مقالات تخصصی

4 دلیل اصلی زرد شدن ساقه ارکیده

زرد شدن ساقه ارکیده

ساقه ها و شاخ و برگ های ارکیده ممکن است جذاب ترین قسمت های گیاه نباشند، اما معمولاً اولین قسمت هایی هستند که نشان می دهند ارکیده ما به خوبی رشد می کند و سالم است. زرد شدن ساقه ارکیده یکی از مشکلات مهم در پرورش این گل زیبا و جذاب است. این زرد شدن و یا کلروز نشان دهنده این است که گیاه شما با مشکل رو به رو شده است.

برای رشد بهتر شما باید دلایل زرد شدن ساقه ارکیده را بیابید و سعی کنید آنها را برطرف کنید. در این مطلب ما به مهمترین دلایل زرد شدن ساقه ارکیده می پردازیم. اگر شما هم در پرورش این گل با کلروز ساقه مواجه هستید در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

عمده ترین دلایل زرد شدن ساقه ارکیده

زرد شدن برگها و ساقه های گل قبل از خشک شدن و قهوه ای شدن و ریزش طبیعی آنها جزو مراحل رشدی گیاه محسوب می شود. حتی در مواردی ساقه های مایل به قرمز در برخی از ارقام نیز یک پدیده طبیعی است. اما وقتی ساقه ارکیده شما شروع به زرد شدن کرد، زمان آن است که قبل از بدتر شدن اوضاع، علت اصلی آنها را پیدا کنید.

زرد شدن ساقه ارکیده می تواند ناشی از آبیاری بیش از حد، تابش آفتاب زیاد، بیماریهای گیاهی و تغذیه نامناسب باشد. اقدامات اولیه برای برطرف کردن زرد شدن ساقه ارکیده می تواند از خراب شدن بیشتر گیاه، قهوه ای یا سیاه شدن و در نهایت از بین رفتن گیاه جلوگیری کند.

چگونه در گلدان ارکیده بکاریم؟

آبیاری بیش از حد

زرد شدن ساقه ارکیده

زرد شدن ساقه ارکیده در اثر آبیاری زیاد

آبیاری بیش از حد علت اصلی بسیاری از مشکلات ارکیده از جمله زرد شدن ساقه ها است. مهم است که ریشه ها به خوبی هیدراته شوند، اما آبیاری زیاد یا قرار دادن گلدان در آب می تواند خاک را اشباع کند و رطوبت اضافی را به ساقه برساند. آب با جابجایی اکسیژن باعث از بین رفتن بافت سبز سالم ساقه می شود.

اگر مشکوک به آبیاری بیش از حد هستید، ارکیده را از گلدان خارج کرده و ریشه ها را بررسی کنید. ریشه‌های سفید و لطیف نشان می‌دهند که گیاه آب بیشتری از آن چیزی که می‌تواند جذب کند دریافت می‌کند. از یک ابزار برش استریل برای برداشتن ریشه هایی که حالت پوسیدگی دارند، استفاده کنید و ارکیده را در مخلوط گدانی جدید بکارید.

آبیاری را برای چند روز متوقف کنید و سپس کمتر از مقدار قبلی آبیاری کنید تا زمانی که ساقه شروع به بازیابی رنگ سبز کند. سبز شدن ساقه و رسیدن به حالت طبیعی پی از زرد شدن ساقه ارکیده ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد.

نور خیلی زیاد

ارکیده های مختلف نیاز نوری مختلفی دارند، اما نور همیشه باید غیرمستقیم به گیاه بتابد، یعنی از پشت پرده که به صورت فیلتر شده باشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید می تواند بر میزان کلروفیل گیاه تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه باعث زرد شدن ساقه ارکیده شود.

زرد شدن ساقه ارکیده

گرمای تولید شده توسط نور مستقیم خورشید نیز ممکن است باعث کاهش رطوبت خاک شود. ارکیده را کاملا آبیاری کنید و اجازه دهید آب اضافی خاک تخلیه شود. گیاه را به مکان خنک تری با نور غیر مستقیم منتقل کنید. تا زمانی که ساقه رنگ سبز خود را مجددا به دست آورد. در این مدت از کوددهی خودداری کنید.

