عمومی

کنترل طبیعی شته ها

شته ها

اگر نمی خواهید از مواد شیمیایی برای کنترل شته ها استفاده کنید، در این مطلب ما به روش های طبیعی برای از بین بردن شته ها بیان می کنیم. رویکردی بسیار تمیزتر و ایمن تر برای مبارزه با این آفات مزاحم! پس در ادامه با ما همراه باشید.

روش های طبیعی برای از بین بردن شته ها

اگر از حمله آفات مخصوصا شته ها به گیاهان مورد علاقه خود خسته شده اید، این روشهای طبیعی برای از بین بردن شته ها را دنبال کنید و در کمترین زمان از شر آنها خلاص شوید!

گیاهان خاص

در باغچه خود گل هایی مانند گل همیشه بهار، نسترن و آفتابگردان پرورش دهید تا به طور طبیعی از آسیب شته ها خلاص شوید. برای دفع شته ها گیاهانی مانند اسطوخودوس، زردچوبه، زنجبیل و پونه کوهی بکارید. سبزیجاتی دیگری که که شته دوست ندارند مانند پیاز و سیر است.

راه دیگر برای خلاص شدن از شر شته ها، پرورش این گیاهانی بین ردیف های سبزیجات، باغچه ها و گیاهان زینتی است.

 سیر

سیر بوی تندی دارد که شته ها از آن متنفر هستند. با تهیه اسپری کشنده سیر می توانید از این ضعف شته ها استفاده کنید. ۱۰۰ گرم حبه سیر خرد شده را در ۱ گالن آب اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۲۴ ساعت بماند. روز بعد آن را به مدت ۲۰ دقیقه برای بجوشانید. اجازه دهید تا خنک شود و مایع موجود در سمپاش را برای استفاده پر کنید.

پیاز

۱۰۰ گرم پیاز را خرد کرده و در یک گالن آب مخلوط کنید. آن را به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. بدون رقیق شدن در آب از آن استفاده کنید. قبل از استفاده حتما محلول را تا دمای اتاق خنک کنید. در همان روز از آن استفاده کنید.

 

کنترل شته با پیاز

قاصدک

بسیاری از خواص دارویی در گیاه وجود دارد که باعث مفید بودن قاصدک می شود، یکی از این خاصیت ها این است که می تواند شته ها را از بین ببرد. ۴۰۰ گرم برگ قاصدک برداشته، ۲ لیتر آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید یک روز بماند. این محلول را در یک بطری اسپری پر کنید و از آن روی گیاهان آسیب دیده استفاده کنید.

گزنه

از گزنه می توان در تهیه اسپری ضد شته استفاده کرد. هنگام برداشتن برگ های آن استفاده از دستکش فراموش نشود، زیرا باعث درد و خارش شدید می شود.

۱ کیلوگرم از برگ های گزنه را در ۲ گالن آب اضافه کنید. بگذارید ۲ تا سه ۳ بماند تا قهوه ای روشن شود. با مخلوط کردن ۱ قسمت از محلول در ۷ قسمت آب، از آن برای از بین بردن این آفت استفاده کنید و روی گیاهان اسپری کنید. محلول باقیمانده را ذخیره کرده و ظرف یک ماه استفاده کنید.

سرکه

سرکه حاوی آب و اسید استیک است که به عنوان یک آفت کش طبیعی عمل می کند و این آفت را از بین می برد. سرکه سفید را با نسبت ۱: ۳ با آب مخلوط کنید. این محلول را در یک بطری اسپری پر کنید و از آن روی قسمت های گیاهان که شته زده است، استفاده کنید. این فرآیند را بعد از یک هفته تکرار کنید تا آفات باقیمانده از بین برود.

روغن چریش

برای از بین بردن این آفات مکنده، روغن چریش ایمن ترین راه حلی است که می توانید استفاده کنید. می توانید یک پنبه را در روغن چریش خیسانده و روی شته ها بمالید یا با استفاده از ۱ فنجان روغن چریش، ۱ قاشق صابون در یک گالن آب اسپری درست کنید و آن را روی گیاه بپاشید.

فلفل برای کنترل طبیعی شته

 

فلفل برای کنترل شته ها

 

۳ تا ۵ قاشق چایخوری فلفل به همراه ۱ قاشق چایخوری صابون را در یک گالن آب اضافه کنید و آن را بر روی قسمت های آسیب دیده گیاه بپاشید تا از شر شته خلاص شود. در صورت نیاز مراحل را تکرار کنید.

خاکستر چوب

تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که یک مشت خاکستر چوب را در روی برگ های شته زده گیاهان بپاشید. خاکستر در کمترین زمان باعث کم آبی بدن شته ها خواهد شد! و آنها را از بین خواهد برد.

توجه: همیشه مواد طبیعی را روی قسمت کوچکی از برگ آزمایش کنید و یک روز صبر کنید تا نتیجه را ببینید سپس در کل گیاه استفاده کنید.

پاشیدن آب فشار قوی

برای شستشو شته ها، جریان آب با فشار بالابب روی گیاهان آلوده بپاشید. این نیز ایده خوبی برای خلاص شدن از شر شته ها به صورت ارگانیک است.

خاک دیاتومه برای کنترل شته ها

روی گیاه آسیب دیده  مقداری کمی خاک دیاتومه بپاشید. این آفات تقریباً طی ۱۲ ساعت می میرند.

روغن های گیاهی

روش ارگانیک دیگر برای خلاص شدن از شر این آفات مزاحم استفاده از روغن های گیاهی است. نعناع و روغن اسطوخودوس برای این منظور خوب هستند. همچنین می توانید آنها را در سمپاش های دستی خود مخلوط کرده و گیاهان شته زده را با آن اسپری کنید.

از حشرات مفید برای کاهش جمعیت شته ها استفاده کنید.

 

کفشدوزک برای کنترل شته

 

در باغچه خود حشرات مفیدی مانند کفشدوزک، مانتیس و بالتوری آزاد کنید تا شته ها از آن تغذیه کنند.

 

برای مطالعه مطلب کنترل بیولوژیک شته ها اینجا کلیک کنید.

 

مورچه ها را کنترل کنید.

اگر می خواهید این حشات را کنترل کنید، ابتدا مورچه ها را کنترل کنید زیرا آنها به طور تیمی در باغ ها کار می کنند، شته ها عسلک ترشح می کنند که یک دسر مورد علاقه مورچه ها است.

استفاده از الکل

محلول الکل و آب را به نسبت ۱: ۸ آماده کنید، ابتدا یک تست پچ را روی یک برگ کوچک انجام دهید. اگر گیاهسوزی رخ نداد کل گیاه را اسپری کنید، بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند و با آب بشویید. در صورت نیاز، این کار را بعد از یک هفته تکرار کنید.