آموزش کاشت و پرورش

بهترین خاک برای پرورش گل رز

گل رز

گل رز به عنوان یکی از گل های زینتی محبوب و پرطرفدار در دنیا شهرت دارند که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد. در حالی که برخی از هیبریدها مستعد آسیب حشرات و قارچ ها هستند، پرورش بسیاری از ارقام معمولی دشوار نیست و حتی بی تجربه ترین باغبان ها نیز می توانند آن را پرورش دهند و از زیبایی آن لذت ببرند. با این حال، مانند هر گیاه، گل رز در شرایط رشد خاص و مناسب خود بهتر عمل می کند. آماده سازی خاک مناسب کمک زیادی به بهبود عملکرد گل رز می کند. داشتن خاک مناسب برای گل رز به آنها کمک می کند تا سریعتر رشد کنند و گل های خیره کننده ای داشته باشند.

برای انتخاب بهترین خاک برای پرورش گل رز نکات زیر را در نظر بگیرید:

pH ایده آل

 pH خاک بر میزان دسترسی رزهای شما به مواد مغذی در خاک تأثیر می گذارد، بنابراین ارزش توجه به آن را دارد. خوشبختانه، رزها pH خاک کمی اسیدی تا خنثی است (6 تا 7) را ترجیح می دهند. اگر اسیدته خاک شما خارج از این محدوده قرار دارد، اصلاح خاک قبل از کاشت ساده ترین روش حل مشکل است، اما می توانید پس از آن نیز اسیدته خاک را تنظیم کنید.

اگر خاک شما بسیار قلیایی یا اسیدی است، بهتر است خاک بهتری جایگزین کنید یا گل های رز خود را در گلدان پرورش دهید، زیرا pH خاک یکبار تنظیم نمی شود و نیاز به آزمایش و تنظیم دوره ای دارد.

برای کاهش سطح pH خاک قلیایی، می توانید گوگرد یا سولفات آلومینیوم را انتخاب کنید. دومی گزینه بهتری است زیرا pH خاک را به طور موثر و سریع تغییر می دهد.

بافت خاک

گل رز به خاکی نیاز دارد که به خوبی تخلیه شود اما رطوبت را به اندازه کافی برای ریشه ها در خود نگه دارد. خاک لومی برای پرورش رز ایده آل است. وجود مقدار زیادی خاک رس، ممکن است ریشه ها غرقاب شوند.

اگر خاک سست و لومی ندارید، باید کمی بافت خاک را اصلاح کنید. برای شروع، سنگ های بزرگ را از محل کاشت بردارید. اگر خاک رس متراکم دارید، ماسه را برای شل شدن اضافه نکنید که این یک اشتباه رایج است که ماده ای شبیه سیمان ایجاد می کند.

 

کاشت گل رز

 

عنصر اصلی برای اصلاح بافت خاک فقیر، افزودن مواد آلی به شکل کمپوست و خاکبرگ است. مواد آلی هم در احتباس و هم در تخلیه آب کمک می کند و با تجزیه شدن این مواد، بافت خاک را شل می شود. این کار یک اصلاح عالی برای خاک هایی است که دارای خاک رس زیاد و همچنین خاک هایی که دارای ماسه زیاد هستند.

در سایت فردین کشت انواع مختلفی از بذر گل های زینتی و درختچه های زینتی موجود است که شما عزیزان می توانید بذر این گل های زیبا را به همراه راهنمای کاشت از فردین کشت تهیه نمایید.

غنی سازی خاک برای کاشت رز

بسیاری از باغبانان هنگام کاشت کود مخصوص گل رز را به خاک اضافه می کنند. ارائه دستورالعمل های خاص در مورد غنی سازی خاک گل رز  یا هر گیاه غیرممکن است، زیرا خاک های هر منطقه بسیار متفاوت است. می توانید خاک خود را آزمایش کنید یا می توانید از گیاهانی که در آن نزدیکی رشد می کنند کمک بگیرید.

