عمومی

چگونگی سنجش اسیدیته خاک

سنجش اسیدیته خاک

دانستن نحوه سنجش اسیدیته خاک یا همان آزمایش pHخاک در کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد. اسیدیته خاک برای رشد مناسب گیاه مهم است. بیشتر گیاهان در یک بازه ای از درجه اسیدی یا قلیایی بودن خاک رشد می کنند، که با مقیاس pH و از 0 (بسیار اسیدی) تا 14 (بسیار قلیایی) اندازه گیری می شود. آزمایش pHخاک با گرفتن نمونه و فرستادن آن به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل، گاها با هزینه های زیادی امکان پذیر است.

سنجش اسیدیته خاک

شما می توانید pH خاک را خودتان در خانه با نوارهای آزمایش اسیدیته تست کنید. اگر نمی خواهید نوار تست pH بخرید، می توانید خاک را با جوش شیرین و سرکه آزمایش کنید. استفاده از این اقلام رایج خانگی برای آزمایش خاک به شما نتایج فوری می دهد و انجام آزمایش سنجش اسیدیته خاک در این روش آسان است.

نتایج به اندازه یک آزمایش آزمایشگاهی دقیق نخواهد بود، اما به شما یک مقیاس عالی از اسیدی یا قلیایی بودن خاک می دهد. یک واکنش شدید در هر جهت به شما اطلاع می دهد که چگونه باید خاک را برای افزایش یا کاهش pH اصلاح کنید.

نکته

برخی از درختان، درختچه ها و گل ها مانند زالزالک، یاس بنفش و اسطوخودوس وجود دارند که خاک قلیایی تری را ترجیح می دهند. برخی از گیاهان اسید دوست از جمله درختچه های آزالیا، درختان صنوبر و کاملیا نیز وجود دارند.

چگونه pH خاک بر عملکرد محصول تأثیر می گذارد؟ شما عزیزان می توانید این مطلب را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

زمان سنجش اسیدیته خاک

تا زمانی که آزمایشی برای سنجش اسیدیته خاک انجام ندهید، به احتمال زیاد نمی دانید که خاک مزرعه یا باغچه شما اسیدی است یا قلیایی. نباید اجازه دهید که گیاهان شما در طول فصل رشد با pH نامناسب خاک دست و پنجه نرم کنند. پس بهتر است در هر زمان که در حال کاشت در یک بستر جدید در باغ هستید، یا به مکان جدیدی نقل مکان می‌کنید یا در حال کاشت یک گونه گیاهی جدید هستید که نیازهای pH بسیار خاصی دارد، pH خاک را آزمایش کنید.

برخی از کارشناسان توصیه می کنند که باغبانان هر چند سال یک بار سنجش اسیدیته خاک را در برنامه های خود داشته باشند، به خصوص زمانی که در گذشته خاک مزرعه شما اصلاح شده است.

مواد مورد استفاده برای تنظیم pH خاک، مانند گوگرد عنصری (که برای کاهش pH خاک استفاده می شود) یا آهک (برای افزایش pH خاک استفاده می شود)، در طول زمان تجزیه می شوند و ممکن است نیاز به استفاده مجدد برای حفظ سطح pH در سطوح بهینه باشد.

سنجش اسیدته خاک با مواد ساده

سنجش اسیدیته خاک

سنجش اسیدیته خاک با ساده ترین مواد

در این مطلب از مقالات فردین کشت ما به ساده ترین روش ممکن برای سنجش اسیدیته خاک می پردازیم که با مواد در دسترس تا حدودی می توانید بفهمید که pH خاک چگونه است. آنچه شما نیاز دارید:

سرکه و جوش شیرین

ماله

2 ظرف کوچک

پیمانه اندازه گیری

قاشق

نوار تست pH

مواد

سرکه و جوش شیرین

 آب مقطر

 نمونه خاک جمع آوری کنید.

سنجش اسیدیته خاک

جمع آوری نمونه های خاک و مخلوط کردن آنها با هم

برای آزمایش  pH خاک خود در خانه، ابتدا مقداری خاک از محل کاشت را با ماله بردارید. خاک را از چند سانتی متر زیر سطح زمین بردارید. در هر ظرف تقریباً به 1 فنجان خاک نیاز دارید. توده های خاک را بشکنید و سنگ، چوب یا سایر زباله ها را بردارید.

برای کسب از بهترین نتیجه از آزمایش سنجش اسیدیته خاک، نمونه خاک ها را با هم مخلوط کنید. به عنوان مثال، اگر در حال کاشت یک قسمت از باغچه هستید، فقط از آن منطقه چند نمونه بردارید و آنها را با هم مخلوط کنید. اگر در حال کاشت یک منطقه بزرگ هستید، از بسیاری از مناطق نمونه برداری کنید و آنها را برای آزمایش با هم مخلوط کنید.

آزمایش سنجش اسیدیته خاک با یک نمونه خاک مخلوط، دقیق ترین نتایج را به شما می دهد، زیرا ممکن است یک قسمت باغ نسبت به بقیه خاک غیر معمول باشد. برای مثال، نمونه‌ای که از ناحیه‌ای نزدیک درختچه کاج گرفته می‌شود، ممکن است اسیدی باشد زیرا  کاج تمایل به افزایش اسیدیته دارد.

 

تست قلیایی بودن

اضافه کردن سرکه

اضافه کردن سرکه

نصف فنجان آب مقطر را به یک ظرف نمونه خاک اضافه کنید و آن را با قاشق مخلوط کنید. سپس، نصف فنجان سرکه سفید را اضافه کنید. اگر خاک حبابدار شد نشان دهنده این است که  pH قلیایی است.

