مقالات تخصصی

بهترین جایگزین های پیت ماس

پیت ماس یک اصلاح کننده خاک متداول است که چندین دهه است توسط باغبانان استفاده می شود. اگرچه ذغال سنگ نارس مواد مغذی بسیار کمی را برای گیاهان فراهم می کند، اما مفید هم هست، زیرا خاک را سبک می کند و در عین حال گردش هوا و ساختار خاک را بهبود می بخشد. تحقیقات ثابت کرده اند که ذغال سنگ نارس ناپایدار است و برداشت ذغال سنگ نارس در چنین مقادیر زیادی محیط زیست را از بسیاری جهات تهدید می کند. بنابراین نیاز به یافتن جایگزین پیت ماس بیش از گذشته ضرورت می یابد. در این مطلب از مقالات تخصصی فردین کشت ما بیشتر به جایگزین پیت ماس می پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چرا به جایگزین پیت ماس نیاز داریم؟

در دهه 1940 پیت ماس پس از سال ها استفاده به عنوان منبع سوخت، جایگاه خود را در باغبانی پیدا کرد. با توجه به فهرست قابل توجهی از مزایا، یکی از پرکاربردترین انواع بسترهای رشد برای جوانه زنی بذرها شد.

جایگزین پیت ماس

پیت ماس از باتلاق های باستانی برداشت می شود و بیشتر پیت مورد استفاده در ایالات متحده از کانادا می آید. پیت قرن‌ها طول می‌کشد تا رشد کند و خیلی سریع‌تر از جایگزینی آن حذف می‌شود. ذغال سنگ نارس در محیط طبیعی خود وظایف بسیاری را انجام می دهد. آب را تصفیه می کند، از سیل جلوگیری می کند و دی اکسید کربن را جذب می کند، اما پس از برداشت، ذغال سنگ نارس به انتشار دی اکسید کربن مضر در محیط کمک می کند. برداشت باتلاق های ذغال سنگ نارس، اکوسیستم های منحصر به فردی را که از گونه های مختلف حشرات، پرندگان و گیاهان حمایت می کند، از بین می برد.

به جای پیت ماس از چه چیزی استفاده کنیم؟

در اینجا ما به چند جایگزین پیت ماس اشاره می کنیم که می توانید به جای آن از آنها استفاده کنید:

کوکوپیت

نارگیل که با نام کوکوپیت نیز شناخته می شود، یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزین پیت ماس است. نارگیل یکی از اولین گزینه های جایگزین پیت ماس به شمار می رود که دارای جنبه های مثبت زیادی است، با حفظ آب برای رشد گیاهان گلدانی و کاشت بذر و هیدروپونیک عالی عمل می کند. تا ده برابر وزن خود آب نگه می دارد. نارگیل نسبت به سایر مواد آلی کندتر تجزیه می شود. بنابراین نیاز به جایگزینی و یا استفاده مجدد ندارد. تقریبا 20٪ از اندازه اصلی خود فشرده می شود. این فشردگی باعث می شود حمل و نقل ارزان تر از سایر بسترهای رشد باشد.

با ترکیبی از احتباس آب زیاد، زهکشی خوب و هوادهی، به ریشه ها آب زیادی می دهد و در عین حال منافذی برای اکسیژن دارد.

چرا باید خاک را هوادهی کنید؟ برای مطالعه جزئیات بیشتر روی لینک کلیک کنید.

مناسب برای طیف وسیعی از گیاهان با سطح pH نزدیک به خنثی (معمولا 5.2 – 6.8؛ pH ) است. به این معنی که در دسترس بودن مواد مغذی را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

جایگزین پیت ماس

لیگنین‌های طبیعی از الیاف باعث رشد باکتری‌های مفید در ناحیه ریشه می‌شوند و به ریشه‌ها در جذب مواد مغذی کمک می‌کنند و رشد گیاه را تقویت می‌کنند. رشد گیاه و سلامت ریشه به دلیل هورمون ها و محرک های زیستی تقویت می شود. در صورت خشک شدن به دلیل خاصیت آبدوستی، به راحتی خیس می شود.

جنبه های منفی استفاده از نارگیل به عنوان جایگزین پیت ماس عبارتند از:

مانند بسیاری دیگر از محصولات باغبانی، نارگیل نیز دارای جنبه های منفی است. اینکه آیا این جنبه‌های منفی به اندازه‌ای قابل توجه هستند که آن را به عنوان جایگزین پیت ماس برای شما رد کند، بستگی به کاشت و برنامه شما دارد.

نارگیل به طور طبیعی یک محصول نسبتا بی اثر است. از نظر مواد مغذی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم غنی نیست. برای تامین تغذیه کافی برای گیاهان خود، باید آنها را به طور مرتب کود دهید.

بار منفی قوی روی الیاف می تواند کلسیم، منیزیم و آهن را جذب کند و آنها را به هم متصل کند و از دسترس گیاه خارج کند.

تخلخل بالای نارگیل برای حرکت آب و هوا در ناحیه ریشه عالی است. متأسفانه، به این معنی است که محصول ساختار پایداری مانند سایر محصولاتی که گیاهان را به صورت عمودی نگه می دارند، ندارد. هنگامی که نارگیل تنها به عنوان محیط رشد استفاده می شود، ممکن است لازم باشد نوع دیگری از ساختار حمایتی برای گیاهان فراهم کنید.

