عمومی

چرا برگ های سوسن زرد می شوند؟

زردی برگ های سوسن

یکی از ویژگی های زیبای سوسن برگهای سبز آنهاست. وقتی متوجه شدید که برگ گیاه سوسن شما زرد شده است، می دانید که چیزی اشتباه است. زرد شدن برگ های سوسن لزوما به معنی فاجعه نیست، اما قطعاً زمان تحقیق است. این مشکل می تواند از نور زیاد گرفته تا بیماری های مختلف ناشی شود. اگر می خواهید دلیل زرد شدن برگ های سوسن را دریابید، ادامه مطلب را بخوانید.

دلایل زردی برگ های سوسن

برگ های گل سوسن به دلایل مختلف زرد می شوند و برای شما مهم است که دلیل خاصی را که در مورد گیاه شما صدق می کند پیدا کنید. در زیر به چند مورد از مهمترین این موارد اشاره می کنیم:

نور زیاد

شاید ساده ترین دلیل برای زردی برگ ها این باشد که گیاه شما نور بیش از حد دریافت می کند. گل سوسن در سایه جزئی یا حتی سایه کامل بهتر رشد می کند. در حقیقت، اگر آنها را در آفتاب کامل پرورش می دهید، می توانید انتظار داشته باشید که برگ های گیاه زرد رنگ باشد. در این حالت شاخ و برگ زرد می شوند و در حاشیه برگ ها حالت سوختگی پیدا می کند.

اگر گیاه در خاک فقیر نیز رشد کند، سوختگی برگ حتی بیشتر نمایان می شود. این گیاه خاک غنی از مواد آلی را که آب را در خود نگه می دارد ترجیح می دهد. در طول فصل های گرم سال، در آفتاب کامل، برگ های سوسن رنگ پریده و حاشیه ها می سوزند. با آبیاری خوب در اوایل روز می توانید گیاه را به حالت عادی بازگردانید، اما راه حل بهتر و دائمی این است که گیاه را در محل سایه دار در خاکی با مواد آلی بالا بکارید.

سوسن سرخ را می شناسید؟ چگونه می توان از این گیاه زیبا مراقبت کرد؟ برای مطالعه این مطلب جذاب، کلیک کنید.

بیماری های گیاهی

گاها زرد شدن برگ های سوسن نشان دهنده بیماری است، در این مواقع درمان کمی مشکل و دشوارتر است. وقتی زرد شدن برگ ها را مشاهده می کنید، ممکن است گیاه دچار پوسیدگی دمبرگ شود که توسط قارچ Sclerotium rolfsii var ایجاد شده است. اولین علائم زرد شدن و قهوه ای شدن لبه های پایین برگ است. اگر در قسمت دمبرگ، لکه های قهوه ای، پوسیدگی سفید و یا ساختارهای قارچی به اندازه دانه های خردل مشاهده کردید، احتمالاً گیاه شما به این بیماری مبتلا شده است.

شما نمی توانید گیاهان آلوده به پوسیدگی دمبرگ را نجات دهید. با بازرسی دقیق گیاهان جوان قبل از کاشت، از این مشکل جلوگیری کنید. همچنین باید تمام گیاهان آلوده را از بین ببرید و خاک را تا عمق ۵۰ سانتی متری برداشته و به جای آن خاک جدید بریزید.

درمان و بهبود سایر بیماری های قارچی، پوسیدگی و بیماری های ویروسی که باعث زرد شدن برگ های سوسن می شوند نیز به اندازه بیماری که در بالا اشاره شد، غیرممکن است. برای پوسیدگی ریشه و تاج که عامل آن فوزاریوم، پوسیدگی نرم باکتریایی، ویروس hosta X و سایر ویروس ها، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که گیاهان را از بین ببرید و سعی کنید بیماری را به گیاهان دیگر منتقل نکنید.

از آنجا که بیماری های قارچی در خاک زندگی می کنند و به میزبان در سطح یا زیر سطح خاک حمله می کنند، ممکن است لازم باشد قارچ را با آفتاب دهی خاک با پلاستیک سیاه از بین ببرید. مطمئن شوید که وسایل باغ خود را تمیز نگه می دارید، منطقه را عاری از زباله نگه دارید و از پیوند گیاهان بیمار خودداری کنید.

 

زرد شدن برگ سوسن

 

 

سایر بیماری های قارچی مانند پوسیدگی ریشه و ساقه به طور کلی در اثر رطوبت بیش از حد ایجاد می شوند و معمولاً کشنده هستند. مراقب باشید که بیش از حد آب ندهید و گردش هوا را با شلوغی و افزایش تراکم گیاهان محدود نکنید. گیاه سوسن خود را در نزدیک سطح خاک آبیاری کنید تا برگها خشک بمانند.

نماتدها یکی دیگر از عوامل زرد شدن برگ های سوسن هستند. علائم آن، که معمولاً برای اولین بار در اوایل تابستان مشاهده می شود، به صورت تغییر رنگ برگ ها و  زرد شدن شروع می شود که بعداً به رگه های قهوه ای بین رگبرگ برگ تبدیل می شود. مراقب گیاه باشید و برگ های آسیب دیده را فوراً بردارید تا از گسترش نماتدها جلوگیری شود.

برگ های سوسن  به طور طبیعی زرد می شوند.

هنگامی که فصل رشد تمام می شود، طبیعتاً سوسن به خواب می رود. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است متوجه زرد شدن برگ های میزبان شوید. این کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

نوشته های مشابه