واکنش شیمیایی که می بینید زمانی رخ می دهد که یک اسید (سرکه) با چیزی قلیایی (خاک) تماس پیدا کند. هر چه عمل حباب و حالت وز وز کردن بیشتر باشد، pH خاک بالاتر است. از آنجایی که بیشتر خاک ها به طور طبیعی کمی اسیدی هستند، هرگونه واکنشی با این آزمایش معمولا نشان می دهد که خاک قلیایی دارید.

تست اسیدیته

سنجش اسیدیته خاک با استفاده از جوش شیرین

اضافه کردن جوش شیرین

حالا نصف فنجان آب مقطر را به ظرف خاک دوم خود اضافه کنید و آن را مخلوط کنید. سپس، نصف فنجان جوش شیرین اضافه کنید. اگر خاک حباب بزند یا وز وز کند یعنی اسیدی است.

واکنشی که می بینید نتیجه تماس خاک اسیدی با یک ماده قلیایی (جوش شیرین) است. باز هم، قدرت عمل نشان می دهد که خاک چقدر اسیدی است. مقدار بسیار کمی حباب طبیعی است، زیرا بیشتر خاک ها در ابتدا کمی اسیدی هستند. اما یک واکنش شدید ممکن است نشان دهد که خاک بسیار اسیدی دارید.

در صورت لزوم خاک را اصلاح کنید.

اگر سنجش اسیدیته خاک نشان می‌دهد که pH خاک شما بیش از حد قلیایی یا اسیدی است، می‌توانید با استفاده از موادی  pH را به محدوده مناسبی برسانید. آهک مورد استفاده در کشاورزی معمولا برای کمک به افزایش pH خاک استفاده می شود. اما می توانید pH خاک را بدون آهک نیز با استفاده از چوب بالا ببرید. برای کاهش pH خاک و اسیدی کردن آن، از گوگرد عنصری استفاده می شود.

سنجش میزان اصلاح مورد نیاز ممکن است دشوار باشد. می توانید با اصلاح با مقادیر کم شروع کنید و سپس آزمایش pH خاک خود را در خانه تکرار کنید. اما اگر می خواهید pH خاک خود را به سرعت کاهش دهید یا افزایش دهید، بهتر است روی یک آزمایش آزمایشگاهی سرمایه گذاری کنید تا دقیقا نوع و مقدار اصلاح مورد نیاز را تعیین کنید.

نکته

حتی اگر خاک شما  pH ایده آلی دارد، اصلاح آن با کمپوست، پیت ماس، برگ های پوسیده یا مواد آلی دیگر ایده بسیار خوبی است. هر ماده آلی که در خاک مخلوط شود یا به عنوان مالچ پوشش دهنده استفاده شود، بافت و ارزش غذایی آن را بهبود می بخشد.

چگونه خاک باغچه را اصلاح کنیم؟ این مطلب کاربردی را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

سنجش اسیدیته خاک با نوار pH

اسیدیته خاک

سنجش اسیدیته خاک با استفاده از نوار pH

یک نمونه خاک مخلوط از قسمت های مختلف منطقه کاشت بگیرید. با ماله چند اینچ زیر خط خاک حفر کنید و خاک را در ظرف تمیز قرار دهید. شما به نصف فنجان تا یک فنجان خاک نیاز دارید. توده ها را بشکنید و هر گونه زباله را از خاک جدا کنید. خاک را در در آب مقطر بریزید. آب مقطر را تا همان سطح خاک داخل ظرف بریزید. مخلوط را به شدت هم بزنید و سپس بگذارید حدود 30 دقیقه بماند.

نمونه خاک را از طریق فیلتر قهوه و در ظرف تمیز دیگری بریزید. مطمئن شوید که مواد جامد را می‌گیرید و اجازه می‌دهید مایع از آن عبور کند. برای سنجش اسیدیته خاک می توانید از از نوار تست pH استفاده کنید.

نوار آزمایش pH خاک را در مایع فرو کنید. به دستورالعمل‌های همراه با آزمایش برای مدت زمان ماندن نوار در مایع دقت کنید. وقتی نوار به رنگ تبدیل شد، رنگ را با نمودار روی بسته بندی نوار تست مقایسه کنید تا pH را تعیین کنید.

نکات سنجش اسیدیته خاک

شما ممکن است انواع مختلفی از خاک در قسمت های مختلف مزرعه خود داشته باشید، بنابراین هر یک از قسمت ها را آزمایش کنید.

آزمایش pH خاک با سرکه و جوش شیرین، ارزان‌ترین و در عین حال کم‌مصرف‌ترین گزینه شما خواهد بود. خرید کیت نوار تست کمی گرانتر اما قطعی تر خواهد بود. و یک آزمایش آزمایشگاهی گران ترین گزینه است، اما اطلاعات دقیقی در مورد خاک به شما می دهد.

اگر pH خاک خود را در خانه با استفاده از سرکه و جوش شیرین آزمایش می کنید و هیچ کدام تأثیر زیادی ندارند، احتمالا خاک در محدوده خنثی قرار دارد.

در این مطلب ما با استفاده از ساده ترین مواد سنجش اسیدیته خاک را برای شما عزیزان شرح دادیم. به آزمایش و اصلاح خاک خود در طول زمان ادامه دهید. حفظ خاک سالم یک کار مداوم است.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا مطالبی در مورد pH مطالعه کنید.

نوشته های مشابه