آموزش کاشت و پرورش

تکثیر گل رز شاخه بریده

تکثیر گل رز

گل رز دارای گونه های بسیار زیادی می باشد و از لحاظ فرم، رنگ، عطر، دوام و تنوع شکل یکی از زیباترین و محبوب ترین گل هاست که غالبا بوته ای بوده و جزو گیاهان دائمی طبقه بندی می شود. امروزه تنوع انواع مختلف این گل زیبا و پرطرفدار، از دورگه گیری و پیوند گونه های قدیمی به وجود آمده است. گل سرخی که در ایران می روید در دنیا کم نظیر بوده، گل محمدی و گل نسترن هم گونه هایی از این گل هستند. برای تکثیر گل رز شاخه بریده مقاله کاربردی زیر را مطالعه کنید.

تکثیر گل رز شاخه بریده

انواع مختلف رز دارای نوع درشت، مینیاتوری، خزنده، بالا رونده و پابلند است. این گل علاوه بر تولید انبوه و تجاری آن به عنوان مهم ترین گل شاخه بریده، در باغات، فضای سبز و باغچه ها نیز کاشته می شود. در تولیدهای کم، گل رز را با استفاده از قلمه افزایش می دهیم. قلمه های رز حدود دو ماه طول می کشد تا ریشه بزند.

گل رز به نور فراوان نیاز داشته، به شدت نورپسند است این گل، برای رشد خوب، نیازمند به رطوبت کافی و آب فراوان می باشد، آبیاری باید اول صبح و به صورت عمیق انجام گردد. این گیاه به خاک حاصلخیز، عمیق با زهکشی مناسب نیاز دارد. اضافه نمودن موادآلی و پوشاندن سطح خاک از مواد آلی جهت حاصلخیزی بیشتر و حفظ رطوبت در سطح خاک بسیار مناسب است.

بهترین خاک برای گل رز خاکی با ترکیب خاک باغچه + ماسه شسته شده + کود حیوانی (فقط جهت اصلاح خاک) و یا ورمی کمپوست + ماسه + خاک باغچه است. بهترین دما برای این گل دمای بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد.

در روش دوم برای افزایش، بذر نسترن وحشی را کاشته و پس از جوانه زدن، در سال دوم روی آن پیوند می زنیم.

برای مشاهده و  خرید بذر انواع گل های زینتی کلیک کنید.

تکثیر با قلمه

برای تکثیر رز با استفاده از قلمه گام های زیر را انجام دهید.

1- پس از پایان گلدهی رز، شاخه های آن را هرس می کنیم.

2- شاخه ها را در گلخانه به تکه های 5 تا10 سانتی متری قیچی می کنیم. سپس برگ ها و خارها را جدا می کنیم.

3- آنها را در بستر قلمه کاری می کاریم. دمای 17 درجه  رطوبت80 درصد  نور 800 لوکس و مه پاشی را برای ریشه دار شدن فراهم می کنیم.

4- پس از ریشه دار شدن قلمه ها، آنها را در گلدان نشایی 8 می کاریم.

5- پس از پرشدن ریشه، نهال ها را در سطل 4 می کاریم. درصورتی که هدف تولید رزهای پاکوتاه و گل درشت باشد، از همان رقم ها قلمه تهیه می کنیم. و اگر هدف رزهای پا بلند باشد از درختچه های نسترن وحشی قلمه گیری کرده و در سال دوم ارقام موردنظر را روی آنها پیوند می زنیم.

نوشته های مشابه

0 دیدگاه در “تکثیر گل رز شاخه بریده

  1. جواد نصرالله زاده گفت:

    بسیار عالی