عمومی

فواید استفاده از آب باران برای گیاهان

آب باران

در فصل بارانی، حجم عظیمی از آب باران به سادگی از زهکشی جاری می شود. بخش بسیار کمی از این آب باران در واقع سطح آب های زیرزمینی را تغذیه می کند. استفاده از این آب باران برای گیاهان داخلی و خارجی می تواند وابستگی به آب منبع آب معمولی شما را کاهش دهد.

بسیاری از علاقه مندان به گیاهان و باغبانی معتقدند گیاهانی که در معرض آب باران هستند شادتر هستند. آب باران یک پدیده طبیعی است و به رشد گیاهان کمک می کند. گیاهی که در معرض آب باران قرار می گیرد احتمالا سریعتر از گیاهان داخل خانه رشد می کند. به عنوان منبع جایگزین آب در نظر گرفته می شود زیرا قبل از استفاده نیازی به تصفیه ندارد. فاقد مواد شیمیایی است. ممکن است حاوی رسوب باشد، اما این برای گیاهان خطرناک نیست.

هنگامی که برای آبیاری گیاهان استفاده می شود نیتروژن را به شکل نیترات فراهم می کند که توسط گیاهان برای تولید شاخ و برگ سبز استفاده می شود. pH آب باران بین 6.2 تا 6.8 است که مواد مغذی گیاه را از خاک باز می کند. از آب باران می توان برای آبیاری گیاهان باغی و داخلی استفاده کرد.

به عنوان یک منبع رایگان آب، به دلیل فواید بسیاری که دارد، می تواند برای گیاهان شما عالی باشد، اما بستگی به نحوه جمع آوری، ذخیره و استفاده از آن روی گیاهان دارد.

شما عزیزان می توانید در مقالات تخصصی فردین کشت مطالبی در مورد آبیاری از قبیل آبیاری ساکولنت ها، آبیاری عمیق و روش های آبیاری لوبیا را مطالعه کنید.

فواید آب باران برای گیاهان

1. برای گیاهان بی خطر است.

برخلاف آب لوله کشی، آب باران حاوی املاح، مواد معدنی، مواد شیمیایی تصفیه نیست، زیرا این آب هیدراتاسیون خالص است. حتی آب‌های زیرزمینی و سطحی نیز می‌توانند آلوده باشند یا دارای مواد شیمیایی باشند که در طول زمان در خاک انباشته می‌شوند که باعث می‌شود آب‌های زیرزمینی نه تنها مضر باشند، بلکه برای گیاهان نیز بی‌فایده باشند. علاوه بر این، آبیاری گیاهان با آب لوله کشی یا آب زیرزمینی می تواند مضرتر باشد، زیرا مواد شیمیایی در خاک خیسانده می شوند و در بستر گیاهان طبیعی فضایی برای پخش شدن ندارند.

2. با pH مناسب مورد نیاز برای رشد گیاهان مطابقت دارد.

آب باران

همانطور که می دانیم، این آب کمی اسیدی است. محدوده pH ایده آل برای رشد اغلب گیاهان 5.5 تا 6.5 است. در حالیکه آب لوله کشی و آب زیرزمینی اغلب دارای محدوده pH بین 8.5 تا 10.5 هستند که آن را برای گیاهان بسیار مضر می کند. با این حال، هنگامی که از این آب استفاده می شود، می تواند pH را متعادل کند و آن را به محدوده خنثی برساند. از آن می توان برای دفع مواد شیمیایی موجود در خاک استفاده کرد و خاک را به محدوده pH ایده آل رساند.

چگونه اسیدیته کم در آب باران روی گیاهان تأثیر می گذارد؟

اسیدیته آب باران مستقیماً روی گیاهان تأثیر نمی گذارد، با این حال، اثر متقابل این اسیدیته پایین با خاک و در دسترس بودن مواد مغذی آن است که جادویی اتفاق می افتد.

توضیح علمی برهمکنش بین pH پایین و خاک:

pH پایین تر به این معنی است که پروتون (یون های با بار مثبت) کمتری در خاک وجود دارد. گیاهان برای جذب مواد مغذی از خاک به این بارهای مثبت نیاز دارند. اگر خاک بیش از حد اسیدی باشد ، گیاه نمی تواند مواد مغذی کافی را جذب کند. همین امر در مورد سطوح pH بالاتر نیز صدق می کند.

3. دارای اجزای ضروری است.

