آموزش کاشت و پرورش

کاشت ریحان ایتالیایی در گلخانه

ریحان ایتالیایی

ریحان گیاهی یکساله و فصل گرم از خانواده نعنا که درآب وهوای معتدل تا گرم ومرطوب رشد میکند وبه سرماهای پائین ویخبندان حساس است سریع به گل میره و بی کیفیت میشه همچنین در دماهای بالاتر از ۳۵درجه طعم تندتری بخود گرفته و برگها کیفیت خودرا ازدست میدهند. ریحان ایتالیایی  دامنه سازگاری وسیعی با انواع اقلیم ها و آب وخاک دارد ودراکثر نقاط قابلیت رویش دارد. پس خیلی نگران نوع خاک و املاح اب و… نباشید.

ریحان ایتالیایی
برای این منظور ابتدا زمین مورد نظر را در حد۳۰سانتی متر شخم بزنید.  خاک مناسب برای کشت ریحان ایتالیایی خاک هوموسی سبک با زهکشی مطلوب است. اضافه نمودن کودهای حیوانی (گاوی.گوسفندى) پوسیده ویا کمپوست علاوه بر حاصلخیزی و بالارفتن درصد مواد آلی خاک و افزایش قدرت نگهداری آب در خاک باعث تولید سبزی با کیفیت وکمیت بالاتر میشود .
پس از اضافه نمودن کود حیوانی بمیزان۲۰تا۳۰تن ویا کمپوست بمیزان ۱۰ تا ۱۵ تن درهکتار و اقدام به خرد کردن کلوخه ها با بیل یا روتیواتورمیکنیم طوری که کاملا کودها با خاک مخلوط گردد سپس سطح خاک را هموار می کنیم. بذرها را به روش دستپاش کشت نمایید. در روش دستپاش زمین را کرت بندی نموده وبا دست بذرهای ریز ریحان توسط افراد با تجربه روی سطح خاک پخش میگردد وپس از آن توسط ابزار شن کش.جارو وغیره بذرها را زیر خاک کرده وسطح خاک را برای چسبیدن بذر به خاک غلطک میزنند ک در گلخانه میشود از کپسول گاز به عنوان غلطک استفاده کرد و نسبت به آبیاری کرتها به آرامی اقدام کنید.ابیاری اول بهتره غرقابی باشه درصورت محدود بودن شرایط ابیاری از ابیاری بارانی استفاده بشه بهتره درضمن همه گلخانه رو تو یه زمان نکارید کشت ریحان در فواصل زمانی مختلف انجام بشه مثلا هر ده روز یک سوم گلخانه تا در همه زمانها محصول شاداب و تازه داشته باشیم.

میزان بذر مصرفی در هر هکتار حدود ۵تا۱۰کیلوگرم است.که با توجه با غنى بودن خاک گلخانه و کنترل شرایط تا ۱۵ و حتی ۲۰کیلو هم کشت میگردد. در کشت هاى زمستانه بذر کمتر و بهاره بذر بیشتر بعلت میزان دریافت نور مورد نیاز است.

تاریخ کشت ریحان ایتالیایی
تاریخ کاشت معمولا بسته به بازار هدف از نیمه اول ابان آغاز و تا آخر دی ماه ادامه دارد. و از لحاظ اقتصادی تولید محصول خارج از فصل در گلخانه مقرون به صرفه است.

آبیاری ریحان ایتالیایی

از مهمترین اعمالی که در مراحل رشد و برداشت ریحان انجام میشود آبیاری و مبارزه با علفهای هرز وآفات وبیماریها می باشد.ریحان به رطوبت نیاز دارد وهیچگاه نباید سطح خاک خشک شود .مزرعه ریحان را بایستی هر۶تا۷روز یکبار آبیاری کرد.

علفهای هرز ریحان ایتالیایی

علفهای هرز مزرعه از عوامل کاهش دهنده کمیت وکیفیت محصول هستند دراین خصوص باید قبل از کاشت جمعیت علفهای هرز راکم کنیم چنانچه بعداز کشت برخی علفها رویش نمودند توسط وجین از مزرعه خارج کنیم. مهمترین علف هرز مزرعه ریحان گیاه انگلی سس است که بصورت رشته های زرد و نارنجی رنگ به گیاه ریحان چسبیده علاوه بر مکیدن شیره نباتی وجلوگیری از رشد ونمو گیاه باعث کاهش کیفیت سبزی میشود . دراین خصوص باید از بذرهایی استفاده شود که عاری از بذرها واندامهای سس باشند واگر به بذری مشکوک هستیم یا از کشت آن خوداری کنیم ویا اینکه قبل از کاشت با دستگاه بوجاری سس گیر کاملا بوجاری و جداسازی نماییم. وچنانچه در مزرعه مشاهده شدند بصورت لکه ای نسبت به جمع آوری ویا سوزاندن ویا مبارزه شیمیایی توسط علفکش تماسی پاراکوات جهت جلوگیری از انتشار آن اقدام کنیم.


