عمومی

آماده سازی خاک برای فصل بهار

آماده سازی خاک

چگونە برای فصل بهار آماده سازی خاک انجام دهیم؟

خورشید اواخر زمستان هر روز به تدریج در آسمان بالاتر می‌آید واشعه‌های آن گرم‌تر و حتی شدیدتر از باد تند اسفند ماه است. به زودی می‌توانیم که عصرانه را در روشنایی روز بخوریم. زمانی که آخرین برف‌های زمستان آب می‌شوند، من پاکت بذرها و ابزارهای باغبانی را فراهم می‌کنم. می‌دانم که هنوز برای کاشت زود است اما ضرری در آماده سازی وسایل وجود ندارد.

زمان شروع کار با خاک:

کشت و کار زود هنگام در خاک، یک اشتباه بزرگ است. هنگامی که هنوز خاک از برف‌های آب شده‌ی زمستان و باران بهاری اشباع شده است، با راه رفتن یا حتی بدتر از آن با حرکت ابزارهای سنگین روی آن، به راحتی فشرده می‌شود. افزون بر این، تکه‌های بزرگ خاک خیس در این زمان تبدیل به کلوخ‌های غیرقابل نفوذ می‌شوند که بعدها خرد کردن آنها بسیار سخت خواهد بود. زمانی که مقداری هوا در بین ذرات خاک وجود دارد، ریشه‌های گیاهان به بهترین روش رشد می‌کنند. خاک سنگین و خیس تبدیل به یک بافت نرم و نگهدارنده هوا که برای گیاهان بهترین خاک است، نمی‌شود. این بافت سخت کلوخ مانند موجب به دام افتادن کیسه‌های هوا در اطراف ریشه‌های گیاهان می‌شود که این وضعیت همانند وضعیت نداشتن هوا، مضر و آسیب زننده است.

چه زمانی می‌توانید بگویید که خاک شما به اندازه‌ی کافی خشک و آماده سازی خاک انجام  شده است و برای کار کشت آماده است؟

بهترین روش تست وضعیت خاک، همان روش قدیمی باغبانان است که مقداری از خاک را بین انگشتان خود تست می‌کنند. به اندازه‌ی نصف فنجان از خاک را با دست خود بردارید سپس آن را به قدری فشرده کنید تا به شکل یک گلوله در بیاید. اگر این گلوله با فشار انگشتان شما و یا با رها شدن از ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر یا بیشتر، به راحتی خرد شود، مشخص است که خاک به اندازه ی کافی خشک است. اگر شکل کروی خود را حفظ کند و یا به سختی خرد شود و تبدیل به ذرات جامد شود، نسبت به خاک نرم هنوز احتیاج به آب خیلی بیشتری دارد. خاک رس که زیادی مرطوب است زمانی که بین انگشت شصت و انگشت اشاره مالش داده می‌شود، نرمو یکدست احساس می‌شود. اگر بسیار مرطوب است (۷۵ تا ۱۰۰ درصد رطوبت) توده‌ی خاک انعطاف‌پذیر خواهد بود که در آن صورت یک نوار از خاک می‌تواند برداشته شده و با انگشتان‌تان فشار داده شود. کشت و کار با خاک مرطوب می‌تواند بافت خاک را برای همه‌ی فصل فاسد کند.

خاک رسی سنگین حتی زمانی که مقدار رطوبت کمتر از ۵۰ درصد است می‌تواند به حالت گلوله دربیاید. خاکی که کمی دانه درشت‌تر است مانند خاک شنی لومی یا گلی لومی، زمانی که مقدار رطوبت کم است خرد می‌شود اما با رطوبت حدود ۵۰ درصد می‌تواند تبدیل به حالت گلوله شود. در رطوبت ۷۵ تا ۱۰۰ درصد تیره و انعطاف‌پذیر شده  و ممکن است بین انگشتان حالت نرمی داشته باشد. خاک شنی دانه درشت اگر رطوبت زیر ۵۰ در صد را داشته باشد به حالت گلوله در نمی‌آید. با رطوبت ۷۵ تا ۱۰۰ درصد می‌تواند به شکل یک گلوله‌ی سست دربیاید که به راحتی خرد می‌شود. خاک دانه درشت‌تر مطمئنا نسبت به خاک رس با دانه‌های متوسط، در رطوبت‌های بالا برای کار کشت مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته های مشابه