مقالات تخصصی

چرا آنتوریوم گل نمی دهد؟

آنتوریوم

آنتوریوم ها به دلیل گل های عجیب و غریب و در عین حال زیبایی خود که در رنگ های قرمز، صورتی و سفید زیبایی منحصر به فردی دارند. این گل ها اغلب در تمام طول سال گل می دهند. بنابراین اگر آنتوریوم شما علیرغم تولید شاخ و برگ که سالم به نظر می رسد، گل ندهد، می تواند بسیار ناامید کننده باشد.

چرا آنتوریوم من گل نمی دهد؟

آنتوریوم ها در مورد محیط خود سخت گیر هستند و مسائلی مانند خاک مرطوب یا نور کافی نمی تواند از شکوفا شدن آنها جلوگیری کند. با ارائه نور زیاد غیر مستقیم خورشید ، آبیاری مناسب، رطوبت زیاد و تغذیه هفتگی با کود رقیق شده غنی از فسفر ، آنتوریوم خود را تشویق به شکوفایی کنید.

در این مقاله، ما به مسائل مختلفی که می تواند مانع از گل دهی آنتوریوم شما شود. نگاهی می اندازیم و در مورد آنچه می توانید برای اصلاح هر گونه مشکل و تشویق گیاه به شکوفا شدن انجام دهید، بحث می کنیم.

اصول مراقبت از گیاه آنتریوم

بهترین راه برای گلدهی گیاه آپارتمانی آنتوریوم این است که مطمئن شوید محیط رشد مناسب آن را تهیه کرده اید.

آنتوریوم ها گیاهان بومی جنگل های بارانی گرمسیری هستند و بیشتر گونه های رایج گیاهان آپارتمانی طبیعت اپی فیتیک دارند، به این معنی که آنها مانند درختان ارکیده و بروملیاد روی درختان رشد می کنند. و بسیار شبیه به ارکیده ها ، نسبت به محیط رشد خود سخت گیر هستند.

این بدان معنا نیست که رشد آنها دشوار است. این بدان معناست که شما باید یک مکان خوب در خانه خود برای آنتوریوم گلدان خود پیدا کنید و مطمئن شوید که هر آنچه را که نیاز دارد به آن می دهید تا انرژی لازم برای تولید گل هی چشم نواز را داشته باشد.

خلاصه نیازها

مخلوط گلدان: مخلوطی از خاک حاصلخز که بر پایه ذغال سنگ نارس یا درخت کاج تهیه می شود.

نور: تمام روز نور مستقیم و اندکی نور غیر مستقیم خورشید

دما: ۲۱-۲۹ درجه سانتی گراد

رطوبت: زیاد

آبیاری: اجازه دهید مخلوط گلدان بین آبیاری کمی خشک شود.

کود دهی: هر هفته با کود مایع حاوی فسفر بالا رقیق شده و به میزان ۱۰-۲۰ درصد تغذیه کنید.

تعویض گلدان: هر دو سال یکبار

در بخش های بعدی، ما هر یک از این عناصر مراقبت از آنتوریم را بررسی می کنیم تا به شما در شناسایی مشکلاتی که ممکن است دلیل شکوفایی آنتوریم شما نباشد، بپردازیم.

آیا آنتوریوم شما در مخلوط گلدان مناسب کاشته شده است؟

یکی از دلایلی که گیاه ای آنتوریوم شکوفا نمی شود می تواند نوع مخلوط گلدان در حال رشد باشد. اگر از مخلوط گلدان با زهکشی بسیار خوب استفاده نمی کنید، احتمالا هر بار که آبیاری می کنید خاک به سرعت تخلیه نمی شود.

مخلوط گلدان غوطه ور در آب می تواند ریشه ها را ازجذب اکسیژن بازدارد. این باعث ضعیف شدن گیاه شده و انرژی لازم برای شکوفا شدن را از دست می دهد و همچنین باعث پوسیدگی ریشه نیز می شود.

به یاد داشته باشید که در طبیعت، این آنتوریوم ها روی درختان جنگل بارانی رشد می کنند. بنابراین اگرچه باران زیادی دریافت می کنند، اما ریشه های آنها به جای اینکه در خاک دفن شوند در معرض هوا قرار می گیرند. این ریشه های گیاهی به طور خاص با چرخه های بارانی که می آیند، سازگار هستند و خاک های آلوده را تحمل نمی کنند.

برای حفظ رشد سالم آنتوریوم و حفظ گلدهی مداوم، از مخلوط گلدان مخصوص ارکیده استفاده کنید، یا مخلوطی از گلدان با پوست درخت کاج را تهیه کنید که شامل محیط های در حال رشد مانند پرلیت یا سنگ آتشفشانی است تا اطمینان حاصل شود که ریشه ها همیشه خوب هوادهی می شوند و البته، مطمئن شوید که ظرف گیاه شما دارای سوراخ های زهکشی در قسمت پایین است.

روشنایی شایع ترین علت گل ندادن 

یکی از شایع ترین دلایلی که گل های آنتوریوم شکوفا نمی شوند، نور ناکافی است.

آنتوریوم ها می توانند زنده بمانند و حتی در شرایط نوری کمتر شاخ و برگ قوی تولید کنند، اما اگر نور زیاد غیر مستقیم خورشید نداشته باشند گل نمی دهند. گیاه شما باید در مکانی باشد که در طول روز نور روشن اما پراکنده دریافت کند و نه فقط چند ساعت در روز.

 

آنتوریوم

 

اگر جایی در خانه یا محل کار خود ندارید که از نور کافی برخوردار باشد، از یک نور مصنوعی استفاده کنید تا مطمئن شوید که آنتوریم شما ۹ ساعت در روز نور عالی دریافت می کند.