برداشت گیاه ریحان:

پس از رشد کافی بوته ها و شاخه های جانبی وقبل از به گل نشستن بوته ها بایستی برداشت انجام شود معمولاً در دوتا چهارچین محصول از سطح خاک برداشت میشود.

میزان برداشت

در هر برش ریحان بر حسب رقم, فاصله کاشت, نوع خاک و کودهای مصرف شده از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم در هر هزارمتر میباشد.
با توجه به قیمت پایینتر بذر هزینه نیروی کار و داشت و برداشت کمتر و قیمت مناسب در فصل سرد اکنون جزو محصولات سوداور گلخانه اى هست.

17 دیدگاه در “کاشت ریحان ایتالیایی در گلخانه

  1. مشرف گفت:

    سلام درقم جاده قدیم قم کاشان گلخانه دارم ایا بدون سوخت میتوان کاری کرد ریحان بعمل اوریم

    1. سلام خداوند انشا الله بهتون صبر بدهد. گلخونه داری کار سختی است. ریحان باید از سرما محافظت بشه و گرما دوسته

  2. سعید گفت:

    4سلام درحال احداث گلخانه هستم وچون وام گرفته ام آیا کشت ریحان جواب وام ۱۰۰ میلیون در سال را میده یا خیر واینکه گلخانه من حدود ۳ ماه دیگه آماده میشه آیا زمان کشت ریحان هست؟ممتوت

    1. سلام دوست عزیز ما هرگز توصیه نمی کنیم که شما به امید انجام دادن یک کشت سودآور وام اخذ کنید. سود آوری در کشاورزی نیاز به تمرین و تجربه کافی دارد . باید مراحل تکامل را بگذارنید. هرگز نمیشه با یه کشت به سود قابل توجهی دست یافت.

  3. علی گفت:

    سلام بذر ریحون برا ۲ هزار متر میخوام دارین

    1. بله داریم. درخواستتون به مهندس غلامی اعلام بفرمایید. 09172020425

  4. اسلامی گفت:

    سلام بنده در یزد 7هزار متر گلخانه دارم کشت ما فقط خیار و گوجه هست ممکنه در کنار این دو محصول کشت ریحان هم انجام بدم
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. تیم تحریریه گفت:

      سلام وقت بخیر. بله. لطفا در تلگرام به مهندس فردین پیام بدهید.
      09172020400

    2. سلام در خدمتتون هستیم. لطفا ر تلگرام با مهندس فردین هماهنگ کنید. 09172020400

  5. افشین بهبودی گفت:

    سلام.افشین هستم از رشت
    گلخانه 500 متری دارم.میخام ریحان بکارم.از کجا شروع کنم؟آیا لازمه گلخانه سرپوشیده باشه؟آیا الان در این فصل مقرون به صرفه است؟

    1. تیم تحریریه گفت:

      سلام لطفا درخواستتون در تلگرام به مهندس فردین اعلام بفرمایید، قطعا پاسخگوی شما خواهند بود‌ قطعا میشه کاشت و تو این فصل کم کم در هوای آزاد میشه کاشت. ریحان هم پیشنهاد میشه ریحان ایتالیایی بکارید .
      شماره تلگرام مهندس فردین
      ۰۹۱۷۲۰۲۰۴۰۰
      لطفا از تماس خودداری نموده و فقط در تلگرام یا واتس آپ پیام بدید.

  6. حمیده بزرگواری گفت:

    سلام بنده در گلخانه بذر گل لیسیانتوس به صورت خزانه کاشتم ولی تا عید بقیه گلخانه خالی هست آیا صرف میکنه موقع انتقال نشا گل ریحان بکارم یا خیر لطفا راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    1. سلام .پیام شما ناقص بود

  7. امیر گفت:

    با سلام و خسته نباشید ٬ گلخانه ۱۰۰ متری اماده برای کاشت زمستانه ٬ اگر از پلاستیک یووی دار استفاده نشود مشکلی برای ریحانها پیش میاد یا خیر ؟

    1. سلام نیاز به پلاستیک یو وی دار نداره.

  8. زارع گفت:

    با سلام و سپاس فراران خدمت شما هموطن عزیز و دلسوز، از مطالب کشت ریحان استفاده کافی به دست آوردم.
    با آرزوی توفیق روز افزون برای شما استاد گرامی.

    1. مدیریت گفت:

      سپاس از همراهی تون دوست عزیز

نظرات بسته شده است.