آموزش کاشت و پرورش

بهترین خاک برای دراگون فروت چه نوع خاکی است؟

گیاهان کمی وجود دارند که هم برای میوه و هم به عنوان زینتی می توان آنها را پرورش داد که قطعاً میوه اژدها یا دراگون فروت یکی از آنهاست. گیاهان میوه اژدها کاکتوس‌های بلندی هستند که میوه‌های بزرگ و رنگارنگی را که یادآور پوست اژدها هستند، می دهند. دراگون فروت بومی آمریکای مرکزی است اما امروزه به طور گسترده در آسیای جنوب شرقی رشد می کنند. پرورش میوه اژدها در خانه بسیار جذاب است، اما مانند همه کاکتوس ها، نیازهای رشدی مختص خود را دارند. یکی از مهمترین نیازها فراهم کردن بهترین خاک برای دراگون است. در این مطلب از مقالات تخصصی فردین کشت، برای شما عزیزان بهترین خاک برای دراگون فروت را شرح می دهیم.

شما عزیزان می توانید برای آشنایی بیشتر با دراگون فروت مطلب دراگون فروت گیاهی با میوه های اعجاب انگیز را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

بهترین خاک برای دراگون فروت چه نوع خاکی است؟

هنگامی که میوه اژدها را در فضای باز پرورش می دهید، باید در نزدیکی گیاه قیم یا داربست استفاد کنید، زیرا میوه سنگین است و می تواند گیاه مادر را به سمت پایین بکشد و باعث شکستن آن شود. مکانی را انتخاب کنید، آفتاب کامل یا حداقل شش ساعت در روز آفتاب داشته باشد.

بهترین خاک برای دراگون فروت خاکی است که دارای زهکشی خوب و غنی از مواد مغذی باشد، به طور ایده آل این خاک باید دارای مقدار مناسبی از ماسه لومی و مواد آلی برای حفظ مقداری آب و مواد مغذی باشد.

میوه اژدها یک کاکتوس است و مانند همه کاکتوس ها، مطلقا «حالت غرقاب خاک» را دوست ندارد و در خاک های خیلی مرطووب پوسیده می شود. در عین حال، خاک های بسیار شنی خیلی سریع خشک می شوند و نمی توانند مواد مغذی را به خوبی حفظ کنند. رشد میوه اژدها در خاک بسیار شنی به آبیاری و کوددهی بیشتر نیاز دارد.

pH ایده آل خاک برای دراگون فروت

میوه اژدها در خاک خنثی به بهترین وجه رشد می کند و بهینه pH آن 6 تا 7 است. دراگون فروت می تواند سطوح مختلف pH را تحمل کند، هر چیزی که بیش از حد اسیدی یا قلیایی باشد، در دسترس بودن مواد مغذی در خاک را کاهش می دهد. به عنوان مثال، فلزات کمیاب مانند آهن و روی با pH کمتر بهتر جذب می شوند، در حالی که کلسیم و منیزیم در pH بالاتر بهتر جذب می شوند، اما درشت مغذی کلیدی فسفر در pH بین  6 تا 6.5 بهترین جذب را دارد.

آیا می توان میوه اژدها را در خاک رسی پرورش داد؟

بهترین خاک برای دراگون فروت

میوه اژدها می تواند در خاک رسی رشد کند، اما بهترین خاک برای دراگون فروت خاک رسی نیست و در خاک شنی یا لومی ضعیف تر رشد می کند. دلیل آن این است که خاک رسی بسیار سنگین است و آب را بیش از حد نگه می دارد. ریشه های میوه اژدها به راحتی در این نوع خاک پوسیده می شوند. مقادیر کم خاک رس مفید است، زیرا خاک رس غنی از مواد معدنی و سایر ریز مغذی ها است.

شما عزیزان می توانید مطلب بیماری های دراگون فروت را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

آیا میوه اژدها برای رشد به خاک نیاز دارد؟

میوه اژدها معمولاً برای رشد به خاک نیاز دارد اما می توان آن را به صورت هیدروپونیک یعنی بدون خاک نیز کشت کرد. میوه اژدهایی که به صورت هیدروپونیک رشد می کند به یک سیستم بزرگ نیاز دارد زیرا گیاهان دراگون فروت می توانند تا 6 متر رشد کنند.

