مقالات تخصصی

تغییر رنگ برگ ها، دلایل و راهکار رفع آنها

تغییر رنگ برگ ها

عوامل مختلفی ممکن است باعث تغییر رنگ برگ های گیاهان شما شوند. وقتی دلیل مشخص شد، می توانید مشکل را شناسایی و اصلاح کنید. مواقع دیگر، مشکل گیج کننده تر است. در این شرایط، باید هر بار با یک مورد را آزمایش کنید تا گیاه شما بهبود یابد. حتی اگر مشکل را حل کنید، احتمالا برگ های زرد به مرور زمان می ریزند.

دلایل تغییر رنگ برگ ها

نگران نباشید؛ در صورتی که وضعیت گیاه بهتر شود، در طول فصل رشد بعدی، برگ های جدید ظاهر می شوند. برای رشد گیاهان به صبر زیادی نیاز دارید. بعد از اینکه تمام تلاش خود را برای برطرف کردن تغییر رنگ برگ ها  انجام دادید، صبر کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

چرا برگ گیاهان زرد می شوند؟

استرس رطوبتی

تنش رطوبتی شایع ترین دلیل زرد شدن و تغییر رنگ برگ ها است. این مورد اغلب به دلیل آبیاری بیش از حد یا غرقاب شدن اتفاق می افتد. ابتدا خاکی که در آن گیاه رشد می کند را بررسی کنید.

برای تعیین اینکه اگر گیاهی با برگ های زرد دارید، خاک خشک است یا خیر. اگر مشکوک هستید که مشکل آبیاری است، به گیاه آب بیشتری بدهید و سعی کنید گلدان را روی ظرفی قرار دهید تا آب سرریز شده را بگیرد تا ریشه بتواند آن را جذب کند.

از طرف دیگر، آبیاری بیش از حد ممکن است باعث زرد شدن برگ ها شود. اگر احساس می کنید که خاک بیش از حد خیس است، به این معنی است که گیاه را بیش از حد آبیاری کرده اید. در این مورد، راه حل ساده است: آب کمتری به گیاهان خود بدهید.

تغییر رنگ برگ ها

کمبود نور

گیاهانی که نور کافی دریافت نمی‌کنند معمولا در آنها تغییر رنگ برگ ها شایع است. ممکن است برگ‌های پایینی خیلی زودتر شروع به زرد شدن کنند. اگر این مشکل را دارید، به میزان نور دقت کنید. به دلیل کمبود نور، قسمتی از گیاه معمولا در دورترین سمت از منبع نور زرد می شود.

به عنوان مثال، برگ های نزدیک به پنجره تمام نور را جذب می کنند. تکنیک عالی برای رفع این مشکل این است که گلدان را یک بار در هفته بچرخانید تا همه برگ ها نور طبیعی دریافت کنند. در این شرایط، سعی کنید گیاه را به یک نقطه آفتابی تر منتقل کنید و ببینید که چگونه عمل می کند. اگر خانه شما فاقد نور طبیعی است، به خصوص در زمستان، ممکن است نیاز به نصب چراغ مصنوعی داشته باشید.

چرا برگ های سوسن زرد می شوند؟ این مطلب را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

تغییرات دمایی ناگهانی

فرآیند فتوسنتز و رشد گیاه می‌تواند تحت تأثیر هوای خشک، مرطوب، سرد یا گرم قرار گیرد. تغییرات دما می‌تواند به گیاهان داخلی استرس وارد کند و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نسیم سرد پنجره‌ها یا دستگاه‌های تهویه می‌تواند تغییر رنگ برگ ها را تشدید کند.

اگر گیاهان در معرض تغییرات سریع فشار یا دما قرار گیرند، برگ‌های گیاه شما به احتمال زیاد شبیه برگ‌های یک گیاه نرمال نخواهد بود و تغییر رنگ برگ ها رخ می دهد. اگر مشکوک به مشکل دما هستید، گیاه خود را از دستگاه های تهویه ، پنجره های باز، و هر ورودی که به بیرون منتهی می شود، بردارید.

