مقالات تخصصی

بیماری های دراگون فروت

بیماری های دراگون فروت

میوه اژدها یا به زبان اسپانیایی پیتایا، کاکتوس هایی با رشد سریع و چند ساله است که در آب و هوای گرمسیری خشک رشد می کند. با وجود ایده آل ترین شرایط، ممکن است مشکلات مربوط به گیاهان دراگون فروت همچنان باغبان را آزار دهد. بیماری های دراگون فروت ممکن است محیطی یا نتیجه آفات و بیماریهای میوه اژدها باشد. مقاله زیر حاوی اطلاعاتی در مورد مشکلات و نحوه شناسایی و مدیریت مسائل مربوط به میوه اژدها است.

بیماری های دراگون فروت

مشکلات محیطی و ایجاد بیماری های فیزیولوژیک

گاهی اوقات شرایط محیطی نیز می توانند منجر به بیماری شوند که به این مشکلات بیماری های فیزیولوژیک می گویند. اگرچه میوه اژدها گرما دوست است، اما می تواند در اثر آفتاب و گرمای شدید آسیب ببیند و در نتیجه باعث گیاهسوزی در گیاهان شود. برای از بین بردن این مشکل، مطمئن شوید که دراگون فروت را در منطقه ای که کاشته اید، می توانید در گرم ترین روزها، مخصوصاً برای گیاهان جوان، سایه ایجاد کنید.

به طور کلی، میوه اژدها در برابر خشکسالی، گرما و خاک ضعیف مقاوم است. همچنین سرمای جزئی را تحمل می کند. با این حال، اگر دمای هوا برای مدت طولانی به زیر صفر برسد، گیاه آسیب می بیند، اما سرمای هوا در مدت کوتاه خسارت چنانی وارد نکرده و دراگون فروت به سرعت بهبود می یابد.

 

برای مطالعه مطلب چگونه دراگون فروت بکاریم؟ کلیک کنید.

 

از آنجا که دراگون فروت از اعضای خانواده کاکتوس ها هستند، منطقی است که فرض کنیم آنها می توانند دوره های طولانی خشکسالی را تحمل کنند. این مسئله تا حدودی صادق است، اگرچه از خانواه کاکتوس هستند، اما به میزان قابل توجهی آب بیشتری نسبت به سایر اعضای خانواده کاکتوس نیاز دارند.

زیرا آب بیش از حد منجر به بیماری های باکتریایی و قارچی می شود و کمبود رطوبت خاک میوه دهی را کاهش می دهد، در طول بهار بارانی به دراگون فروت آب ندهید زیرا ممکن است خاک بیش از حد اشباع شود، اما پس از افزایش دما و احتمال بارندگی کمتر، حتما دراگون فروت را آبیاری کنید.

 

بذر دراگون فروت زرد

جهت خرید بذر دراگون فروت زرد با قوه نامیه بالا، کلیک کنید.

بیماری های دراگون فروت

 آنتراکنوز (Colletotrichum gloeosporioides) یک بیماری قارچی است که می تواند میوه اژدها را آلوده کند. باعث ایجاد ضایعات متحدالمرکز روی ساقه و میوه می شود.

Bipoaris cactivora یک عامل بیماری زا است که باعث ایجاد لکه سیا ه و قهوه ای در شکوفه ها و میوه های دراگون فروت می شود. هنگامی که عفونت شدید باشد، پوسیدگی در شاخه و ساقه نیز ظاهر می شود.

مشخص شده است که Fusarium oxysporum نیز میوه اژدها را آلوده می کند.

Cactus ‘Virus X ​​یا ویروس کاکتوس، ویروس جدیدی است که به دراگون فروت به آن مبتلا می شود. عفونت به صورت لکه سبز روشن و تیره (موزاییک) روی شاخه ها ظاهر می شود.

پوسیدگی نرم انتروباکتریا معمولا نوک شاخه های دراگون فروت را درگیر می کند. علائم در حدود ۱۵ روز پس از عفونت ظاهر می شود، که در آن نوک گیاه نرم و زرد می شود و شروع به پوسیدگی می کند.

گیاهانی که کمبود کلسیم و نیتروژن دارند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت شدید هستند. در بیشتر مواقع، این بیماری نسبتاً خوش خیم است، شاخه بیمار روشی درست برای کنترل بیماری است.

Botryosphaeria dothidea یکی دیگر از عفونت های قارچی است که منجر به ایجاد لکه های قرمزو قهوه ای لکه دار در ساقه کاکتوس ها می شود. گاهی اوقات آنها شبیه یک چشم “چشم گاو” به نظر می رسند و گاهی ممکن است چندین نقطه با هم ادغام شوند.

این بیماری دراگون فروت، با زرد شدن شاخه آلوده شروع می شود که به ضایعات فوق الذکر ادامه می یابد. این بیماری با قیچی های غیر استریل هرس و سایر ابزارها منتقل می شود. اکثر بیماری ها از طریق روش های باغبانی غیربهداشتی، به ویژه ابزارهای غیربهداشتی، منتقل می شوند. مهم است که وسایل خود را استریل کنید تا بیماری را منتقل نکنید

 ابزارها را می توان با الکل، پراکسید هیدروژن یا محلول سفید کننده رقیق شده با آب استریل کرد.

برخی از بیماری ها از طریق تماس بین یک گیاه آلوده و یک گیاه آلوده منتقل می شوند، بنابراین ایده خوبی است که بین دراگون فروت ها فاصله کشت مناسب را رعایت کنید. در غیر این صورت، درمان بیماری های قارچی ممکن است شامل استفاده از قارچ کش مس باشد.

اما بهترین راه برای مدیریت بیماری دراگون فروت، استفاده از روش استریل کردن ابزار است. یعنی ضدعفونی کردن ابزارها و حذف و دور ریختن بقایای گیاهی آلوده جهت سالم نگه داشتن گیاه.

 

برای مطالعه مطلب دراگون فروت گیاهی با میوه های اعجاب انگیز، کلیک کنید.