آموزش کاشت و پرورش

همه چیز درباره پرورش بذر بیبی اسفناج(baby-spinach)

بیبی اسفناج یا بچه اسفناج یکی از مقوی ترین و پرطرفدار ترین سبزی های به شمار می رود. استفاده از این سبزی هنوز در کشور ما شناخته نشده است. اما در دنیا کاشت بذر بیبی اسفناج بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بذر بیبی اسفناج نسبت به اسفناج معمولی ویژگی های خاص تری دارد.

از طرفی این بچه اسفناج ها از برگ های لطیف تری برخوردار بوده و بسیار خوش طعم هستند. می توانید از برگ های بذر بیبی اسفناج(baby-spinach) به صورت خام و یا در سالاد استفاده نمایید.  این نوع اسفناج را می توان به عنوان جایگزینی مناسب برای کاهو در سالاد انتخاب نمود.

و برای خرید بذر انواع بذر بیبی اسفناج در سایت فردین کشت اقدام نمایید.

کاشت بذر بیبی اسفناج

مکان کاشت 

بچه اسفناج ها همچون دیگر سبزیجات در هر محیطی قابلیت رشد دارند. می توان آنها را در گلدان، باغچه یا حتی گلخانه ها کشت نمود. بذر بیبی اسفناج اگر به درستی آبرسانی شود و خاک مناسب داشته باشد، مهم نیست در کجا رشد می کند. پس نگهداری و حفظ این گیاه مهمتر از مکان کشت آن است.

دما 

اسفناج را می توانیم جزو گیاهان فصل خنک به شمار آوریم. از این رو بهترین زمان برای کشت این گیاه، می تواند اواخر زمستان و یا اوایل بهار باشد. گیاه بذر بیبی اسفناج نسبت به آب و هوای خود حساسیت خاصی نشان نمی دهد، اما در فصل های خنک بهترین بازدهی را دارد.

خاک

از آنجایی که این گیاه خوشمزه و خوش طعم دارای ریشه های عمیقی می باشد، بهتر است در محیط هایی که خاک کم عمقی دارد کشت نشود. حتی اگر قصد دارید از این گیاه در گلدان بهره برداری نمایید، می توانید از گلدان های بزرگ استفاده کنید. بهترین خاک برای کشت بذر بیبی اسفناج، خاک های لومی هستند. از طرفی دیگر استفاده از خاک های شنی سبک نیز، محلی مناسب برای رشد این گیاه به شمار می روند.

کود 

برای بذر بیبی اسفناج ما نمی توانیم کود خاصی را معرفی نماییم. این گیاه در هر محدوده ای از خاک رشد می کند. پس بسته به این که خاک منطقه ی مورد نظر دارای چه املاحی می باشد، می توان کود مناسب را برای آن پیشنهاد نمود. ولی استفاده از کود نیتروژن و ازت می تواند منجر به ترد شدن برگ های این گیاه شود.

مراقبت از گیاه بیبی اسفناج 

بذر بیبی اسفناج از حساسیت بالایی برخوردار نیست. اما باز هم باید همچون دیگر گیاهان از آن مراقبت نمود. باید همیشه به آبیاری اسفناج دقت نمایید. زیرا این گیاه به دلیل داشتن برگ های پهن و بزرگ نیاز زیادی به آب دارد. از طرفی اگر به این گیاه بیش از آب داده شود می تواند منجر به کاهش عملکرد آن گردد.

آفات و بیماری‌ها

اسفناج تحت تاثیر بیماری و آفات مختلفی قرار می گیرد. باید از این گیاه در برابر این آفات محافظت شود. آفاتی همچون ویروس موزائیک، پژمردگی فوزاریومی، سفیدک درونی، گیاهچه میری و دیگر بیماری ها و آفات. این گیاه نیاز به مراقب بسیار شدیدی در برابر آفات و بیماری ها دارد.

کاربردها 

استفاده از برگ بذر بیبی اسفناج بسیار مفید است. زیرا این برگ ها دارای مواد غنی از ویتامین های A,B,C و آهن و پتاسیم هستند. علاوه بر آن خاصیت ویژه ای در پایین آوردن تب نیز دارند. برای یبوست بسیار مفید بوده و منجر به کاهش وزن نیز می شوند. می توان این گیاه را به صورت خام و پخته استفاده نمود.