برخی از محصولات با کیفیت پایین تر دارای مواد شیمیایی قبل از بسته بندی و حمل و نقل هستند تا از رشد باکتری جلوگیری شود. این محصولات نه تنها برای از بین بردن این مواد شیمیایی نیاز به خیساندن وا شستشوی کامل دارند، بلکه می‌تواند ارگانیسم‌های مفیدی را که به طور مثبت به رشد گیاه کمک می‌کنند نیز از بین ببرد. با توجه به مزایا و معایب ذکر شده می توانید در مورد اینکه آیا نارگیل می تواند جایگزین پیت ماس باشد یا نه تصمیم بگیرید.

با ورمیکولیت بیشتر آشنا شوید! این مقاله را می توانید با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.

کمپوست

کمپوست که توسط بسیاری به عنوان “طلای سیاه در کشاورزی” شناخته می شود، یکی دیگر از گزینه ها برای جایگزین پیت ماس است. کمپوست یک اصلاح کننده غنی خاک است که از تجزیه زباله های حیاط و آشپزخانه توسط میکروب ها ساخته شده است. از مواد آلی تشکیل شده و مملو از میکروب ها و مواد مغذی مفید است.

کمپوست معمولا با مواد دیگر مخلوط می شود تا خاک گلدان تجاری تهیه شود یا به عنوان اصلاح کننده خاک برای کمک به بهبود ساختار، ظرفیت نگهداری آب و محتوای مواد مغذی خاک باغچه استفاده می شود.

استفاده از کمپوست به عنوان جایگزین پیت ماس، میزان زباله هایی که به محل های دفن زباله ختم می شود را کاهش می دهد. به نوبه خود، زباله کمتر در محل های دفن زباله منجر به کاهش گازهای گلخانه ای می شود. شما می توانید با یک انبوه یا سطل زباله در حیاط خود، کمپوست کردن زباله های باغچه و چمن و حتی زباله های آشپزخانه به پایداری محیط زیست کمک کنید.

جایگزین پیت ماس

محتوای مواد مغذی فراوان در کمپوست، حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد و نیاز به کودهای شیمیایی در باغ شما را کاهش می دهد. افزایش محتوای مواد آلی در خاک یا مخلوط گلدان، ساختار کلی خاک، نفوذ و حفظ آب را بهبود می بخشد. میکروب های مفید در خاک را افزایش می دهد که ساختار ریشه گیاهان را بهبود می بخشد و منجر به رشد قوی تر و سالم تر گیاه می شود.

فواید استفاده از کمپوست در خاک را با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.

از جنبه های منفی استفاده از کمپوست به عنوان جایگزین پیت ماس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمپوست به عنوان جایگزین پیت ماس نیز دارای معایبی است که باید در انتخاب آن به عنوان جایگزین پیت ماس در نظر گرفته شود.

در استفاده از کمپوست به عنوان گزینه ای برای جایگزین پیت ماس باید این نکته را در نظر داشته باشید که کمپوست باید به طور کامل تجزیه شود، به این معنی که تمام فرآیند تجزیه را طی کرده است و هیچ ماده زائدی برای تجزیه باقی نمانده است. کمپوست خیلی سنگین است و وقتی به تنهایی استفاده شود فشرده می شود. با گذشت زمان، تمام مواد مغذی توسط گیاهان استفاده می شود و مواد آلی تجزیه می شوند، بنابراین هر دو سال یکبار باید جایگزین شوند.

تراشه های پوست و الیاف چوب

تراشه های پوست و سایر مواد مبتنی بر چوب مانند خاک اره از موادی برای جایگزین پیت ماس مطرح شده اند. از دهه 1950 در مخلوط های گلدانی تجاری برای افزودن مواد آلی و افزایش احتباس آب استفاده شده اند.

جایگزین پیت ماس

مردم مدت‌هاست که محصولات چوبی را به باغ‌های خود اضافه می‌کنند، شاید خیلی بیشتر از قبل از رایج شدن استفاده از پیت ماس یا نارگیل مردم از تراشه های چوب در باغچه خود استفاده می کردند. خرید محصولات چوبی ارزان است. اغلب از چوب های ضایعاتی در کارخانه های چوب بری تهیه می شوند.

تهیه مخلوط بدون خاک خانگی را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

از معایب استفاده از تراشه های چوبی برای جایگزین پیت ماس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

استفاده از محصولات چوبی دارای معایب مشخصی است که باید در نظر گرفته شود تا به خاک خود آسیبی وارد نشود. محصولات چوبی سطح کربن بالایی دارند. هنگامی که آنها را به خاک اضافه می کنید، نیتروژن قابل استفاده را بلوکه می کنید زیرا میکروارگانیسم ها سعی می کنند چوب را تجزیه کنند. بنابراین استفاده از تراشه های چوب به عنوان جایگزین پیت ماس مستلزم افزودن کود نیتروژن اضافی به خاک برای حفظ نسبت کافی کربن و نیتروژن برای رشد گیاه است.

اگر تخته سه لا به خاک اره تبدیل شده باشد، ممکن است حاوی چسب هایی باشد که نمی خواهید در خاک شما وجود داشته باشد.

نوشته های مشابه