مقالات تخصصی

بهترین کود برای درختان زیتون

کوددهی درخت زیتون

درخت زیتون در انواع مختلف خاک حتی با حاصلخیزی کم رشد می کند. درخت زیتون در خاک خنثی یا کمی قلیایی بهترین رشد را دارد. برای داشتن درختان زیتون پربار بهتر است برنامه منظمی برای کوددهی درخت زیتون داشته باشید.

چگونگی کوددهی درخت زیتون

به دلیل تولید میوه های زیتون مواد مغذی زیادی از خاک جذب می شود. درختان زیتون برای رشد خوب نیازی به کود زیاد ندارند. کوددهی بیش از حد می تواند به تولید محصول وکیفیت روغن آسیب برساند. اگر در فصل رشد کوددهی درخت زیتون به درستی انجام شود، تاثیر زیادی بر محصول نهایی خواهد داشت.

کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی به سرعت نیازهای روزافزون یا کمبودهای تغذیه ای را برطرف می کنند. کودهای آهسته رهش، مواد غذایی را به صورت کنترل شده برای چند ماه به درختان زیتون می دهد. کود مایع فورا وارد خاک شده و توسط درخت جذب می شود، اما باید به طور منظم در طول فصل کوددهی درخت زیتون با این نوع کودها انجام شود.

سعی کنید دستورالعمل ها و توصیه های شرکت سازنده را انجام دهید. نیتروژن برای سرعت رشد و سلامت درخت زیتون ضروری است. نیتروژن اضافی در درخت زیتون باعث ظاهر شدن لکه های سیاه می شود.

فسفر جزئی از آنزیم ها و پروتئین های اصلی درخت است، زیرا به طور مستقیم یا غیرمستقیم در فرآیند متابولیک دخیل است. درختان زیتون به خصوص در طول هر سال، نیاز بیشتری به پتاسیم دارند.

پتاسیم نیز به مقدار زیادی مورد نیاز است، زیرا عاملی ضروری برای اندازه و وزن میوه، مقدار روغن میوه و خواص استاندارد روغن است.

بور یک عنصر کمیاب ضروری برای درختان زیتون است و مهم‌ترین عامل برای تشکیل گل است. کوددهی درخت زیتون با کودهای حاوی بور باعث افزایش گرده افشانی می شود.

کمبود مواد مغذی درختان زیتون و به طور مستقیم بر باروری درخت زیتون تاثیر می گذارد. روی آنزیم های متعددی را فعال می کند و برای سنتز بیولوژیکی اکسین برای بهبود گلدهی ضروری است.

وجود کلسیم در برنامه کوددهی درخت زیتون  باعث رشد و بهبود عملکرد ریشه های درخت می شود.

کوددهی درخت زیتون

کوددهی درخت زیتون با مواد طبیعی

تفاله های قهوه برای درختان زیتونی که در گلدان کاشته شده اند مناسب است. تفاله قهوه را روی خاک گلدان درخت زیتون خود بپاشید.

نمک اپسوم، درخت زیتون شما را در طول سال تقویت می کند. پتاسیم، فسفر و منیزیم بیشتری دارد، خاک را غنی می کند و رشد درختان را افزایش می دهد.

از تراشه های چوبی، مالچ سرو و … برای مالچ استفاده نکنید. این محصولات دارای کربن بالایی هستند و نیتروژن خاک و سایر مواد مغذی در طول تجزیه شدن این مواد از بین می رود.

کودهای آلی و مایع برای درختان زیتون

 

کودهای غنی از نیتروژن را برای کوددهی درخت زیتون انتخاب کنید. کودهای آلی به آرامی درختان زیتون را در طول زمان تغذیه می کنند.

کودهای آلی و مایع برای درختان زیتون

کمپوست

بهتر است در طول فصل رشد به آرامی به درخت داده شود. درختان زیتون در خاک غنی از نسبت کود دامی و NPK متعادل، باردهی بهتری دارند. کودهای حیوانی پوسیده با گذشت زمان تجزیه می شوند که به تغذیه درختان و خاک کمک می کند. کود دامی به خوبی پوسیده شده را در پاییز به درختان بدهید.

