مقالات تخصصی

7 دلیل دفرمه شدن هویج

دفرمه شدن هویج

همیشه سرسبز بودن برگ های هویج نشانه این نیست که ریشه به درستی در زیر خاک رشد می کند. برعکس، در حالی که قسمت‌های بالای آن سالم و سرزنده به نظر می‌رسند، ممکن است در زیر خاک دفرمه شدن هویج اتفاق بیفتد. چه چیزی باعث تغییر شکل هویج می شود و چه کاری برای جلوگیری از آن می توانیم انجام دهیم؟ در این مطلب 7 دلیل اصلی برای دفرمه شدن هویج و کارهایی که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید را برای شما همراهان همیشگی فردین کشت بیان می کنیم.

اصلی ترین دلایل دفرمه شدن هویج

1. شرایط خاک

هویج در مورد شرایط خاک بسیار حساس است. به عنوان گیاهی که اصلی ترین قسمت آن در زیر زمین است، در داخل خاک مسیری را که کمترین مقاومت را دارند در پیش خواهند گرفت، به این معنی که اگر قسمت در حال رشد هویج به مانعی مانند سنگ، توده خاک، خرده چوب، ریشه های دیگر، از جمله علف های هرز برخورد کند، جهت رشد آن تغییر خواهد کرد. این تغییر جهت منجر به دفرمه شدن هویج می شود.

برای رفع مشکل، قبل از کاشت، اشیایی را از ناحیه رشد که ممکن است مانع رشد رو به پایین هویج شوند، بردارید. شخم زدن و برداشتن سنگ های بزرگ به کاهش دفرمه شدن هویج کمک می کند.

دفرمه شدن هویج

2. بافت خاک

 

هویج در خاک سست بهترین عملکرد را دارد، زیرا رشد و نفوذ آن به قسمت های زیرین خاک آسان تر است. بنابراین، هنگامی که خاک حاوی خاک رس باشد یا متراکم شود، مانع از پیشرفت نوک ریشه می شود و در نتیجه احتمال دفرمه شدن هویج بیشتر می شود.

خاک رس عمدتاً از مواد معدنی با مواد آلی کمی تشکیل شده است که آن را متراکم، چسبنده و قادر به تخلیه موثر آب نمی کند. برای بهبود خاک رسی، کمپوست را که سرشار از مواد آلی است به چندین سانتی متر بالای خاک اضافه کنید. برای سهولت اختلاط، مطمئن شوید که خاک و کمپوست هر دو خشک هستند.

اگر خاک متراکم است، می توانید از یک چنگال پهن برای شل کردن آن استفاده کنید، به خصوص اگر از روش بدون خاک ورزی استفاده می کنید. چنگال پهن با حداقل مزاحمت برای میکروارگانیسم ها به خاک نفوذ کرده و آن را شل می کند. یا اگر از روش‌های سنتی باغبانی استفاده می‌کنید، می‌توانید از پنجه برای شکستن تراکم خاک استفاده کنید.

در هر صورت، باید خاک را به همان عمقی که هویج ها رشد می کنند، شل کنید. در صورت تمایل می توانید یک لایه چندی سانتی متری از کمپوست نیز اضافه کنید. اما مراقب باشید که کجا قدم می گذارید تا خاکی را که تازه شل کرده اید دوباره فشرده نکنید.

شما عزیزان می توانید خاک مناسب کاشت هویج را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

دفرمه شدن هویج

3. نیتروژن بیش از حد

هویج به نیتروژن زیادی نیاز ندارد. به این دلیل که نیتروژن در درجه اول باعث رشد برگ می شود، در حالی که فسفر و پتاسیم برای رشد ریشه و میوه مهم تر هستند. نیتروژن بیش از حد باعث بزرگ و زیبا شدن برگ های هویج می شود، اما ریشه ها کوچک می شوند و در نتیجه احتمال دفرمه شدن هویج افزایش می یابد.

وجود نیتروژن بیش از حد در خاک باعث رشد چندین انشعاب و دفرمه شدن هویج می شود. اما این بدان معنا نیست که هویج به نیتروژن نیاز ندارد، فقط نسبت نیتروژن به فسفر و پتاسیم کمتری نسبت به سایر گیاهان نیاز دارد.

