مقالات تخصصی

چرا برگ های درخت لیمو پیچ می خورند؟

پیچ خوردن برگ لیمو

داشتن یک درخت مرکبات در خانه آرزوی بسیاری از ماست. این درختان زیبا علاوه بر میوه های خوشمزه حس تازگی و طراوت به محیط می بخشند. درخت لیمو یکی از درختان جذابی است که می توان در باغچه و حتی در گلدان نیز کاشت. اما هیشه اوضاع آنطور که شما می خواهید پیش نمی رود. پیچ خوردن برگ لیمو یکی از این مشکلات است که نشانه اولیه وارد شدن استرس به گیاه است. پیچ خوردن برگ لیمو در اثر عوامل محیطی، اشتباهاتی در نگهداری، آفات و بیماری های ایجاد می شود.

مهمترین دلایل پیچ خوردن برگ لیمو

در این مقاله ما به شما مهمترین علل پیچ خوردن برگ لیمو را برای شما همراهان عزیز فردین کشت شرح می دهیم و شما را با این موارد بیشتر آشنا می کنیم تا با پیشگیری از این علل، درختان سرسبز و شادابی داشته باشید.

یکی از اولین دلایل پیچ خوردن برگ لیمو، میزان رطوبت خاک است. اگر آبیاری به اندازه مطلوبی باشد اما همچنان برگ ها در حالت طبیعی خود نبودند بهتر است نگاهی دقیق به برگ ها بیندازید. شاید آفات یا کمبود مواد مغذی باعث این مشکل شوند. قبل از اینکه پیچ خوردن برگ لیمو باعث نابودی درخت شود باید مشکل را بیابید و سعی کنید آن را برطرف کنید. هنگامی که ریشه ها تحت تأثیر قرار می گیرند، بازگرداندن سلامت درخت دشوارتر می شود.

پرورش لیمو در گلدان را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

استرس خشکی

آبیاری ناکافی شایع ترین علت پیچ خوردن برگ لیمو است. درختان لیمو به مقدار زیادی آب نیاز دارند و با آبیاری عمیق یک یا دو بار در هفته بهتر رشد می کنند. گیاهانی که در گلدان کاشته شده اند باید بیشتر آبیاری شوند.

برای بررسی تنش خشکی درخت در زمین، از رطوبت سنج استفاده کنید یا یک ماله باغچه را در خاک قرار دهید. اگر ماله تمیز و خشک بیرون آمد، درخت را عمیق آبیاری کنید.

رطوبت خاک درخت لیموی گلدانی خود را با انگشت یا دستگاه رطوبت سنج بررسی کنید. اگر خاک در عمق بیش از 5 سانتی متری خشک است، درخت را خوب آبیاری کنید تا آب از سوراخ های زهکشی گلدان عبور کند.

گرمای زیاد

پیچ خوردن برگ لیمو

درختان لیمو در آب و هوای شمال ایران بهترین رشد را دارند. برخی از راقام در جنوب کشور رشد بهتری دارند. تنها موردی که باید در مورد نیاز دمایی این درخت باید بدانید این است که خسارت سرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که دما به زیر 1- درجه سانتی گراد می‌رسد. وقتی در پیش بینی های هواشناسی دمای پایین پیش‌بینی می‌شود، درختان را کاملا آبیاری کنید تا از ریشه‌ها در برابر از دست دادن رطوبت محافظت شوند.

برای جلوگیری از آسیب ناشی از گرمای شدید، یک لایه مالچ 7-5 سانتی متری در اطراف درخت خود اضافه کنید. به یاد داشته باشید که از تماس مستقیم مالچ با پوست تنه جلوگیری کنید، تا مشکلی درباره حشرات و بیماری ها نداشته باشید. گیاهان گلدانی را از نور مستقیم خورشید دور نگه داشته و خاک را مرطوب نگه دارید.

کاشت کامکوات در گلدان را با مطالعه این مطلب بیاموزید.

گردش هوای ضعیف

اکسیژن ناکافی می تواند باعث پیچ خوردن برگ لیمو شود. درختانی که هرس نمی شوند، رشد شاخ و برگ آنها کنترل نمی شود و یا به صصورت متراکم کاشته می شوند با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

این مشکل بیشتر در مورد درختانی است که در فضای باز رشد می کنند. با این حال، هرس به همان اندازه که برای درختان موجود در فضای آزاد مهم است برای گیاهان گلدانی نیز اهمیت دارد. گردش هوا را برای گیاهان داخلی با پنکه های سقفی افزایش دهید.

