عمومی

مراقبت از گیاهان در تابستان

همه ما عاشق تابستان هستیم! اما گاهی اوقات گرمای تابستان می‌تواند کمی منکوب کننده باشد. همان حسی که شما به این فصل دارید را گیاهان نیز دارند. حتی زمانی که گیاهان شما در فضایی با تهویه مطلوب قرار دارند، می‌توانند از اثرات منفی گرما و رطوبت تابستان رنج ببرند. البته بسیاری از گیاهان گرمسیر هستند و تابستان‌ها را به خوبی تحمل می‌کنند. با این حال برخی از آن‌ها در ماه‌های گرمتر نیاز به کمی مراقبت بیشتر دارند. دیگر اجازه ندهید که گیاهان‌تان در ادامه تابستان عرق کنند! در ادامه با نکات مراقبت از گیاهان در تابستان آشنا خواهید شد.

چگونه از گیاهان در تابستان مراقبت کنیم؟ 

۱- علائم اولیه استرس گیاه را بررسی کنید 

توجه به علائم اولیه استرس گیاهان در تابستان می‌تواند به نجات گیاه شما کمک کند. آیا برگ‌های گیاه پژمرده شده‌اند؟ آیا آن‌ها تکه‌های قهوه‌ای و آفتاب سوخته دارند؟ آیا رنگ آن‌ها کمرنگ یا زرد شده است؟ اگر جواب‌تان مثبت است، زمان آن رسیده است که برخی از توصیه‌ها مانند موارد ذکر شده در ادامه این این مطلب را انجام دهید.

۲- درجه حرارت را خنک نگه دارید 

یکی از نکات  توجه به درجه حرارت است. از این امر به ویژه برای هر نوع گیاه حساس به گرما بسیار مهم است. حتی با وجود تهویه هوا، تنظیم درجه حرارت در بعضی از اتاق‌ها دشوار است. در صورت لزوم، گیاه‌های خود را به اتاق‌های خنک‌تر منتقل کنید. در طول روز از فن‌ها استفاده کنید و شب‌ها پنجره‌ها را باز کنید تا از گرمازدگی گیاهان جلوگیری شود.

۳- تنظیم برنامه آبیاری نکته‌ای برای مراقبت از گیاهان در تابستان

برخی از گیاهان (مانند آلوئه‌ورا، کاکتوس، سانسوریا، اکوریا و…) به آبیاری بسیار کمی حتی در طول تابستان نیاز دارند. برخی دیگر ممکن است به کمی آب اضافه در این فصل نیاز داشته باشند. اگر چند اینچ از سطح خاک خشک شده باشد، زمان آبیاری آن فرا رسیده. با استفاده از آب‌پاش گیاهان را آبیاری کنید تا از خیس شدن بیش از حد آن‌ها نیز جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که آبیاری منظم و به موقع گیاهان در شادابی آن‌ها بسیار موثر است.

۴- گلدان گیاه را در روز‌های گرم تغییر ندهید 

یکی از نکاتی که برای مراقبت از گیاهان در تابستان باید در نظر داشته باشید این است که هرگز در روزهای گرم گلدان گیاه‌تان یا خاکش را عوض نکنید. چرا که تغییر گلدان یا خاک یک پروسه استرس‌زا برای هر گیاه است و می‌تواند منجر به آسیب شود. در تابستان که گیاهان تمام تلاش خود را برای مبارزه با گرما انجام می‌دهند، استرس اضافی ممکن است بیشتر از تحمل گیاه‌تان باشد.

۵- گیاهان را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید 

گیاهانی که رو‌به‌رو پنجره‌های جنوبی و غربی هستند در هنگام ظهر (زمانی که گرما به نهایت خود می‌رسد) آسیب پذیرتر هستند. متاسفانه گیاهان چیزی مشابه کرم‌های ضدآفتاب ندارند؛ بنابراین انتقال آن‌ها به مناطقی که در تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند، بسیار مهم و ضروری است.

با برخی از نکات درباره مراقبت از گیاهان در تابستان آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.