عمومی

نکات مهم برای پرورش درخت میوه در گلدان

پرورش درخت میوه در گلدان

برای پرورش درختان میوه مانند لیمو، پرتقال، گریپ فروت و انجیر نیازی نیست در مناطق استوایی زندگی کنید. با پرورش درخت میوه در گلدان، این فرصت را دارید که گیاهان را در زمستان به یک مکان گرم منتقل کنید و آنها را از سرمازدگی نجات دهید. البته با پرورش درخت میوه در گلدان شما مشکلی با نوع خاک منطقه ندارید و مناسب ترین بافت خاکی را برای گیاهان تان فراهم می کنید. در این مطلب قصد داریم نکات مهمی درباره پرورش درخت میوه در گلدان را برای شما عزیزان فردین کشت شرح دهیم.

نکاتی برای پرورش درخت میوه در گلدان

انتخاب گلدان ها

قبل از هر چیزی برای پرورش درخت میوه در گلدان باید گلدان مناسبی برای این کار انتخاب کنید. نیازهای گیاه خود مانند ریشه ها و اندازه گیاه در نظر بگیرید. به اندازه، دوام و وزن گلدان فکر کنید. گیاهان کوچکتر را می توان برای چند سال در یک گلدان با قطر دهانه 20 سانتی متر پرورش داد. ممکن است گیاهان بزرگتر را هر سال به گلدان جدیدی منتقل کنید.

ظرف هایی با قطر دهانه 120-90 برای پرورش درخت میوه در گلدان مناسبند. در نظر داشته باشید که هر چه گلدان بزرگتر باشد، جابجایی آن سخت تر می شود.

گزینه های زیادی برای انتخاب نوع گلدان میوه وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب دارند. ظروف سنگی و سرامیکی بادوام اما سنگین هستند. ظروف چوبی جذاب و به طور کلی سبک وزن هستند، اما به مرور زمان پوسیده می شوند. مواد مصنوعی مانند پلاستیک، پلی استایرن و سایر کامپوزیت های مدرن در بازار وجود دارند که سبک وزن، بادوام اند.

پرورش درخت میوه در گلدان

در انتخاب ظرف برای پرورش درخت میوه در گلدان این نکته کلی را به خاطر داشته باشید که ظرفی که انتخاب می کنید دارای سوراخ های زهکشی باشد.

مطلب درختان میوه با رشد سریع را در مقالات فردین کشت بخوانید.

انتخاب مخلوط گلدانی

پرورش درخت میوه در گلدان به شما این امکان را می دهد که خاک متناسب با گیاه خود را فراهم کنید. خاکی انتخاب کنید که هوادهی و زهکشی خوبی داشته باشد و در عین حال رطوبت را در خود نگه دارد و مواد غذایی را برای گیاه فراهم کند.

مخلوط های گلدانی زیادی وجود دارد که برای پرورش درخت میوه در گلدان فرموله شده اند. بسیاری از اینها اصلا خاک واقعی ندارند. برای کاهش دفعات آبیاری و کوددهی، از ترکیب اصلاح شده استفاده می شود.

شما می توانید مخلوط گلدان را خودتان درست کنید. برای این کار مقدار مساوی پیت ماس یا کمپوست یا پوست درخت کاج را بردارید و با پرلیت مخلوط کنید و در حین مخلوط کردن مخلوط را مرطوب کنید. در صورت تمایل، یک کود کند رهش به مخلوط اضافه کنید.

آبیاری و کوددهی

میوه های نیمه گرمسیری که در گلدان رشد می کنند به آبیاری مکرر بیشتری نسبت به میوه هایی که در زمین رشد می کنند نیاز دارند. به اندازه ای گیاه را آبیاری کنید که مطمئن شوید آب به توپ ریشه رسیده است.

اگر هنگام آبیاری گلدان، آب به سرعت از ته گلدان خارج می شود گیاه شما به شدت به آب نیاز دارد و از طرفی ممکن است خاک مناسب نباشد.