چگونه می توانید بهترین خاک برای دراگون فروت را در خانه درست کنید؟

برای تهیه بهترین خاک برای دراگون فروت، چندین روش وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. می توانید از مخلوط گلدانی ساکولنت معمولی استفاده کنید، اما از آنجایی که این گیاه در زمان میوه دهی به مواد مغذی بیشتری نسبت به زمان رشد رویشی نیاز دارد، باید مواد آلی غنی بیشتری اضافه کنید. در اینجا چند دستور العمل اصلی مخلوط خاک میوه اژدها در خانه آورده شده است:

مخلوط خاک شنی

4 قسمت خاک گلدان با کیفیت بالا،2 قسمت ماسه درشت و1 قسمت پرلیت

مخلوط خاک غیر شنی

2 قسمت خاک گلدان با کیفیت بالا

1 قسمت پرلیت

از اضافه کردن شن و ماسه اضافی و پرلیت خودداری کنید، اما همچنان باید برای تهیه بهترین خاک برای دراگون فروت از چیزی که زهکشی خوبی دارد استفاده کنید.

بهترین خاک برای دراگون فروت را می توان به 3 لایه تقسیم کرد:

بهترین خاک برای دراگون فروت

لایه پایینی

برای تهیه بهترین خاک برای دراگون فروت لایه پایینی یونجه، پوست برنج و پوسته نارگیل خشک عالی هستند.

این کار از سفت شدن خاک جلوگیری می کند و جریان هوای خوبی را برای ریشه ها فراهم می کند. همچنین می توانید از پرلیت نیز استفاده کنید.

لایه میانی

خاک باغچه برای لایه میانی بهترین خاک برای دراگون فروت است. به خاطر داشته باشید که مسیرهایی برای خروج آب ایجاد کنید. موادی را انتخاب کنید که ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی دارند (CEC یا چسبندگی مواد مغذی موجود در آن) مانند اسید هیومیک. در خاک طبیعی، عناصر میکرو مانند هیدرومیکا، کائولینیت، مونتموریلونیت آن دسته از قطعات چسبنده هستند که به حفظ مواد مغذی حیاتی در خاک کمک می کنند برای تقلید از محیط طبیعی، برخی از پرورش دهندگان برای تهیه بهترین خاک برای دراگون فروت از آزومیت استفاده می کنند.

لایه بالایی

روی لایه بالایی، مقداری مالچ یا یونجه بریزید.

میوه های اژدها عاشق داشتن لایه ای از مواد آلی در بالای خاک هستند. با گذشت زمان، یونجه تجزیه می شود و به یک خاک مغذی برای گیاهان میوه اژدها تبدیل می شود. سایر مواد ارگانیک مانند کود مرغ نیز موثر هستند. پتاسیم بالایی دارد که برای مرحله باردهی عالی عمل می کند.

ریشه اژدها چقدر عمیق است؟

دراگون فروت

در طول رشد رویشی، گیاهان میوه اژدها ریشه های نسبتاً کم عمقی دارند که به 20 تا 30 سانتی متر می رسد. با این حال، هنگامی که آنها شروع به گلدهی و باردهی می کنند، ریشه های میوه اژدها تا 50 سانتی متر در خاک گسترش می یابد.

به همین دلیل، هنگامی که ظروف میوه اژدها را با خاک پر می کنید، باید از ظروفی که حداقل 60 عمق داشته باشد استفاده کنید.

بهترین کود برای میوه اژدها

هنگامی که میوه اژدها کاشته شد، حدود یک ماه صبر کنید تا کود اضافه کنید. سال اول هر دو ماه یکبار به کوددهی نیاز دارد. استفاده از مخلوط متعادل 6-6-6 برای کوددهی این گیاه مناسب است. در اطراف پایه گیاه کمپوست یا کود آلی اضافه کنید، اما اجازه ندهید که با ساقه تماس داشته باشد. با افزایش سن گیاه به تدریج میزان کود مصرفی را افزایش دهید.

شما عزیزان می توانید برای مطالعه موارد دیگر در مورد دراگون فروت به ویکی پدیا مراجعه کنید.