آفات. به عنوان مثال سوسک‌های کک را در نظر بگیرید که به صورت سوراخ‌های ریز از کلم‌ها تغذیه می‌کند. فعالیت آن‌ها در فصل تابستان افزایش می‌یابد. بنابراین برای تابستان گیاهان دیگری را برای پرورش مثلا سبزیجات را در نظر بگیرید و پرورش انواع کلم‌ها را به فصل‌های پاییز و زمستان موکول کنید.

۴- پرورش در گلدان‌ها 

برای محافظت از گیاهان از آفات یکی دیگر از استراتژی‌های ساده ما در صورت امکان برای شما (و البته گیاه)، پرورش در گلدان است. محصولاتی مانند هویج و خانواده کلم را در گلدان‌های حداقل ۱۸ اینچ (۴۵ سانتی متر) بالاتر از سطح زمین پرورش دهید. شروع جوانه زنی گیاهان، تحت پوشش در گلدان‌ها روشی قابل اطمینان برای اجتناب کردن از شکست زود هنگام است.

۵- از موانع فیزیکی استفاده کنید 

از موانع جداسازی آفات از گیاهان به خوبی استفاده کنید. استفاده از توری برای به دام انداختن حشرات از نزدیک شدن هر گونه آفات به محصولات شما جلوگیری می‌کند. پوشش‌ها را روی گیاهان بگذارید یا با استفاده از حلقه آن را کمی بالاتر از سطح گیاهان ببندید و توری را در اطراف و لبه‌ها ایمن کنید تا آفات نتوانند به سطح خاک دسترسی داشته باشند.

با برخی از روش‌ها برای محافظت از گیاهان از آفات آشنا شدید. دو نکته دیگر برای اجتناب از آفت‌ها این است که گیاهان را سالم نگه دارید و اجازه دهید حشرات مفید مانند زنبورها به گیاهان‌تان دسترسی داشته باشند. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. راستی شما چه روش‌های دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟ اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.

1 دیدگاه در “۵ استراتژی ساده محافظت گیاهان از آفات

  1. ali41474 گفت:

    سلام خداقوت
    علاوه برتوصیه هائیکه شماداشتید.پیشنهادمی کنم برای تولیدمحصول سالم ازتله های رنگی چسبناک استفاده شود.همچنین ازگیاهان تله برای جلب آفات استفاده گردد.ایجادپرچین برای جایگاه پنهان شدن وتکثیرحشرات مفید،برداشت نواری ومرحله ای گیاهان برای حفاظت وحمایت ازدشمنان طبیعی ،تقویت گیاهان و…….

نظرات بسته شده است.