آموزش کاشت و پرورش

تکثیر انگور با قلمه به روش ساده

تکثیر انگور با قلمه

انگور یکی از گیاهانی است که به راحتی در خانه می توانید این گیاه را تکثیر کنید. روش های مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد. در این مقاله ما قصد داریم شما را با تکثیر انگور با قلمه و روش های انجام آن آشنا کنیم.

تکثیر انگور با قلمه

هر سال، انگور در اواخر پاییز و زمستان هرس می شود تا تولید محصول در سال بعد تضمین شود. این قلمه ها اغلب دور ریخته می شوند، اما فقط با کمی تلاش، می توانید آن را به صدها گیاه جدید تبدیل کنید.

در بسیاری از موارد، فقط برداشتن یک قلمه در حالت خواب با چند جوانه متصل و گذاشتن آن زیر خاک به زمین برای شروع یک گیاه کاملا جدید کافی است. در حالی که تکثیر انگور با قلمه از قلمه های چوب سخت ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه است اما روش های دیگری نیز برای این کار وجود دارد.

برای مطالعه در مورد هرس انگور در مقالات تخصصی فردین کشت روی لینک کلیک کنید.

انتخاب تاک ها

بهترین زمان برای انتخاب تاک برای تکثیر انگور با قلمه، در زمان برداشت یا درست قبل از برداشت است. در این زمان می‌توان تاک‌هایی را انتخاب کرد که میوه‌ای مرغوب و با عملکرد بالا و بنیه خوب تولید می‌کنند. قلمه های انتخاب شده باید به خوبی برش داده شوند، اما نباید بیش از حد برش داده شده باشند، زیرا این امر از بلوغ کامل چوب جلوگیری می کند و در نتیجه ممکن است قلمه ها ریشه ضعیفی داشته باشند.

در سال‌های اخیر، انگورهای آلوده به ویروس به یک نگرانی بزرگ برای تولیدکنندگان انگور تبدیل شده‌اند. مهم است که تاکستان را برای انگورهای احتمالا آلوده بررسی کنید و سپس آن انگورها را علامت گذاری کنید تا هیچ قلمه ای از آنها گرفته نشود. انگورها را می توان به دو صورت علامت گذاری کرد: برای انتخاب مثبت (بدون ویروس)، گیاهان را در تنه با رنگ سفید علامت گذاری کنید و فقط از آن گیاهان قلمه بگیرید. برای انتخاب منفی (آلوده)، گیاهان را در تنه با رنگ قرمز علامت گذاری کنید و از آن گیاهان قلمه نگیرید.

تکثیر انگور با قلمه

انتخاب‌های منفی همچنین شامل تاک‌هایی می‌شود که رقمی متفاوت از رقمی که می‌خواهید تکثیر کنید. با انتخاب منفی، بهتر است گیاهان را قبل از هرس برای قلمه ها هرس کنید. چوب منتخب های منفی را به قطعات بسیار کوتاه ببرید تا تکثیر نشوند (برای جلوگیری از اشتباه گرفتن آنها با قلمه هایی که تکثیر خواهند شد).

زمان قلمه برداری

در تکثیر انگور با قلمه نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید انتخاب زمان مناسب برای قلمه برداشتن است. قلمه ها را می توان در هر زمانی در طول فصل خواب برداشت، اما در مناطق کوهستانی و سرد، هوای خشک و سرد زمستانی اغلب منجر به خشک شدن چوب در اواخر فصل خواب می شود و میزان موفقیت ریشه زایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین بهتر است قلمه ها را به مدت یک سال در نهالستان بکارید تا ریشه دار شوند و سپس در سال دوم در تاکستان بکارید.

قلمه گیری

قلمه ها از رشد چوب یکساله در سال قبل تهیه می شوند. برای اهداف عملی در تکثیر انگور با قلمه، بهتر است که تمام قلمه ها را به طول یکسان ببرید. 30 تا 35 سانتی متر طول مناسبی برای قلمه هاست. در این قلمه ها باید حداقل 3 جوانه داشته باشند، اما سعی کنید تعداد جوانه ها بیشتر از 6-7 جوانه نباشد.

تکثیر انگور با قلمه

تکثیر انگور با قلمه

هنگامی که قلمه ها را از تاکستان به نهالستان می آورید ممکن است گاهی اوقات تشخیص قسمت بالای قلمه از پایین دشوار باشد. برای کمک به تشخیص، یک برش مورب یا اریب در بالا و یک برش مستقیم در قسمت پایین بزنید. در این زمان، تمام شاخه ها و شاخه های جانبی باید حذف شوند.

نگهداری قلمه ها

قلمه ها باید قبل از اینکه دما به اندازه کافی برای کاشت در نهالستان گرم شود، به درستی نگهداری شوند. قلمه ها را در بسته هایی با اندازه ای که برای کاشت مناسب است ببندید. اگر از بیش از یک نوع قلمه می کارید، مطمئن شوید که همه بسته ها دارای برچسب هستند. قلمه ها را باید در مکانی سرد و در دمای کمی بالاتر از انجماد نگهداری کرد.

