آموزش کاشت و پرورش

علت زرد شدن میوه کدو در بوته

زرد شدن کدو

اگر کدو کاشته اید ولی به مرحله برداشت نمی رسد و قبل از برداشت زرد می شود مقاله حاضر می تواند به شما کمک کند تا از ریزش و زرد شدن میوه کدوهای خود جلوگیری کنید. تنش رطوبت در اثر شرایط بسیار گرم و خشک , تنش های غذایی به دلیل کمبود عناصر غذایی می تواند موجب از بین رفتن میوه گردد.خسارت برخی آفات از قبیل مگس میوه و غیره می تواند باعث زرد شدن کدو و از بین رفتن میوه ها شود.

در شرایط مزرعه بوته ها کدو ظاهر سالم دارند , خوب رشد می کنند , گل می دهند , اما خیلی از گل ها دچار ریزش می شوند . میوه ها ممکن است به ظاهر شروع به رشد نمایند اما وقتی تلقیح آنها کامل نباشد لذا پس از مدتی زرد شدن کدو آغاز شده و از بین می روند. گیاهان خانواده کدوئیان مانند خربزه , کدو , هندوانه و غیره بدون گرده افشانی قادر به تولید میوه نیستند.

شرایط آب و هوا از عوامل مهم در موفقیت گرده افشانی می باشند. رطوبت زیاد موجب چسبیدن گرده ها به هم شده و به خوبی انتقال پیدا نمی کنند. کدو ها برای گرده افشانی به فعالیت زنبور های عسل نیاز دارند , و زنبور های عسل در آب و هوای ابری ,سرد پرواز نمی کنند. در ضمن زنبور های عسل به کاربرد حشره کش ها در زمان گلدهی حساس هستندو در اثر تاثیر سم از بین می روند و درنتیجه گرده افشانی به خوبی انجام نمی گیرد.
زرد شدن کدو
گیاهان خانواده کدوئیان تک پایه هستند و گل های نر و ماده به طور چداگانه روی یک بوته ظاهر می شوند. ابتدا گل های نر باز می شوند , به دنبال آن گل های ماده باز می شوند. فقط زمانی گرده افشانی صورت می گیرد که گل های نر و ماده در یک زمان باز شده باشند. گل ماده فقط به مدت یک روز باز است و بیشتر در ساعات ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر دریافت کننده گرده می باشد. در طی این مدت یک گل ماده برای دریافت گرده کافی جهت تشکیل یک میوه کامل نیاز به حدود ۱۵ بار بازدید زنبور عسل می باشد. گل های تلقیح نشده یا تلقیح ناقص زرد شده و دچار ریزش می شوند.
از علل دیگر زردن شدن کدو آب و هوای سرد است؛ موفقیت گرده افشانی در آب و هوای سرد کاهش می یابد. برای انجام موفقیت در گرد افشانی تنش ها را به حداقل رساند , فاصله بوته ها را به درستی تنظیم نمود. مدیریت آفت و آبیاری را به خوبی انجام داد.مصرف کود ازته به مقدار زیاد موجب رشد رویشی زیادشده و در نتیجه تشکیل گل کاهش می یابد. از کندو های زنبور عسل در مزرعه کدو استفاده شود و از کاربرد حشره کش ها در ساعات فعالین زنبورها و گرده افشانی بوته ها اجتناب گردد.
زرد شدن کدو
آبیاری منظم , بخصوص در شرایط خشک لازم می باشد , هر چه میوه ها بزرگتر که می شوند نیاز آنها به آب بیشتر میگردد و در نتیجه رقابت میوه بزرگ و کوچک جهت دریافت آب کافی می تواند موجب زرد و ریزش میوه های ریز گردد.کاهش تعدادمیوه های روی یک بوته و رساندن تعداد آنها به یک یا دو عدد روی یک بوته یا ساقه موجب بزرگ تر شدن میوه می گردد.
کدو ها به آب زیاد برای حداکثر رشد خود ومیوه ها نیاز دارند. اگرچه تا حدودی به خشکی متحمل هستند اما آبیاری منظم درطی فصل خشک برای دست یابی به عملکرد زیادتر توصیه می شود.
آبیاری بیش از حد و ایحاد خفگی خفیف در ریشه ها نیز موجب زرد و از بین رفتن میوه های کوچک می گردد.

مزرعه را به صورت شیاری به فاصله هر ۱۰-۷ روز به بسته به بافت خاک بویژه در طی مراحل مهم رشد نظیر زمان کاشت , مرحله رشد رویشی , گلدهی و مراحل اولیه میوه دهی آبیاری کنید.
برخی از عوامل موجب زرد شدن کدو و ریزش میوه و یا از بین رفتن آن در بوته  می شوند.تنش رطوبت در اثر شرایط بسار گرم و خشک , تنش های غذایی به دلیل کمبودعناصر غذایی می تواند موجب از بین رفتن میوه گردد.خسارت برخی آفات از قبیل مگس میوه و غیره می تواند میوه ها را از بین ببرد.
کمبود کلسیم می تواند سبب پوسیدگی گلگاه , زرد شدن کدو و ریزش میوه گرددو دما های بالا , تنش آب و استفاده زیاد از کود های ازته و پتاسه می تواند مانع جذب کلسیم توسط گیاه از خاک شوند.
در ضمن استفاده از باد شکن ها به صورت دائمی و موقتی می تواند به کاهش هدر روی اب و خسارت باد به گل ها ومیوه های جوان وساقه هاکمک نماید کاهش سرعت باد به فعالیت زنبور های عسل کمک می نماید.
در مورد رفع برخی کمبود های عناصر غذایی بخصوص عناصر کلسیم و بور کود های ذیل جهت تقویت رشد بوته های کدو و جلوگیری از ریزش گل و میوه توصیه می شود.

2 دیدگاه در “علت زرد شدن میوه کدو در بوته

  1. بابا اردلان گفت:

    قیمت بذر برای کشت زیاد مثلا در هزار متر به بالا بیش از حد است برای کشاورزان عزیز باید قیمت پایینتر باشد با این همه زحمت و مبارزه با آفات واقعا بصرفه نیست

    1. مدیریت گفت:

      سلام نظر شما متین است . جهت خرید عمده بذر تجاری با ما در تماس باشید.

نظرات بسته شده است.