اگر سایر گیاهان منطقه سرسبز هستند، احتمالا خاک شما در شرایط خوبی قرار دارد. با این حال، اگر آنها دائماً زرد می شوند؛ باید مقداری مواد مغذی به خاک اضافه کنید. به جای گرفتار شدن در چرخه وابستگی به کود، خاک را با مواد معدنی تغذیه کنید و اجازه دهید خاک گیاهان را تغذیه کند. این ترکیب، با کمپوست آلی یا سایر مواد آلی مخلوط شده  تا حد زیادی نیاز به کوددهی مداوم را از بین می برد. این رویکرد یک محیط رشد پایدارتر برای گل رز فراهم می کند.

معمولاً ایده خوبی است که مقداری فسفر به خاک های فقیر اضافه کنید که به گل های رز کمک می کند ریشه های قوی ایجاد کرده و به سرعت تثبیت شوند. فسفر خالص یا فسفر ارگانیک به شکل پودر استخوان جانوری به طور گسترده در دسترس است. قبل از کاشت حدود 2 تا 1 فنجان در کنار هر بوته در سراسر خاک مخلوط کنید. برخی از باغداران دوست دارند که کنجاله سویا را برای تامین نیتروژن اضافه کنند، اما اگر مواد ارگانیک اضافه کرده اید، احتمالاً در حال حاضر نیتروژن کافی در خاک برای رشد گل رز را دارید.

نمک های اپسوم نیز در بین بسیاری از تولید کنندگان گل های رز محبوب است. نمک ها گوگرد و منیزیم را اضافه می کنند که دو عنصر ضروری برای رشد سالم بوته های رز است. می توانید 2 فنجان از این کودها را در خاک مخلوط کنید یا 2 فنجان نمک را در آب حل کنید و دور بوته گل رز بپاشید. موقع پاشیدن کود در اطراف برگ ها احتیاط کنید. اگر در روزهای گرم و آفتابی استفاده شود، هر نوع نمکی می تواند برگ ها را بسوزاند.

برای مطالعه تکثیر گل رز شاخه بریده و  قلمه زدن گل رز کلیک کنید.

مالچ

هنگامی که خاک مناسب برای بوته گل رز خود را پیدا کردید، یک لایه 5 تا 7 سانتی متری مالچ ارگانیک به سطح خاک اطراف گیاه اضافه کنید. مالچ علف های هرز را سرکوب می کند، ریشه ها سرد می شوند و به حفظ رطوبت خاک کمک می کنند. مالچ ارگانیک را انتخاب کنید که به آرامی تجزیه می شود و به تغذیه خاک ادامه می دهد و بافت را بهبود می بخشد. انتخاب های خوب شامل پوست خرد شده درختان و کمپوست خوب است.

مالچ را در سراسر منطقه ریشه بوته گل رز پخش کنید ، اما آن را 5 تا 7 سانتی متر از ساقه دور نگه دارید. پوشاندن ساقه با مالچ می تواند منجر به پوسیدگی شود و  برای جویدن جونده ها و آفات حشرات پوششی ایجاد کند.

آماده سازی مخلوط گلدان برای کاشت گل رز

 

گل رز

 

گل های رز به خوبی در خاک سبک رشد می کنند. شما می توانید در مرکز باغ محلی خود به دنبال یک مخلوط گلدان خوب از خاک لومی باشید یا خاک را با افزودن قسمت های مناسب از تمام مواد تشکیل دهنده که خاک لومی معمولا شامل آن است، آماده کنید. معمولاً یک مخلوط لومی خوب شامل دو بیل مالچ ، ¼ فنجان گوگرد و ¼ فنجان سوپر فسفات است. اگر از مواد آلی استفاده می کنید، مخلوطی از پیت ماس ​​را با کود آلی کود و کود گاو به آن اضافه کنید.

برای ایجاد زهکشی خاک، باید 3 فنجان ماسه و خاک سطحی را به مخلوط فوق اضافه کنید. از آنجایی که رزها خاکی را که خوب زهکشی داشته باشد ترجیح می دهند؛  افزودن ماسه به مخلوط گلدان شما آن را برای بوته های رز شما مناسب می کند.

نوشته های مشابه