عدم تعادل در تغذیه و رابطه آن با تغییر رنگ برگ ها

تغییر رنگ برگ ها

گیاهان گلدانی به تغذیه ای بیشتری نسبت به گیاهان فضای باز دارند. این گیاهان به احتمال زیاد کمبود فسفر، نیتروژن و پتاسیم دارند. کودهای مخصوص گیاهان معمولا حاوی این مواد هستند و برای برطرف کردن تغییر رنگ برگ ها، کوددهی ماهی یک بار توصیه می شود.

زمانی که گیاهی کمبود نیتروژن داشته باشد، برگ های پایین تر و قدیمی تر ابتدا زرد می شوند و برگ های جدید به رنگ سبز روشن تر ظاهر می شود. حاشیه‌های زرد ناشی از کمبود پتاسیم است، در حالی که زرد شدن در رگبرگ‌های برگ‌های مسن نشان‌دهنده کمبود منیزیم است. کمبود آهن در ابتدا خود را در برگ های جوان نشان می دهد.

با افزایش سن گیاه و رشد برگ های اضافی، زرد شدن چند برگ و حتی ریزش معمولی است. بنابراین، اگر به نظر می رسد که گیاه شما به طور کلی از سلامت خوبی برخوردار است، یک برگ زرد تنها دلیلی برای هشدار نیست.

دلایل ایجاد کلروز در برگ های گوجه فرنگی چیست؟ این مطلب را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

چرا برگ گیاهان قهوه ای می شوند؟

هنگامی که برگ های گیاه شما قهوه ای می شود، ممکن است احساس کنید که گیاه در حال خشک شدن است. برگ‌های قهوه‌ای روش گیاهی است که به شما اطلاع می‌دهد که چیزی در محیط اطرافشان درست نیست و باید برخی چیزها را تغییر دهید. در نتیجه، تسلیم نشوید!

آفتاب سوختگی

قهوه ای شدن برگ

اگر متوجه تغییر رنگ برگ ها و وجود لکه های تیره در وسط برگ ها شدید، ممکن است در اثر نور مستقیم خورشید بیش از حد ایجاد شوند. برخی از گیاهان به آفتاب حساس هستند و در صورت قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب ممکن است به سرعت بسوزند. در این مورد، گیاه خود را به مکانی منتقل کنید که در معرض اشعه مستقیم خورشید قرار نگیرد. اگر گیاهان خود را در طول تابستان بدون تطبیق با نور مستقیم خورشید از داخل خانه به بیرون منتقل کنید، احتمالا این اتفاق می افتد.

آبیاری کم

آبیاری کم یکی از دلایل خشکی و تغییر رنگ برگ ها است. اگر خاک گیاه خانگی خود را برای مدت طولانی خشک نگه دارید، پایین ترین برگ ها معمولا قهوه ای می شوند. اگر گیاهان خود را به درستی آبیاری نمی کنید، ممکن است نوک برگ ها قهوه شود. علاوه بر این، اگر هنگام آبیاری خاک را به اندازه کافی خیس نکنید، وجود مناطق خشک در گلدان شما مشکل ساز خواهد شد.

میزان آبیاری طبیعتاً به گیاه بستگی دارد. به عنوان مثال، کاکتوس ها و ساکولنت ها اغلب خاک خشک را می پسندند. اما آنها نیز محدودیت های خود را دارند! با خشک نگه داشتن خاک ساکولنت ها برای مدت طولانی، ممکن است گیاه خشک شود. برای اکثر گیاهان گرمسیری، باید صبر کنید تا 2.5 سانتی متر بالای خاک خشک شود تا دوباره آبیاری کنید.

کمبود رطوبت

تغییر رنگ برگ ها به رنگ قهوه ای، ممکن است به این معنی باشد که رطوبت کافی وجود ندارد. از آنجایی که بسیاری از گیاهان آپارتمانی معمولی با شرایط جنگل سازگاری دارند، اگر محیط شما به شدت خشک است، گیاهان خود را به طور منظم اسپری کنید. گروه بندی گیاهان آپارتمانی در کنار هم ممکن است به حفظ درجه بالایی از رطوبت در منطقه کمک کند. گلدان آنها را روی لایه ای از سنگ قرار دهید. سپس روی سنگ ها آب بریزید. با تبخیر آب، یک میکرو اقلیم مرطوب شکل می‌گیرد و ظاهر برگ‌ها را به بهترین شکل حفظ می‌کند.