بهتر است در طول فصل رشد از کودهایی استفاده کنید که نیتروژن کمتر و فسفر بیشتری داشته باشد.

4. فاصله کاشت

دفرمه شدن هویج

 

یکی دیگر از دلایل دفرمه شدن هویج این است که آنها خیلی نزدیک به هم کاشته شده اند. اگر با اندازه مناسب از هم فاصله نداشته باشند، ریشه ها برای فضا، آب و مواد مغذی رقابت خواهند کرد. بنابراین، شما باید گیاهان های هویج را به فاصله حدود 1 بوته در هر 3 اینچ (8 سانتی متر) تنک کنید. در غیر این صورت، آنها بدشکل می شوند. گیاهان ضعیف و اضافی را به جای بیرون کشیدن از خاک، در سطح خاک ببرید تا میزان آسیب به ریشه سایر گیاهان مجاور را کاهش دهید.

شما عزیزان می توانید بذر هویج نارنجی هیبرید مجارستانی، بذر هویج بنفش، بذر هویج نانتس و بذر هویج زرد هلندی را از فردین کشت خریداری کنید.

5. نماتدهای گره ریشه

نماتدهای گره ریشه موجودات میکروسکوپی هستند که از ریشه تغذیه می کنند. آنها باعث ایجاد گره در هویج و همچنین ایجاد ریشه های مویی و دفرمه شدن هویج می شوند. برگ های هویج پژمرده به نظر می رسد. اما در اکثر موارد تا زمان برداشت کسی متوجه آسیب نماتد نمی شود.

متاسفانه هیچ اقدامی برای بهتر شدن شکل هویج های نماتد زده وجود ندارد. هنگامی که گیاهان آلوده شناسایی شدند، باید گیاهان آلوده را بیرون بکشید و آنها را بیرون بیاورید. آنها را کمپوست نکنید، زیرا بیشتر توده های کمپوست حرارت کافی برای کشتن انگل ها را ندارند. هر ابزار یا تجهیزات باغی را که با خاک آلوده در تماس است تمیز کنید تا نماتدها به مناطق دیگر منتقل نشوند.

از کاشت مجدد هویج یا سایر محصولات نماتد دوست در منطقه خودداری کنید. در عوض، مارچوبه، ذرت، یا چیزی از خانواده براسیکا (مانند کلم بروکلی، کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ، گل کلم، سبزی خردل و …) بکارید.

کاشت گل همیشه بهار می تواند به کنترل جمعیت نماتدها کمک کند، همچنین افزودن کمپوست نیز می تواند میکروارگانیسم های مفیدی را به خاک اضافه کند.

6. آبیاری

مانند گوجه فرنگی، آبیاری نامناسب می تواند هویج را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به دفرمه شدن هویج شود. به عنوان مثال، خاک خشکی که با آبیاری یا باران زیاد آبیاری می شود، ممکن است باعث نوسانات بیش از حد رطوبت شود و باعث ترک خوردن یا شکافتن هویج شود. زمانی که خاک شروع به خشک شدن می کند تمام تلاش خود را برای آبیاری انجام دهید، اما مراقب باشید بیش از حد آبیاری نکنید.

7. روش کاشت

دفرمه شدن هویج

برخی از بذرها را می توان در سینی های کشت بکارید کاشت و بعداً به زمین منتقل کنید، اما هویج را نه. هویج نسبت به جابجایی بسیار حساس است. بنابراین بهتر است بذرها را مستقیم بکارید. در غیر این صورت، ریشه ها به احتمال زیاد بدشکل یا کوتاه می شوند.

هویج یکی از با ارزش ترین محصولات برای کاشت است. با کمی برنامه ریزی و دقت می توانید هویج های سالم را با موفقیت پرورش دهید. با رعایت نکات ذکر شده می توانید تا حدود زیادی از دفرمه شدن هویج جلوگیری کنید و محصول بازارپسندی تولید کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره هویج مطالبی را مطالعه کنید. در مقالات تخصصی فردین کشت نیز می توانید صفر تا صد کاشت هویج و چگونه می توانید جوانه زنی بذر هویج را تسریع کنید؟ را مطالعه کنید.