آموزش کاشت و پرورش

همه چیز درباره پرورش بذر گوجه فرنگی(Solanum lycopersicum)

بذر گوجه فرنگی را در زبان افغانستانی به بادمجان رومی شهرت دارد. در هر منطقه ای قابل رویش است. این گیاه از راسته ی دو لپه ای ها می باشد. در حالت های مختلفی از این میوه استفاده می کنند. ریشه ی این بذر بسیار عمیق رشد می کند. از این رو به خاک زیادی نیاز دارد. کاشت بذر گوجه فرنگی هم در باغچه های کوچک و هم در گلخانه امکان پذیر است. از این رو می توانید این میوه خوشمزه را در گلدان نیز کشت نمایید. از آنجایی که گیاه گوجه فرنگی دارای خواص زیادی است، به همین دلیل بسیار کشت می شود. 

این گیاه را می توان در شرایط خاص و بدون خاک نیز پرورش داد. البته روش های مناسبی برای کشت بذر گوجه فرنگی(Solanum lycopersicum) نمی باشد. بدر انواع گوجه فرنگی نظیر گوجه فرنگی مشکی، گوجه  فرنگی چری، گوجه فرنگی سبز راه راه، و واریته های بسیار متنوعی از این محصول را در سایت فردین کشت می توانید تهیه نمایید.

کاشت بذر گوجه فرنگی 

مکان کاشت

معمولا برای کاشت و برداشت بذر گوجه فرنگی به مناطق معتدل نیاز است. اما بعد از اوایل فروردین ماه، زمانی که سرما برطرف شد، می تواند زمان مناسبی برای کشت این گیاه به شمار آورد. در مناطقی که دارای آب و هوای گرمی هستند این گیاه معمولا اواخر زمستان کشت می شود.

این بذر در هر مکانی کشت می شود. هم در گلدان، هم در گلخانه، هم در محیط های بیرون. اما برای کاشت در هر یک از این مکان ها، شرایط متفاوتی وجود دارد.

دما

دمای مناسب برای کاشت گوجه فرنگی بسیار اهمیت دارد. در محیط های گلخانه ای بهترین دما برای کاشت بذر گوجه فرنگی، ۱۸ الی ۲۰ سانتی گراد است. هم حرارت بالا و هم حرارت پایین هر دو باعث می شوند تا بذر این گیاه رشد ننماید. دما نباید از ۱۵ درجه کمتر شود.

خاک

خاکی که برای کشت بذر گوجه فرنگی مورد استفاده قرار می گیرد، باید از مواد مغذی بسیاری برخوردار باشد. از طرف دیگر این خاک باید از زهکشی مناسب برخوردار شده باشد. استفاده از خزه می تواند عملیات زهکشی مناسبی را برای خاک در بر داشته باشد. اسیدیته موجود در خاک باید بین ۶ تا ۷ باشد، به علاوه مقدار آهک موجود در خاک نیز باید مناسب باشد. 

کود

کود دهی به بذر گوجه فرنگی نیز از اهمیت برخوردار است. بهترین کود برای این بذر کود های کم نیتروژن یا کود های مرغی هستند. باید هر یک ماه یک بار از این کودها برای گوجه فرنگی استفاده شود. با این عمل می توانید ساقه و میوه ی گوجه فرنگی را مستحکم نمایید.

مراقبت از گیاه گوجه فرنگی

مراقبت از بذر گوجه فرنگی بسیار حساس است. ایت گیاه به چند عنصر مهم برای رشد نیاز دارد. گوجه فرنگی ها باید از طریق آب هیدروژن دریافت نمایند. از طریق تزریق دی اکسید کربن، کربن دریافت نمایند. از طریق هوا نیز اکسیژن دریافت کنند. حتما باید مراقب رسیدن این سه عنصر مهم به بذر باشید.

آفات و بیماری‌ها 

معمولا بذر گوجه فرنگی دچار آفات و بیماری های مختلفی می شود. بیماری شانکر باکتریایی، لکه های باکتریایی، پژمردگی های باکتریایی، آنتراکنوز، کپک خاکستری، پوسیدگی گیاهی و.. از جمله ی این بیماری ها و آفات می باشند. 

کاربردها

گوجه فرنگی یکی از مهمترین میوه ها بر سر سفره است. کاربرد های این میوه بسیار زیاد است. در ساخت رب گوجه، سس گوجه، پوره گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی، پودر گوجه فرنگی و… مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این برای استفاده به صورت خام و در سالاد نیز مصرف می شود.

نوشته های مشابه