برای مرطوب نگه داشتن قلمه ها، از براده های چوب مرطوب، خاک اره یا پیت ماس استفاده کنید. ابتدا آنها را خوب خیس کنید و سپس آنقدر آبکش کنید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود. به طور کلی، زمانی که فشردن یک مشت پیت ماس یا براده ها دست شما را مرطوب می کند، اما خیس نمی شود، رطوبت کافی است.

یک تکه پلاستیک را روی یک سطح صاف قرار دهید، یک لایه نازک از براده ها را پهن کنید، قلمه ها را روی تراشه ها قرار دهید و سپس یک لایه دیگر از براده ها اضافه کنید. بسته را رول کنید، دو طرف را به سمت وسط تا کنید. بسته بندی را برچسب گذاری کنید.

تکثیر انگور با قلمه

بسته ها را می توان در یخچال نگهداری کرد یا در ضلع شمالی ساختمانی که آب جمع نمی شود دفن کرد. اگر ترجیح می دهید، قلمه ها را می توان وارونه در بسته ها یا بسته های بسته بندی شده دفن کرد. اگر زهکشی خوبی وجود دارد، می توانید آنها را در ضلع شمالی ساختمان دفن کنید.

اگر در تکثیر انگور با قلمه تعداد قلمه ها زیاد است و شما به یخچال بزرگ دسترسی ندارید می توانید از گودال هایی که در خاک ایجاد کرده اید و در بالا شرح دادیم استفاده کنید.

اگر هوا منطقه شما بسیار سرد است قلمه‌ها را با چندین سانتی متر خاک بپوشانید. به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی در برابر یخ زدن، کمی کاه روی گودال بریزید تا قلمه ها در برابر سرما عایق شوند. زمانی که احتمال سرمای شدید هوا از بین رفت، کاه ها را بردارید. قلمه ها را به صورت دوره ای بررسی کنید تا مطمئن شوید که براده ها و قلمه ها هنوز مرطوب هستند.

در صورت عدم وجود انبار مناسب برای قلمه ها می توان فورا قلمه ها را در نهالستان کاشت اما درصد ریشه زایی ممکن است کمی کمتر باشد.

انتقال و کاشت قلمه ها

در بهار پس از اینکه خاک علائم گرم شدن را نشان داد، در دمای بالای 15 درجه سانتی گراد رسید، تکثیر انگور با قلمه را از سر بگیرید و آنها را در نهالستان بکارید.

برای انتخاب محل تکثیر انگور با قلمه باید به نکاتی توجه کنید تا درصد موفقیت شما افزایش یابد. باید جایی باشد که آب آبیاری به راحتی قابل دسترسی باشد. خاک باید حتی الامکان عاری از علف های هرز و بذر علف های هرز، دارای زهکشی مناسب بوده و رواناب وارد محل کاشت نشود.

 برای افزایش مواد مغذی و مواد آلی، کمپوست یا کود دامی را که به خوبی پوسیده شده است به خاک اضافه کنید. محل کاشت باید روزانه 8 تا 10 ساعت در روز نور خورشید دریافت کند.

برای تکثیر انگور با قلمه در اوایل بهار خاک را می توان با گرمایش خورشیدی با یک پوشش پلاستیکی سیاه استریل کرد، فرآیندی که “سولاریزاسیون” نامیده می شود.

تکثیر انگور با قلمه

ریشه دار شدن قلمه ها در روش تکثیر انگور با قلمه

محل کاشت را به خوبی آبیاری کنید. هنگامی که خاک زهکشی شد اما هنوز مرطوب است، منطقه را با ورقه پلاستیکی مشکی  بپوشانید. وجود مرطوب برای استریل کردن خاک بسیار موثرتر است. اطراف لبه ها را با خاک ببندید. این کار به حفظ گرما کمک می کند، اما مهمتر از آن پوشش در هنگام بادهای شدید در جای خود باقی می ماند. حداقل زمان برای یک سولاریزاسیون خوب دو هفته است.

اگر زمان اجازه داد، یک ماه یا بیشتر آفتابدهی را ادامه دهید. گرمای تولید شده در زیر پلاستیک برای از بین بردن بیشتر بذرهای علف های هرز و ارگانیسم های بیماری زا در خاک کافی است.

برای تکثیر انگور با قلمهف آنها را به صورت ردیفی بکارید. ردیف ها باید به اندازه کافی از هم فاصله داشته باشند تا بتوان آنها را به راحتی کاشت. قلمه ها را با فاصله حدود 10 سانتی متر از هم در ردیف بکارید.

از هر روش آبیاری که ترجیح می دهید استفاده کنید. نکته مهم این است که به قلمه ها رطوبت کافی داده شود تا ریشه های خوبی تولید کنند.

تکثیر انگور با قلمه یکی از ساده ترین و بهترین روش ها برای تکثیر این گیاه در تعداد زیاد است که صفات گیاه مادر حفظ می شود. فقط توجه داشته باشید که از گیاهان سالم اقدام به برداشت قلمه کنید.

2 دیدگاه در “تکثیر انگور با قلمه به روش ساده

  1. یک ایرانی گفت:

    چقدر سخته

  2. حاج حسین گفت:

    بسیار عالی واموزنده وبا تشکر ازکا شناسان دلسوز امور باغداری وکشاورزی

نظرات بسته شده است.