آب باران حاوی مواد مغذی درشت است که مفیدترین آنها نیتروژن است که به رشد بهتر گیاه کمک می کند. برخی از اشکال نیتروژن نمی توانند جذب شوند و این امر تامین مواد مغذی مناسب را دشوار می کند. از آنجایی که نیتروژن جزء کلیدی در سلامت و رشد گیاه است، دریافت نیترات به طور مستقیم از آب باران می تواند به شما کمک کند تا گیاهان خود را سریعتر از همیشه رشد دهید.

4. عناصر ضروری در خاک را برای رشد گیاهان آزاد می کند.

با خیساندن خاک توسط آب باران، مواد مغذی و مواد معدنی موجود در داخل آن آزاد می‌شوند تا ریشه‌ها به راحتی آنها را جذب کرده و سریع‌تر رشد کنند. این مورد برای گیاهانی که در بیرون از گلخانه رشد می کنند آسان تر است، اما گیاهانی که در داخل خانه رشد می کنند به راحتی آب باران را دریافت نمی کنند مگر اینکه در تراس یا بالکن قرار گیرند.

برای اطمینان از اینکه درختانی که در گلدان های بزرگ می کارید و همچنین گیاهانی که در گلدان های کوچک رشد می کنند، مواد مغذی و آب یکسانی برای رشد دریافت می کنند، می توانید سیستم های آبیاری آب باران را برای رشد سریع آنها پیاده کنید.

5. دسترسی و ذخیره آن آسان است.

با سیستم آبیاری کوچک باران یا بشکه های باران، می توانید به راحتی آب باران را ذخیره کنید. با استفاده از این آب، در مصرف آب نیز صرفه جویی می کنید زیرا این روش گامی به سوی داشتن یک سبک زندگی سازگار با محیط زیست و پایدار است.

چگونه آب باران را جمع آوری و ذخیره کنیم؟

جمع آوری و ذخیره آب باران

مزیت اصلی استفاده از آب باران رایگان بودن آن است. فقط هزینه های مربوط به نصب بشکه یا مخزن باران وجود دارد. به راحتی می توانید یک بشکه باران برای جذب آب باران نصب کنید بهترین راه برای جمع‌آوری آب باران، جمع‌آوری آن از پشت بام‌ها یا ناودان‌ها به جای جمع آوری مستقیم از زمین است. این کار باعث می شود که آب باران با هیچ خاکی تماس پیدا نکند.

این آب را می توان به روش های مختلف و به دلایل متعدد ذخیره یا جمع آوری کرد. روش های معمول استفاده از بشکه های باران و سیستم های آبیاری است. اگر می خواهید از ظروف برای جمع آوری و ذخیره آب باران استفاده کنید، باید در  اسرع وقت از آنها استفاده کنید. اگرچه این روش ساده ترین راه است، اما برای مصرف طولانی مدت مناسب نیست. اگر آسمان به اندازه کافی سخاوتمند است و باران زیادی در منطقه شما می بارد، استفاده از مخازن پیش ساخته بهترین گزینه است. می توانید از ناودان ها و لوله ها برای جمع آوری آب و ارسال آن به آب انبار استفاده کنید.

این روش به سادگی ذخیره آب در بشکه است، اما اگر عاقلانه از آن استفاده شود، می تواند نیازهای گیاهان خانگی شما را برآورده کند. به دلیل کمبود آب شیرین در بسیاری از کشورها، برداشت آب باران به یک سیستم اصلی برای تامین آب مورد نیاز گیاهان تبدیل شده است.

چه مدت می توانید آب باران را ذخیره کنید؟

آب باران

به طور کلی، انتظار می رود که این آب در حدود 7 روز آلوده شود. اما، با دور نگه داشتن آن از حشرات و نور، می توانید آن را تا زمانی که می خواهید تمیز نگه دارید. پس از از دست دادن کیفیت خود، آب باران حتی می تواند برای گیاهان مضر باشد. اما چگونه کیفیت خود را از دست می دهد؟ هنگامی که توسط هوا، نور و چندین عامل دیگر شروع به آلوده شدن می کند، کیفیت آن کاهش می یابد. به احتمال زیاد اگر آب ذخیره شده را در معرض نور خورشید قرار دهید، جلبک ها شروع به رشد خواهند کرد، زیرا برای رشد به نور خورشید نیاز دارند.

اگر در یک منطقه پرجمعیت زندگی می کنید که در آن ماشین ها و کارخانه های زیادی وجود دارد، آب باران را به شدت آلوده و غیرقابل استفاده است و  این مورد همان چیزی است که باعث باران اسیدی می شود.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به باران اسیدی مطالبی را مطالعه کنید.