کمبود مواد مغذی

هنگامی که پیچ خوردن برگ لیمو در بخش های زیرین دررخت بیشتر از سایر قسمت ها دیده می شود، نشان دهنده این است که گیاه شما از کمبود مواد مغذی رنج می برد. درختان لیمو به مقادیر خاصی از درشت مغذی ها و همچنین ریزمغذی ها به ویژه کلسیم، آهن و منیزیم نیاز دارند.

پیچ خوردن برگ لیمو

از کود مخصوص مرکبات برای درختانی که در اواخر زمستان، اوایل تابستان و اوایل پاییز برای درختانی که در فضای باز هستند استفاده کنید. از مخلوط گلدان مرکبات برای درختان گلدانی استفاده کنید و در ابتدای فصل رشد یک کود مرکبات کند رهش به خاک اضافه کنید. یا درخت خود را هر دو تا سه هفته یکبار با یک محصول مایع ارگانیک مانند امولسیون ماهی تغذیه کنید.

کوددهی بیش از حد باعث پیچ خوردن برگ لیمو نیز می شود، بنابراین درخت را پس از تغذیه بررسی کنید و در صورت بروز علائم، مقدار یا دفعات کوددهی را تنظیم کنید.

کاشت گریپ فروت را در مقالات فرددین کشت مطالعه کنید.

آبیاری نادرست

نوک برگ که زیر آن پیچ می خورد نیز نشان دهنده آبیاری بیش از حد است. در این صورت شاخ و برگ زرد می شود و می ریزد.

درختانی که در فضای باز رشد می کنند به دو بار در هفته نیاز به آبیاری دارند. به طور کامل درختان لیمو را آبیاری کنید تا خاک تا عمق 60 تا 90 سانتی متری خیس شود. گیاهان گلدانی را هر روز یا دو روز یکبار آبیاری کنید تا خاک به طور یکنواخت مرطوب بماند. این امر به ویژه برای درختانی که در ماه های تابستان در فضای باز نگه داری می شوند بسیار مهم است. در زمستان کمتر آبیاری کنید.

اگر زمین اشباع از آب است، آبیاری را تا تخلیه شدن آب از خاک، متوقف کنید. از کاشت درختان در نقاط کم ارتفاع یا در پایه شیب هایی که آب باران انباشته می شود خودداری کنید.

اگر خاک گلدان بسیار خیس است، گلدان را تعویض کنید. قبل از شروع مجدد برنامه آبیاری معمولی، چند روز اجازه دهید ریشه ها خشک شوند.

آفات

هنگامی که برگ ها ظاهری پیچ خورده به خود می گیرند، برگ ها را باز کرده و پشت برگ را از نظر وجود آففاتی مانند شته ها بررسی کنید. شته ها باعث عسلک روی برگ می شوند. در صورت آلودگی در سطح کوچک، با آب قوی برگ ها را بشورید

کنه‌های گیاهی، شپشک‌های آردآلود نیز باعث پیچ خوردن برگ لیمو می شوند. برای کنترل ارگانیک و بهتر است آفات در مرحله اول می توانید از روغن درخت چریش یا آزادیراکتین برای سم پپاشی استفاده کنید.

بیماری ها

درختان لیمو در برابر چندین بیماری قارچی و باکتریایی آسیب پذیر هستند که باعث پیچ خوردگی برگ می شوند.

آنتراکنوز یک بیماری قارچی است که در دوره‌های طولانی آب و هوای مرطوب شایع است و اغلب درختان با بافت های قدیمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری از طریق اسپور منتقل شده به بخش های رشد جدید گسترش می‌یابد و باعث پیچ خوردن برگ لیمو و ریزش زودرس برگ‌ها می‌شوند. برای کاهش اثرات این بیماری در بهار هرس مناسبی انجام دهید و از قارچ کش مسی استفاده کنید.

پیچ خوردن برگ لیمو

بلاست باکتریایی که گاهی به آن بلاست مرکبات می گویند در شرایط خنک و مرطوب رخ می دهد و باعث پژمرده شدن، پیچ خوردن برگ لیمو و ریزش برگ ها می شود. شاخه های بیمار را هرس کنید و در اوایل بهار کوددهی کنید.

شما عزیزان می توانید مطلب چگونه مرکبات پرورش دهیم؟ را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.