نوارهای کم رنگ روی برگ ها می توانند نشانه ای از نور ناکافی باشند. نور غیر مستقیم برای تشویق گل آنتوریوم به گلدهی مورد نیاز است.

دما ممکن است مانع از گل دهی آنتوریوم شما شود.

محدوده دمایی برای این گیاهان گرمسیری ۷۰-۸۵ درجه فارنهایت (۲۱-۲۹ درجه سانتی گراد) است، بنابراین آنتوریوم ها به طور کلی در بیشتر محیط های سرپوشیده شاداب هستند، یعنی تا زمانی که گیاه در معرض باد و دمای ناگهانی قرار نگیرد به خوبی رشد می کند.

آنتوریوم ها نسبت به تغییرات سریع دما که در صورت قرار گرفتن در نزدیکی در یا پنجره خارجی یا نزدیک دریچه های گرمایش و سرمایش اتفاق می افتد بسیار حساس هستند.

بنابراین گلدهی آنتوریوم شما ممکن است به سادگی به دلیل جابجایی پنکه یا یافتن محلی باشد که گیاه شما در برابر این تغییرات دمای محلی محافظت شود.

آنتوریوم و رطوبت

آنتوریوم ها نیاز به محیط مرطوب دارند، بنابراین مطمئن شوید که رطوبت بالا را در اطراف گیاه خود حفظ می کنید. کمبود رطوبت باعث از بین رفتن درخشندگی شاخ و برگ می شود که سازگار با محیط مرطوب جنگل های بارانی است و از قابلیت گیاه شما در کنار توانایی گلدهی آن می کاهد.

برای اینکه سطح رطوبت محلی آنتوریم خود را بالا نگه دارید، گیاهان آپارتمانی خود را گروه بندی کنید یا یک دستگاه رطوبت ساز در نزدیکی آن قرار دهید. همچنین می توانید گیاه را روی سینی پر از آب قرار دهید، فقط یک سینی کم عمق که با سنگریزه و آب پر شده است به طوری که گلدان با آب تماس پیدا نمی کند.

توجه داشته باشید که با وجود رطوبت زیاد در هوا، باید رطوبت زیاد را با کمی حرکت هوا متعادل کنید تا از ایجاد قارچ و حشرات جلوگیری شود.

علاوه بر تغییرات ناگهانی دما، جریان زیاد هوا آنتوریوم شما را به سرعت خشک می کند و می تواند شاخ و برگ را بسوزاند.

آبیاری مناسب گل شما را زیبا می کند.

مشکل دیگری که ممکن است مانع از گلدهی آنتوریوم شما شود آبیاری نامناسب است.

از آنجایی که آنتوریوم ها رطوبت را دوست دارند، ممکن است منطقی به نظر برسد که به این نتیجه برسید که باید مقدار زیادی آب در مخلوط خاکی گلدان حفظ کنید. اما همانطور که قبلاً ذکر شد، ریشه آنها عادت دارد که در معرض هوا قرار بگیرند و در خاک مرطوب خوب عمل نمی کنند. از سوی دیگر، آب کم نیز به گیاه شما آسیب می رساند و به توانایی گلدهی آن نیز آسیب می رساند.

 

آنتوریوم

برای خرید بذر انواع گل زینتی، کلیک کنید.

 

بنابراین مقدار مناسب آب برای آنتوریوم گلدانی چقدر است؟

کاری که باید با آنتوریوم انجام دهید این است که مخلوط گلدان را کاملا آبیاری کنید، اجازه دهید آب اضافی تخلیه شود و سپس با انگشت یا یک چوب رطوبت را بررسی کنید، وقتی خاک کمی خشک شد دوباره آبیاری کنید.

بسته به آب و هوای محلی، شرایط آب و هوایی، زمان سال، اندازه گیاه و عوامل دیگر، ممکن است لازم باشد هر روز، هر دو روز یا تقریبا یک بار در هفته به آبیاری بپردازید. به عنوان مثال، شما به احتمال زیاد در ماه های گرم تابستان بیشتر از فصول سردتر به آبیاری نیاز خواهید داشت.

روش بارورسازی 

در حالی که آنتوریوم های اپی فیتیک که در طبیعت رشد می کنند از فرآیندهای طبیعی خاک که مواد مغذی را به گیاهان می رساند فایده ای نمیبرند، اما به طور مداوم مقادیر کمی از مواد معدنی محلول و تغذیه را از آب باران، پوشش گیاهی پوسیده و دیگر بقایای جنگل به دست می آورند.

شما می توانید با تغذیه مقادیر کمی کود مایع غنی از فسفر، آنتوریوم گلدان خود را با تقلید از طبیعت تقویت کنید. به دنبال کودی باشید که برای گیاهان گلدار تهیه شده است، آن را با آب ۱۰-۲۰٪ رقیق کنید و بعد از آبیاری به خاک اضافه کنید یا روی شاخ و برگ بپاشید. این روشی است که به عنوان بارورسازی “ضعیف  هفتگی” شناخته می شود و ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که آنتوریوم شما برای شکوفایی آن نیاز دارد.

آیا آنتوریوم شما نیاز به جابجایی دارد تا به شکوفایی آن کمک کند؟

با گذشت زمان، مخلوط گلدان آنتوریوم شما شروع به تجزیه و فشرده شدن می کند، که باعث می شود اکسیژن ریشه ها محروم شود. همچنین نمک های شسته شده از کود می تواند در خاک تجمع یابد. این شرایط خاک می تواند باعث تنش آنتوریوم شما شود و از گلدهی آن جلوگیری کند. برای اجتناب از این مشکلات، گلدان آنتوریوم خود را هر دو سال یکبار تعویض کنید.