برای جبران مواد مغذی از دست رفته در اثر آبیاری، گیاهان را حداقل یکبار در ماه با کود مایع کامل حاوی ریز مغذی ها تغذیه کنید. بسیاری از باغبانان به صورت هفتگی در مناطقی با تابستان گرم که دفعات آبیاری زیاد است، تغذیه می کنند. کوددهی را از اوایل بهار شروع کنید و در اواخر تابستان یا اوایل پاییز آن را متوقف کنید تا گیاهان خود را به رشد دیررس در فصول مستعد یخبندان تشویق نکنید.

کودهای گرانول را می توان در پرورش درخت میوه در گلدان نیز استفاده کرد، اما قبل از اینکه مواد مغذی در دسترس ریشه قرار گیرند نیاز به زمان دارند تا حل شوند. یک کود آهسته رهش مواد مغذی را در طول زمان، از هفته ها تا ماه ها، بسته به محصول، فراهم می کند. استفاده از این کودها می تواند به حفظ یک منبع ثابت کمک کند، اما ممکن است گیاهان در طول اوج رشد نیاز به کود مایع داشته باشند.

پرورش درخت میوه در گلدان

۳ قله جذب کلسیم در درختان میوه را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

هرس ریشه

هنگام پرورش درخت میوه در داخل خانه، گیاهان شما دیر یا زود فضای کمی برای رشد ریشه خواهند شد، حتی آنهایی که به خوبی با رشد در ظروف سازگار هستند باز هم با کمبودهایی مواجه خواهند شد. بدون فضای کافی برای رشد ریشه، توپ ریشه متراکم شده و جذب آب با مشکلاتی رو به رو می شود. برای این کار باید هرس ریشه انجام دهید

شاید هرس ریشه کاری سخت به نظر برسد اما اما هرس ریشه ها آنقدر که به نظر می رسد سخت نیست برای جبران ریشه هایی که می خواهید هرس کنید، بالای گیاه را حداقل یک سوم هرس کنید.

گیاه را از ظرف خارج کنید. یک چهارم تا یک سوم (بسته به اندازه گلدان بیشتر از 5 سانتی متر) از ریشه بیرونی را با یک چاقوی تیز ببرید. گیاه را دوباره در گلدان با خاک تازه قرار دهید و کاملا آبیاری کنید.

بهترین زمان هرس درختان را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

انتقال 

برای  گیاهان میوه نیمه گرمسیری که در محل بومی خود نیستند باید گیاهان را با آمدن فصل سرد به داخل خانه و در هنگام آمدن بهار به خارج از خانه منتقل کنید. اما قبل از انتقال آنها به محیط جدید بهتر است آنها را با محیط بیرون و داخل خاانه سازگار کنید.

اگر بعد از یک زمستان طولانی در داخل خانه گیاهان را بیرون می گذارید، این کار را به تدریج انجام دهید. ابتدا آنها را در یک نقطه سایه قرار دهید، سپس به آرامی گیاهان را در معرض نور خورشید قرار دهید تا از آفتاب سوختگی شاخ و برگ جلوگیری کنید.

برای پرورش درخت میوه در گلدان در پاییز آنها را در جایی بگذارید که کمتر در معرض آفتاب قرار گیرند تا زمانی که آماده ورود به داخل شوند. قبل از آوردن یک گیاه میوه به داخل خانه، آن را با شلنگ آب به آرامی بشویید تا گرد و غبار یا کثیفی روی برگ ها شسته شود. در صورت لزوم سمپاشی برای کنترل آفات انجام دهید که در صورت ورود به داخل خانه و فضای گرم، آفات افزایش می یابد.

پرورش درخت میوه در گلدان

چرایی عدم باردهی درختان میوه را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

سایر نکات مراقبتی

هنگامی که گیاهان و درختان میوه در داخل خانه هستند، به آب زیادی نیاز نخواهند داشت. اما اجازه ندهید خاک آنها کاملا خشک شوند. همچنین اگر بخواهید تا بهار درختان خود را خفته نگه دارید، به نور زیادی نیاز نخواهند داشت. اما اگر هدف شما از پرورش درخت میوه در گلدان برداشت میوه است، هر چه نور بیشتر باشد، بهتر است. نیاز نوری را با نورهای مصنوعی تامین کنید. تغذیه را با توجه به نحوه رشد گیاه تنظیم کنید، اما به طور کلی، به آرامی تغذیه کنید.