کودهای تجاری برای درختان زیتون

NPK

هنگامی که درخت زیتون در زمین یا در گلدان کاشته می شود، کوددهی درخت زیتون با نسبت کود NPK 16-16-16 به شدت توصیه می شود، زیرا درختان زیتون تغذیه کننده های سنگین هستند. یک کود مایع متعادل که رقیق می شود باید در بهار و تابستان یک هفته در میان استفاده شود. در بهار و تابستان نیز یک هفته در میان استفاده کنید. کوددهی درخت زیتون با کود آهسته رهش را دو بار در ماه از اوایل بهار شروع کنید.

محلول‌پاشی می‌تواند باعث ایجاد سمیت در درخت زیتون شود، هنگامی که کود با آبی با کلر بالا رقیق  می‌شود، هر دو این عناصر به آسانی توسط زیتون جذب می‌شوند. استفاده بیش از حد از ریزمغذی ها مانند بور می تواند آسیب سمی و قابل توجهی به باغ زیتون وارد کند.

هنگامی که تیمار با کود برگی برای درختان زیتون بیش از حد اسیدی باشد، باعث سوختگی برگ های زیتون می شود. نیتروژن برای تشکیل گل، میوه و برگ ضروری است. برای درختان بالغ در طول فصل بهار، به هر درخت 900 گرم اوره یا 23 کیلوگرم کمپوست بدهید. هر ماه 28 گرم اوره را برای کوددهی درخت زیتون جوان استفاده کنید و سپس به خوبی آبیاری کنید. سایر فرمولاسیون های شیمیایی مانند نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم، نیترات کلسیم یا فسفات آمونیوم دارای نسبت متفاوتی از نیترات ها یا آمونیاک برای منابع نیتروژن هستند.

کوددهی درخت زیتون

بهتر است مقدار کل سالانه مورد نیاز درخت در فصل رشد به جای استفاده بیش از حد در همان زمان توزیع شود. بعید است که درختان زیتون دچار کمبود فسفر یا پتاسیم باشند. درختان زیتون به اندازه سایر درختان میوه دار به عناصر زیادی نیاز ندارند. درخت زیتون معمولاً با استفاده از کودهای آلی تمام پتاسیم مورد نیاز خود را دریافت می کند.

برنامه کوددهی درخت زیتون

بهترین زمان برای کوددهی درخت زیتون زمانی است که برداشت انجام شده است. کوددهی درخت زیتون در زمانی که خاک مرطوب یا کود کمی قبل از بارندگی به خاک اضافه شده است، یک راه عالی برای جلوگیری از هدر رفت مواد مغذی کودهاست.

کوددهی درخت زیتون معمولا در پاییز انجام می شود که درختان زیتون کمبود پتاسیم یا فسفر دارند. برنامه کوددهی باید در اسرع وقت انجام شود. رطوبت خاک اجازه می دهد تا کود حل شود. توجه به این نکته ضروری است که درخت زیتون زمانی که دمای  زیر 10 درجه سانتیگراد باشد، رشد رویشی اش موقف می شود، به طوری که روی تغذیه درخت زیتون تاثیر می گذارد، باید در ابتدای پاییز کوددهی درخت زیتون انجام شود. با این حال، تا بهار از نیتروژن استفاده نکنید، زیرا نیتروژن باعث جوانه زدن می شود و شاخه های نرم در اثر سرمای زمستان از بین می روند.

نحوه کوددهی درخت زیتون در گلدان

کاشت درخت زیتون

خاک گلدان را با پر کردن خاک حاصلخیز، پرلیت و سنگ های کوچک تکمیل کنید. از آنجایی که گیاهان گلدانی همیشه فقط منابع محدودی از مواد مغذی در دسترس دارند بنابراین به تغذیه بیشتری نیاز دارند. خاک در اثر آبیاری شسته می شود بنابراین کوددهی کنید. هر دو تا سه هفته یکبار می توانید مقدار کمی از کمپوست الک شده را در لایه بالایی خاک استفاده کنید.

دلیل اصلی قهوه ای شدن و ریزش برگ های درخت زیتون، آبیاری زیاد، زهکشی ضعیف، کوددهی بیش از حد و یا پوسیدگی در اثر بیماری هاست.

شما عزیزان می توانید 10 نکته برای کاشت درخت زیتون در گلدان را در مقالات تخصص فردین کشت مطالعه کنید. در ویکی پدیا نیز درباره زیتون مطالبی بخوانید.