عمومی

تهیه مخلوط بدون خاک خانگی

مخلوط بدون خاک

حتی با داشتن سالم ترین نوع خاک، خاک همچنان مستعد وجود باکتری ها و قارچ های بیمری زا برای گیاهان است. از سوی دیگر، مخلوط بدون خاک معمولا تمیزتر است و باعث محبوبیت بیشتر آنها در بین باغبان ها می شود.

مخلوط بدون خاک چیست؟

 باغبانی با مخلوط بدون خاک به این معنی است که در کشت گیاهان از خاک استفاده نمی شود. اما به جای خاک، گیاهان در انواع مواد آلی و معدنی رشد می کنند. استفاده از این مواد به جای خاک به باغبانان این امکان را می دهد که گیاهانی سالم و عاری از بیماری های خاکزاد داشته باشند. گیاهانی که در مخلوط های بدون خاک رشد کرده اند نسبت به سایر گیاهانی که در خاک رشد می کنند سالم ترند.

انواع مخلوط های بدون خاک که برای رشد گیاهان استفاده می شوند:

برخی از متداول ترین مخلوط های رشد بدون خاک شامل پیت ماس، پرلیت، ورمیکولیت و ماسه است. به طور کلی، این محیط های رشد گیاهی به جای اینکه به تنهایی استفاده شوند، با هم مخلوط می شوند. زیرا هر کدام معمولا ویژگی های منحصر به خود را دارند. عمدتا کودها نیز به مخلوط اضافه می شوند و مواد مغذی مهمی را برای گیاه تأمین می کنند.

 پیت ماس

 پیت ماس بافت درشتی دارد اما سبک و استریل است. باعث هوادهی مناسبی به گیاه شده و آب را به خوبی نگه می دارد. با این حال، معمولا پیت ماس به تنهایی قابلیت نگهداری درصد بالایی از آب را ندارد و بهتر است با سایر محیط ها استفاده شود. پیت ماس معمولا برای بذرهای در حال جوانه زنی کاملا مناسب است.

پرلیت

پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی منبسط شده و معمولا سفید رنگ است. زهکشی خوبی را ایجاد می کند، سبک است و هوا را در خود نگه می دارد. پرلیت نیز باید با مواد دیگر مانند پیت ماس ​​مخلوط شود زیرا آب را در خود نگه نمی دارد و هنگام آبیاری گیاهان به سمت بالا شناور می شوند.

ورمیکولیت

ورمیکولیت اغلب با پرلیت یا به جای آن استفاده می شود. این فرم خاص از میکا جمع و جورتر است و برخلاف پرلیت، به خوبی در حفظ آب کمک می کند. از طرف دیگر، ورمیکولیت به اندازه پرلیت هوادهی خوبی ایجاد نمی کند.

شن و ماسه

شن و ماسه درشت ماده دیگری است که در مخلوط های بدون خاک استفاده می شود. شن و ماسه زهکشی و هوادهی را بهبود می بخشد اما آب را نگه نمی دارد.

 علاوه بر این محیط های معمول، می توان از مواد دیگری مانند پوست نارگیل نیز استفاده کرد. پوست نارگیل برای بهبود زهکشی و تقویت چرخش هوا اغلب به مخلوط های بدون خاک اضافه می شود. عمدتا وزن کمی دارد. پوست نارگیل شبیه پیت ماس ​​است و خصوصیاتی مشابه با پیت ماس دارد.

مخلوط بدون خاک را خودتان درست کنید.

مخلوط بدون خاک

مخلوط های بدون خاک در بسیاری از فروشگاه ها به فروش می رسد اما شما خودتان هم می توانید دست به کار شوید و یک ترکیب بدون خاک را درست کرده و برای گلدان های خود استفاده کنید.

یک ترکیب خانگی استاندارد و بدون خاک حاوی مقادیر مساوی از پیت ماس​​، پرلیت (و یا ورمیکولیت) و ماسه است. از پوست نارگیل می توان به جای شن و ماسه استفاده کرد.

برای خرید کود مخصوص بلوبری اینجا کلیک کنید.