آموزش کاشت و پرورش

نکات مهم در احداث باغ گواوا

احداث باغ گواوا

گواوا از مهم ترین محصولات گرمسیری در دنیاست. سطح زیر کشت این محصول در ایران 1298 هکتار است. این محصول دارای ارزش غذایی و دارویی زیادی است؛ علاوه بر آن با توجه به ویژگی های خاصی که دارد، به عنوان یک پوشش سبز و حافظ خاک توجه زیادی را به خود جلب کرده است. باید توجه داشت که علی رغم افزایش سطح زیر کشت این محصول، به دلیل معرفی نکردن ارقام باکیفیت و پرعملکرد، تولید این محصول در سطح مطلوبی قرار ندارد.

شما عزیزان می توانید نهال گواوا قرمز شیرین را از سایت فردین کشت خریداری نمایید.

احداث باغ گواوا

نهال پربار گواوا

ارزش غذایی گواوا

گواوا از جنبه غذایی و دارویی ارزشمند است. میوه گواوا دارای کالری کم و غنی از ویتامین ها به ویژه ویتامین ث و عناصر معدنی کلسیم، فسفر و آهن است. علاوه بر این، گواوا حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی از قبیل اسید آسکوربیک،کاروتنوئیدها و فنول هاست. عموماً ارقام گوشت سفید حاوی مقادیر بالاتری اسید آسکوربیک، فنول و قندها (ساکارز، فروکتوز و گلوکز) هستند.

بذر گواوا سیبی گلابی مکزیکی و بذر گواوا سیبی سبز مکزیکی از سایت فردین کشت قابل خریداری است.

احداث باغ گواوا

احداث باغ اولین اقدام در کاشت درخت گواواست که اثر چشمگیری بر بهره وری اقتصادی باغ خواهد داشت؛ لذا در احداث باغ گواوا باید اصول لازم رعایت شوند و موارد زیر لحاظ شوند.

انتخاب محل: در انتخاب محل برای احداث باغ گواوا منطقه ای باید انتخاب شود که مستعد پرورش گواواست. این مناطق طیفی از مناطق گرمسیری ایران در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را شامل می شوند. از مسائل مورد نظر دیگر دردسترس بودن آب و امکان تأمین آن برای آبیاری درختان گواواست. شایان ذکر است که مکان مورد نظر برای احداث باغ نباید در معرض گسترش شهر، اتوبان و جاده باشد و حتی الامکان باید از نظر جاده ای قابلیت ارتباط برای حمل محصول را داشته باشد و از امنیت لازم برخوردار باشد.

انتخاب زمین: در انتخاب زمین برای کشت گواوا باید مساحت زمین مورد نظر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. با افزایش سطح زیر کشت هزینه ها کاهش می یابند. این گیاه با طیف وسیعی از خاک ها سازگاری دارد؛ اما در خاک های غیرحاصلخیز کمیت و کیفیت محصول کم می شود.

زمان کشت نهال: زمان معمول کشت نهال از اواخر بهمن تا نیمه اردیبهشت یا اواخر مرداد تا اوایل آبان است. نهال آماده شده باید در مرکز چاله ای به عمق 45 سانتی متری قرار گیرد. در چاله، ابتدا کود دامی و خاک سطحی ریخته می شود و سپس نهال در چاله کشت می شود. سیستم کشت درخت به صورت مربعی، مستطیلی و با فاصله کشت 5 تا 6 متر است. سیستم کشت مستطیلی به دلیل راحت بودن عملیات داشت ترجیح داده می شود.

الگوی کشت نهال گواوا: در سیستم کشت خالص فقط گیاه اصلی کشت می شود و در بین ردیف ها گیاه دیگری کشت نمی شود. در سیستم کشت مخلوط با میانه کاری می توان در طی سه سال اول کشت، در صورت مهیا بودن آب و قبل از میوه دهی از سبزیجات، لگوم ها، گندم، گیاهان جالیزی یا توت فرنگی و  بادام زمینی استفاده کرد. در این صورت درآمد کشاورزان نیز افزایش می یابد.

آماده سازی بستر کشت: برای این منظور در ابتدا باید زمین مورد نظر از بقایای گیاهان قبلی حذف شود. حذف نکردن این بقایا موجب افزایش تجمع آفات و بیماری ها در محل کشت می شود. پس از این کار درصورتی که زمین نیازمند تسطیح باشد، در ابتدا تسطیح می شود و سپس سیستم آبیاری درختان مشخص می شود. بهترین حالت، ایجاد سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای است. پس از این مرحله و تعیین جهت خطوط و ردیف های کشت، محل دقیق گودال های کشت تعیین می شود و بعد اقدام به ایجاد گودال می کنند. ابعاد گودال کشت با توجه به بافت خاک تعیین می شود: در خاک سبک ابعاد گودال کم تر و در بافت سنگین و خاک فقیر عمق آن بیش تر گرفته می شود. گودال توسط بیل دستی یا مکانیکی ایجاد می شود.

کشت نهال گواوا: در زمان کشت، نهال از جعبه کشت خارج می شود و داخل گودال کشت می شود. به منظور مبارزه با علف های هرز و حفظ رطوبت درخت توصیه می شود که از مالچ استفاده شود. مالچ می تواند مواد آلی مانند بقایای گندم یا برنج یا پلاستیک پلی اتیلن باشد. همچنین مالچ (مالچ پلی اتیلنی ضخیم یا کاه وکلش) از طریق حفظ رطوبت خاک اثر مثبت بر کیفیت میوه دارد و بازارپسندی میوه ها را افزایش می دهد. از طریق کشت مخلوط با گیاهان دیگر نیز این عمل را انجام می دهند. از زمان کشت تا تولید میوه باید درختان کوددهی شوند. کوددهی بر اساس توصیه متخصصان خاک شناس انجام می شود.

احداث باغ گواوا

گواوا سیبی قرمز

برای مشاهده و خرید انواع نهال های خاص و کمیاب کلیک کنید.

روش های کشت (متراکم، ارگانیک و گلخانه ای)

کشت متراکم برای کنترل اندازه و نفوذپذیری بیش تر نور، هرس و برداشت مناسب و کیفیت بهتر محصول به کار می رود. در این روش با آفات و بیماری ها به راحتی مبارزه می شود. در این روش تراکم درخت در واحد سطح افزایش می یابد و میوه دهی و عملکرد بیش تر می شود. در این سیستم گیاهان در فواصل 3×3 متر یا 5/ 1×3  متر کشت می شوند. در سیستم کشت ارگانیک به دلیل استفاده نکردن از مواد شیمیایی شامل کود و سموم شیمیایی، سلامت خاک حفظ می شود و آلودگی آب و محیط ایجاد نمی شود. در این سیستم از کودهای ارگانیک استفاده می شود. ورمی کمپوست و کود مرغی برای افزایش عملکرد و میوه دهی در گواوا گزینه های مناسبی در کشت ارگانیک هستند. در سیستم کشت گلخانه ای درخت از آلودگی به بیماری حفظ می شود و کنترل علف های هرز راحت تر است. این سیستم در برخی از نقاط دنیا بر روی میوه های گرمسیری مثل گواوا در حال انجام است. یکی از مشکلات در این زمینه تهیه پایه پاکوتاه مناسب برای کشت حفاظت شده است. این روش در مناطقی که فروش این میوه اقتصادی است، مقرون به صرفه است. انجام این کار به تحقیقات بیش تری نیاز دارد.

گردآوری: حاتمی

نوشته های مشابه