مقالات تخصصی

مهمترین علل ریزش گل های بادمجان

آیا بادمجان شما گل می دهد اما میوه نمی دهد؟ بوته های بادمجان اگر تحت شرایط استرسی قرار بگیرند گل های خود را می ریزند و ریزش گل های بادمجان به معنی تشکیل نشدن میوه است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین علل ریزش گل های بادمجان بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

چرا بوته های بادمجان گل می دهد اما میوه ندارد؟

بادمجان ها گل می دهند اما زمانی که گیاه تحت استرس است میوه نمی دهند. یک گیاه تحت استرس برای زنده ماندن گل هایش را می ریزد. بدون گل، میوه بادمجان تشکیل نمی شود. مواردی وجود دارد که می تواند به گیاه بادمجان استرس وارد کند. دو مورد از رایج ترین آنها کمبود آب و عدم گرده افشانی است. عوامل دیگر عبارتند از شرایط نامناسب آب و هوا، حمله آفات، کمبود مواد مغذی و کاشت ارقام نامناسب برای منطقه شما.

بیایید جزئیات بیشتری در مورد هر علت به همراه راه حل هایی که می توانید برای رشد محصول پررونق بادمجان امتحان کنید، شرح دهیم.

کمبود آب باعث ریزش گل های بادمجان می شود.

کمبود آب شایع ترین علت استرس در بادمجان است. وقتی آبیاری بادمجان کم شود گلهایش خشک شده و می ریزند. میوه بادمجان بدون گل نمی تواند تشکیل شود و بنابراین هیچ میوه ای رشد نمی کند.

راه حل

بادمجان

یک بادمجان برای رشد نیاز دارد که خاک پای بوته تا عمق ۵ سانتی متری مرطوب شود. آبیاری عمیق ریشه ها را تحریک می کند تا در عمق خاک رشد کنند. ریشه های عمیق می توانند آبی را که در قسمت های عمیق تر است جذب کنند.

آبیاری خاک به صورت سطحی باعثی شود خاک به سرعت خشک شود، بنابراین بادمجان هایی که ریشه سطحی دارند در مقایسه با گیاهان با ریشه های عمیق، زودتر دچار استرس کم آبی می شوند.

عدم گرده افشانی باعث ریزش گل های بادمجان می شود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث ریزش گل های بادمجان می شود، عدم گرده افشانی آن است. مجدداً میوه بدون گل نمی تواند تشکیل شود، بنابراین در صورت ریزش گلها رشد میوه بادمجان وجود نخواهد داشت.

بوته های بادمجان از طریق باد نیز گرده افشانی می شوند، به این معنی که برای گرده افشانی کاملا به زنبورها یا سایر حشرات متکی نیستند. برای اینکه گرده افشانی اتفاق بیفتد، گرده باید توسط بساک (قسمت نر) آزاد شود و به کلاله (قسمت ماده) برسد.

بادمجان ها خود گرده افشان هستند، به این معنی که برای گرده افشانی خود به گرده گیاه دیگری نیاز ندارند، اما می توانند از گرده های گیاه دیگر نیز استفاده کنند.

اما چگونه رطوبت بر گرده افشانی بادمجان تأثیر می گذارد؟

ریزش گل های بامجان

بساک بادمجان (قسمت نر) به این شهرت دارد که گرده خود را در هوای خیلی مرطوب آزاد نمی کند. در این صورت گرده چسبناک می شود و به راحتی روی کلاله نمی افتد. می‌توانید با گرده افشانی گل‌ها، گرده‌ها را منتقل کنید. از یک قلم موی کوچک استفاده کنید و به آرامی داخل هر گل را با یک حرکت دایره ای برس بزنید.

عدم حرکت باد بر گرده افشانی بادمجان تاثیر می گذارد.

گیاهان خود گرده افشان، مانند بادمجان نیاز به کمی حرکت دارند تا گرده ها را تشویق کنند تا از بساک بر روی کلاله بیفتند. این حرکت معمولا به وسیله باد تامین می شود. بادمجان ها در روزهای گرم و با وزش نسیم ملایم به بهترین وجه خودگرده افشانی می شود. همانطور که گل ها به آرامی توسط باد تکان می‌خورند، گرده‌ها روی کلاله می‌ریزند.

اگر شک دارید که زمان مناسب برای گرده افشانی است اما باد آرام نمی وزد و هوا آرام است، می توانید به آرامی بوته بادمجان را تکان دهید تا گرده ها سقوط کنند.

حرکت زنبورها و سایر حشرات برای تشویق گرده به سقوط کافی است. سعی کنید گیاهان گلدار مانند اسطوخودوس، گل گاوزبان، گل گاوزبان و گل همیشه بهار را در میان بادمجان ها و سایر سبزیجات خود بکارید تا حشرات را به سمت باغ خود جلب کنید.