کمبود مواد مغذی

در بساری از منازل ارکیده در ترکیب ماسه، خزه و پرلیت پرورش می یابد. مخلوط گلدان ارکیده می تواند از تغذیه و رشد گیاه حمایت کند اما عناصر غذایی بسیار کمی برای گیاه فراهم می کند. این امر تغذیه تکمیلی (کوددهی) را مهم و ضروری می کند.

کمبودهای تغذیه ای زمانی ایجاد می شود که گیاه کلسیم زیادی دریافت کند یا نیتروژن کافی دریافت نکند. آبی با درجه سخت زیاد، سطح کلسیم را افزایش می دهد. علائم اولیه کمبود مواد مغذی شامل توقف رشد، عدم شکوفایی و وجود لکه های زرد یا تیره روی برگ ها است.

اگر ارکیده شما بیش از یک سال در گلدان خود بوده است، ضروری است که گلدان و خاک را عوض کنید. اگر طبق یک برنامه منظم کود نمی دهید، با استفاده ااز کودهای متعادلی مانند NPK و با رقت نصف، کوددهی را شروع کنید.

از آب تصفیه شده یا شیر آب برای آبیاری استفاده کنید که تا با آبیاری مواد شیمیایی بیش از حد وارد خاک نکنید. هر ماه کوددهی کنید تا زمانی که زرد شدن ساقه ارکیده از بین رفته و برگ ها حالت سبز به خود بگیرند. هنگامی که ارکیده به حالت سبز خود بازگشت، می توان فاصله کوددهی را به دو هفته افزایش داد.

۴ نوع از پرکاربردترین کودهای کشاورزی را در فردین کشت بخوانید.

زرد شدن ساقه ارکیده

نکته

بسیاری از انواع ارکیده پس از گلدهی یک ماه یا بیشتر دوره استراحت را پشت سر می گذارند که طی آن گیاه رشد جدیدی نشان نمی دهد. در این زمان هم آبیاری و هم کوددهی را کاهش دهید.

انواع گلدان برای کاشت بذر و قلمه را با مطالعه این مطلب یاد بگیرید.

بیماری قارچی و باکتریایی

بیماری هایی که باعث زرد شدن ساقه ارکیده می شوند، معمولا به سختی می توان از آنها پیشگیری نمود. باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌توانند هر قسمتی از ارکیده را از ریشه گرفته تا برگ‌ها تحت تأثیر قرار دهند و هنگامی که ساقه اصلی شروع به زرد شدن کرد، بیماری فراتر از مراحل اولیه پیشرفت کرده است.

بلافاصله گیاه را از خاک جدا کنید و ریشه ها را بررسی کنید و هر قسمتی از ریشه را که را سیاه یا پوسیده به نظر می رسد بردارید. زرد شدن یا لکه های تیره تصادفی روی برگ ها نیز می تواند نشان دهنده عفونت باشد. برگ هایی که به شدت آسیب دیده اند را می توان هرس کرد، اما هنگام جدا کردن آنها مراقب باشید. می توانید بخش هایی از برگ را که مشکوک به آلودگی هستند با یک پنبه آغشته به پراکسید هیدروژن بسیار رقیق درمان کنید.

زرد شدن ساقه ارکیده

آیا باید ساقه زرد را قطع کنید؟

ساقه‌های ارکیده‌های تک‌پایه را نباید قطع کرد. این کار منجر به آسیب جبران ناپذیریی می شود که ارکیده نمی تواند زنده بماند.

آیا ساقه زرد به این معنی است که ارکیده در حال از بین رفتن است؟

زرد شدن ساقه ارکیده همیشه به این معنی نیست که ارکیده در حال از بین رفتن است. انتهای گل، که گاهی اوقات “ساقه” نامیده می شود، زرد می شود و به طور طبیعی می افتد. هنگامی که ساقه اصلی زرد می شود، ارکیده از وضعیتی به نام کلروز رنج می برد که اغلب قابل درمان است.

چگونه بفهمید که ارکیده را بیش از حد آبیاری کرده اید؟

ساده ترین راه برای تشخیص اینکه آیا ارکیده را بیش از حد آبیاری کرده اید، این است که ارکیده را از گلدانش جدا کنید و ریشه ها را بررسی کنید. اگر ریشه ها متورم و نرم باشند، گیاه آب زیادی دریافت می‌کند. علائم اولیه آبیاری بیش از حد، شامل شل شدن شاخ و برگ و بافت نرم در پایه ساقه است.

مشکلات گیاهان آپارتمانی را با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.