میزان نمک در خاک

تغییر رنگ برگ ها به رنگ قهوه ای، ممکن است نشان دهنده تجمع نمک در خاک باشد. حتی زمانی که گیاهان خود را به مقدار مناسب آبیاری کنید، نمک ها در مخلوط خاک گلدان جمع می شوند. یکی از دلایلی که باید هر چند سال یکبار خاک گلدان را عوض کنید نیز همین است.

چرا برگ گیاهان قرمز می شوند؟

قرمز شدن برگ گیاهان

هرگاه کمبود فسفر در خاک وجود داشته باشد، تغییر رنگ برگ ها دیده می شود و برگ های گیاه اغلب قرمز می‌شوند. از سوی دیگر، دمای سرد و باران بیش از حد می تواند باعث ایجاد آن شود. برعکس، باران زیاد می تواند فسفر را از خاک خارج کند و موج های هوای سرد می تواند تولید رنگدانه قرمز را در گیاهان افزایش دهد.

 pH خاک

فسفر بیش از هر ماده غذایی حیاتی گیاهی به pH خاک حساس است. هنگامی که pH خاک به زیر ناحیه خنثی یعنی 7 می رسد، عناصر برهم کنش دارند و فسفر را برای جذب گیاه نامحلول و غیرقابل دسترس نگه می دارند. در نتیجه، برگ های قرمز در گیاهانی که به فسفر بیشتری از pH خاکشان نیاز دارند، دیده می شود.  pHخاک زیر 5.5، فسفر قابل دسترس را تا 30٪ کاهش می دهد. آزمایش خاک برای تعیین میزان pH و اصلاح خاک ضروری است.

شما عزیزان می توانید مطلب چگونه pH خاک بر عملکرد محصول تأثیر می گذارد؟ را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

کمبود فسفر

برطرف کردن تغییر رنگ برگ ها که در اثر کمبود فسفر رخ داده، آنقدرها هم که به نظر می رسد سخت نیست. ممکن است فقط نیاز به کود حاوی فسفر داشته باشید. مقدار فسفر، نیتروژن و پتاسیم در کود را می توان با نگاهی به اعداد روی بسته کود تعیین کرد. ارقام NPK مقدار هر ماده مغذی را در آن نشان می دهد.

مطلب اعداد روی کودهای NPK بیانگر چیست؟ را در مقالات فردین کشت بخوانید.

استفاده از کمپوست دست ساز با کیفیت بالا به طور معمول هر گونه مشکلی را حل می کند و از هرگونه کسری عناصر جلوگیری می کند. پودر استخوان یک کود آهسته رهش غنی از فسفر است. می توانید کمبود فسفر را با افزودن مقدار کمی پودر استخوان همانطور که در بسته بندی پیشنهاد شده است برطرف کنید.

مسائل زیست محیطی که باعث تغییر رنگ برگ ها می شوند.

رنگدانه های قرمز در اثر تغییرات هوا و خاک نزدیک گیاهان ایجاد می شوند. هوای خنک بهار و خاک سرد اغلب رنگ های قرمز و بنفش برگ را ایجاد می کنند. تغییر رنگ برگ ها ناشی از گرمای زیاد و به دنبال آن دماهای سردتر در تابستان است. برگ های قرمز می تواند به دلیل هر چیزی که باعث کم آبی ریشه و بافت گیاه شود ایجاد شود.

در محیط های شهری، زهکشی ضعیف خاک و خاک فشرده مانع عبور آب حیاتی و مواد مغذی بین برگ و ریشه می شود. علاوه بر این، سطح بالای نمک خاک، آب را از ریشه گیاهان دور می کند و باعث ایجاد شرایط خشکی مانند می شود که منجر به قرمز شدن برگ ها می شود، درست مانند یک خشکسالی واقعی. آبیاری شدید، گاهی اوقات، به حرکت نمک های خاک در خاک و دور شدن از ریشه های ظریف گیاه کمک می کند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا مطالبی راجع به برگ ها مطالعه کنید.