مقالات تخصصی

7 گام برای افزایش عملکرد گیلاس

افزایش عملکرد گیلاس

درخت گیلاس میوه‌ هسته‌دار کوچکی تولید می کند که معمولا 2 تا 4 سانتی‌متر قطر دارند و به ساقه‌های گرد، بیضی، نواری شکل، باریک، انعطاف‌پذیر و سبز فیبری تا قهوه‌ای متصل می‌شوند. در این مطلب قصد داریم  15 مرحله برای افزایش عملکرد گیلاس را بررسی کنیم.

نکاتی برای افزایش عملکرد گیلاس

1- خاک مطلوب

خاکی با بافت سبک و خاک ماسه ای بهترین ترکیب خاک برای درخت گیلاس است. خاک سنگین درختان گیلاس را در معرض خطر پوسیدگی ریشه و طوقه قرار می دهد. گیلاس نیاز به مکانی گرم و آفتابی دارد، مکانی که خیلی در معرض بادهای قوی نباشد. انتخاب بهترین مکان برای کاشت گیلاس اهمیت زیادی دارد و باعث افزایش عملکرد گیلاس می شود.

چگونه می توان گیلاس کاشت؟ این مقاله کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

2- گرده افشانی مناسب برای افزایش عملکرد گیلاس

بسیاری از انواع گیلاس به انواع مختلفی از گیلاس نیاز دارند که به انتقال گرده و تولید محصولات میوه خوب کمک می کند. با این حال گرده افشانی برای تولید محصول و افزایش عملکرد گیلاس اهمیت زیادی دارد. استفاده از ارقامی که نیاز به گرده گیاهان دیگر ندارند یکی از راهای آسان برای تولید بیشتر است.

افزایش عملکرد گیلاس

3- ریزش میوه گیلاس باعث و کنترل باردهی

ریزش میوه در گیلاس در برخی فصول اتفاق می افتد و راهی برای کنترل باردهی آن است. ریزش میوه به دلیل یک عامل بیماری زا نیست. درختی که منابع لازم برای تولید میوه بیشتر را ندارد این کار را انجام می دهد. گاهی ریزش میوه خود عاملی برای افزایش عملکرد گیلاس است. بدین صورت که اگر تمام محصول روی درخت باقی بماند به دلیل اینکه گیاه انرژی برای بلوغ میوه ها را ندارد، در پایان فصل میوه های مطلوبی از نظر اندازه و طعم تولید نمی کند.

درختان میوه تنها به یک گل از بیست گل نیاز دارند تا یک محصول خوب تولید کنند. این بدان معناست که وقتی آنها بیش از حد گل می دهند، اکثر آنها به طور طبیعی از درخت می افتند تا بر اساس انرژی درخت محصول تولید کنند.

دلایل اصلی ریزش گیلاس را در مقالات فردین کشت بخوانید.

4- کوددهی برای افزایش عملکرد گیلاس

نتیجه اصلی کوددهی درختان گیلاس با مقادیر زیاد نیتروژن رشد گیاهان است. اگر رشد گیاه کند است، درخت را کود دهید. اما کوددهی درخت گیلاس را تنها در صورتی عملی کنید که میانگین رشد سالانه شاخه کمتر از 8 اینچ (20.5 سانتی متر) باشد. اگر به استفاده از کود نیتروژن ادامه دهید، شاخه های درخت شما ممکن است طولانی تر شوند اما میوه تولید نکنند.

این کار به ایجاد تعادل بین رشد و باردهی کمک می کند. به خاطر داشته باشید که اوایل بهار بهترین زمان برای کود دادن است. کوددهی یک راه عالی برای دوباره پر کردن مواد مغذی در خاک، به ویژه نیتروژن است. خاک های مختلف ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی از عناصر محلی مورد نیاز برای رشد و نمو درخت گیلاس باشد.

افزایش عملکرد گیلاس

اگر درختان گیلاس جدید شما در طول فصل رشد خیلی سبز نشدند، بهار آینده کوددهی کنید. بعد از تیرماه نیز می توانید برای افزایش عملکرد گیلاس در سال آینده کوددهی کنید.

یک سیستم آبیاری و کوددهی خوب برای حفظ قدرت و ظرفیت باردهی درخت ضروری است. درختان گیلاس را عمیق اما به دفعات کمتری آبیاری کنید. کود زیاد به خصوص با نیتروژن بالا به خاک اضافه نکنید، زیرا باعث رشد گیاه به قیمت کاهش تولید میوه می شود.

5- سن باردهی و بلوغ

اکثر ارقام گیلاس در یکی دو سال اول زندگی خود میوه نمی دهند. زمان افزایش عملکرد گیلاس بسته به نوع درخت و سلامت آن متفاوت است. ممکن است هشت سال طول بکشد تا یک درخت جوان محصول قابل توجهی تولید کند. درختان آهسته بارده عموما بازده بیشتری دارند و معمولاً طولانی تر از گونه هایی که زود به بار می نشینند، زنده می مانند. درخت گیلاس 4 تا 6 سال پس از کاشت میوه می دهد.

6- کاشت همراه و تنک کردن برای افزایش عملکرد گیلاس

افزایش عملکرد گیلاس

کاشت همراه در درختان گیلاس می تواند گرده افشان ها را جذب کند و از صدمه آفات جلوگیری کند. تنک کردن میوه ها معمولا درختان را از شکستگی شاخه ها نجات می دهد. به خصوص اگر میوه ها را از انتهای شاخه ها تنک کنید باعث افزایش عملکرد گیلاس نیز می شوید.

7- آفات و بیماری های درخت گیلاس را زیر نظر بگیرید.

درختان گیلاس نسبتا به بیماری ها مقاوم اند بیماری هایی مانند سفیدک، شانکر و پوسیدگی بیماری هایی هستند که می تواند باعث کاهش تولید گیلاس شوند.

برخی آفات باعث کاهش عملکرد درخت می شوند. شته سیاه، سرخرطومی گیلاس و  مگس گیلاس باعث خسارت می شوند. برای کنترل این آفات می توانید از روش های مدیریت تلفیقی آفت و در صورت نیاز از سمومی مانند آزادیراکتین استفاده کنید.

فواید میوه گیلاس برای حفظ سلامتی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

نوشته های مشابه