چگونه آب و هوای گرم بر گرده افشانی بادمجان تأثیر می گذارد؟

هنگامی که هوا بسیار گرم می شود و دمای هوا بالای ۳۲ درجه سانتیگراد می شود، گرده ها غیرفعال می شوند زیرا بادمجان نمی خواهد انرژی خود را برای تولید میوه دیگری صرف کن و همین اتفاق باعث ریزش گل های بادمجان می شود.

برای جلوگیری از ایجاد این حالت و ریزش گل های بادمجان، اگر در مناطق گرمسیر بادمجان می کارید حتما مکان کاشت را طوری انتخاب کنید که بعد از ظهر کمی سایه باشد، اما به خاطر داشته باشید تا زمانی که خیلی گرم نباشد بادمجان ها عاشق آفتاب مستقیم هستند.

سازه‌های پارچه‌ای سایه‌دار را می‌توان به‌عنوان یک راه‌حل دائمی روی گیاهان نصب کرد یا به‌عنوان راه‌حلی ارزان‌تر و موقتی، می‌توانید در هوای بسیار گرم، یک چتر آفتاب بر روی گیاهان خود نصب کنید تا به خنک نگه داشتن آنها کمک کند. آبیاری در صبح می تواند به خنک نگه داشتن خاک و در نتیجه خنک شدن گیاه کمک کند.

در سایت فردین کشت بذر ارقام مختلف بادمجان مانند بذر بادمجان دلمه سهراب، بذر بادمجان ترشی توگا پاکت اورجینال، بذر بادمجان دلمه بلک بیوتی ایتالیایی، بذر بادمجان سفید کاسپر و بذر بادمجان سبز دلمه راه راه هیبرید هندی موجود است که شما عزیزان می توانید از سایت خریداری کنید.

گرده افشانی دستی بادمجان و کاهش ریزش گل های بادمجان

ریزش گل های بادمجان

اگر فکر می کنید که عدم گرده افشانی دلیل ریزش گل های بادمجان است، می توانید گل های بادمجان خود را با دست گرده افشانی کنید.

این یک فرآیند ساده است. یک قلم مو کوچک بردارید و آن را به آرامی روی هر گل به صورت دایره ای بمالید.

هوای سرد باعث ریزش گل های بادمجان می شود.

بوته بادمجان گل هایش را تحت استرس هوای سرد می ریزد. اگر دما به کمتر از ۱۵.۵ درجه سانتیگراد برسد، بادمجان به حالت زنده ماندن می رود و گل های خود را میریزد.

راه حل

برای جلوگیری از ریزش گل های بادمجان، اگر می‌دانید که در یک منطقه سردسیری هستید، می‌توانید کمی دیرتر بادمجان‌ها را بکارید یا می‌توانید آن‌ها را با پارچه‌ای بپوشانید تا بوته ها کمی گرم تر شود.

کمبود مواد مغذی باعث ریزش میوه بادمجان می شود.

مانند بسیاری از گیاهان، بادمجان ها نیز برای رشد به غذا نیاز دارند. بادمجان به مقدار زیادی نیتروژن و فسفر به خصوص در مرحله گلدهی نیاز دارد. پتاسیم و منیزیم نیز از مواد مغذی مهم برای گیاه بادمجان هستند.

راه حل 

بوته بادمجان را هر ۴ هفته یکبار تغذیه کنید. می توانید از کودهای متعادل مانند ۱۰-۱۰-۱۰ یا کودهای ارگانیک مانند کمپوست، جلبک دریایی یا کود مرغ استفاده کنید. کود آلی یک گزینه عالی برای بادمجان است.

ریزش گل های بادمجان ناشی از کاشت واریته نامناسب

واریته های مختلف بادمجان

ارقام مختلفی از بادمجان ها وجود دارد و برخی از آنها برای مناطق خاصی مناسب تر از سایرین هستند. بادمجان هایی که در آسیای جنوب شرقی منشا گرفته اند شرایط گرمسیری را دوست دارند: گرم و بارانی. بالغ شدن واریته های مختلف بین ۵۰ تا ۹۰ روز طول می کشد. قبل از کاشت، زمان بلوغ رقمی را که می کارید بررسی کنید. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دوره رشد کوتاهی دارد، باید به دنبال رقمی باشید که دوره بلوغ آن کوتاه یا واریته زودرسی است. در منطقه ای با فصل رشد طولانی تر، می توانید ارقامی مانند بلک بیوتی و ویولتا لونگا را امتحان کنید.

اگر دوره رشد کوتاهی دارید، می‌توانید قبل از گرم شدن هوا برای کاشت در فضای باز، بذرها را در داخل خانه بکارید و نشاها را به زمین منتقل کنید.

همانطور که در این  مقاله خدمت شما عزیزان بیان کردیم، بادمجان هایی که تحت استرس هستند، گل های خود را در تلاش برای زنده ماندن می ریزند. از آنجایی که گل برای تشکیل میوه ضروری است، هیچ میوه ای تولید نخواهد شد. با شناسایی علل احتمالی ریزش گل های بادمجان، می توانید مشکل را برطرف کنید و برای برداشت پربار آماده شوید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا نیز راجع به بادمجان مطالعه کنید.